Hingst till Fullblodssto

Sv: Hingst till Fullblodssto

Men hästen måste väl vara overo för att bära på OLWS om jag inte har fel? Så då bär ju knappast din häst på den isåfall:)

Men hästen måste väl vara overo för att bära på OLWS om jag inte har fel? Så då bär ju knappast din häst på den isåfall:)

Det stämmer inte riktigt, även en solid (enfärgad) kan bära genen, och den har hittats hos fullblod. Så man kan aldrig riktigt veta 100% om man ej testar. :)

*Knapplån*

Vad kostar det att göra en koll om hästen bär OLWS??
Är det inte för dyrt kan det vara värt att göra det på fullblodsdamen, så vet man vilka hingstar som man kan använda innan man börjar titta runt.

Tack, det var ju inte farligt, blir nog ett sånt när jag har pengar till det. Inte akut då stoet inte ska betäckas i år.

varför inte betäcka med fullblodshingst?

Hej!
Tack alla för svaren!
Har tittat runt lite om OLWS genen. Och som sagt Båda föräldrarna måste vara bärare av genen för att fölet ska få det. Och om fölet får genen dör det inom något dygn. Inte trevligt.
Och genen har hittats hos andra raser än Paint. Och som ovan nämnt hos enfärgade. Inte heller så trevligt.

Hade tänkt att testa min dam då jag tycker att det är mkt biligt att göra testet. Men läste på SPHA´s hemsida att man måste ha ett Import tillstånd för att få skicka tagelt till USA och det har jag ingen aning om hur man får!
Är det någon här som vet??

Tanken var ju att betäcka med en Paint eller en Quarter. Dels för att jag vill ha en western häst till mig själv (i första hand) men ska också kunna sälja den om det behövs.
Om jag ska betäcka med en fullblods hingst tar jag någon som är i galoppaveln.

Men än så länge lutar det åt en Painthingst som inte bär OLWS-genen. I allafall tills jag har testat min dam. Och om jag inte har hunnit göra det innan det är dags att betäcka så blir det en som inte är bärare av anlaget.

Om du använder min tidigare länk och beställer ett test får du ett verifieringsmail inklusive importtillstånd med förklaring hur du går tillväga. På engelska men lätt att förstå.

Får Sporty Danny användas i avel (vet att det var heta diskussioner om det pga OLWS-anlaget för något/några år sedan, och att han förbjöds verka i svensk avel). Hur som helst så är det en hingst jag verkligen gillar.

Lone Bright Star http://www.western.nu/bob/ är en annan favorit, liksom Dudes Muddy Boots http://www.jipquarters.com/Hingstar.html och Crimson Catalyst och Dirty Larry http://www.crimsoncatalyst.com/

Läser man på SPHAs hemsida så är det OK att använda OLWS positiva hästar i avel efter den 21 April. Nu verkar det som om SPHA har gått ut med felaktiga uppgifter...Beslutet är inte klart. I Tidningen Ridsport gör Jordbruksverket en ny bedömning. Efter mycket motstånd från flera håll är beslutet uppskjutet tills vidare.
Avel med OLWS positiva hästar lär inte bli tillåtet denna avelssäsong.

Läser man på SPHAs hemsida så är det OK att använda OLWS positiva hästar i avel efter den 21 April. Nu verkar det som om SPHA har gått ut med felaktiga uppgifter...Beslutet är inte klart. I Tidningen Ridsport gör Jordbruksverket en ny bedömning. Efter mycket motstånd från flera håll är beslutet uppskjutet tills vidare.
Avel med OLWS positiva hästar lär inte bli tillåtet denna avelssäsong.

Och var hittar du den informationen?
Länka gärna...

Jag hittar inget omd et vare sig på Ridsports eller SJV's sida....

Och det var inte SPHA som gick ut med informationen, det var SJV, Loberg har ju tom uttalat sig om saken. Det formella beslutet ska tas den 21 april såvitt jag vet, om du nu inte kan påvisa ny information någonstans.

Nu vet int jag så mycket om western. Är själv en AR, dressyr och fullblodsmänniska.

Men varför inte betäcka med en Morgan hingst?

Kolla dessa två skönheter:
http://www.harby.se/Sonny.html
http://www.harby.se/Tank.html

Morgan hästar är superfina hästar, min familj har fött upp Morgan hästar i många år och jag har själv en uppfödning som är korsad med ett fullblod. Alltså Morgan/Fullblodskorsning. MEN... Vill man satsa på western, så är det ju tyvärr quarter som gäller!!! (Inge illa om Quartern... de är många gånger kanonfina!)

Och vill man avla fram en avkomma för ev. försäljning så är ju värdet på quarter... Skyhögt!!! (Till skillnad från andra buskkorsningar som min egen! :) )

Jag har tex. på en western träning (för en landslagsryttare inom western) fått höra... "Att som din häst går nu, är han värd 300.000:- OM han vore en QUARTER!!!" :rofl:

Det säger ju en del... Så TS är nog inne på rätt spår om hon vill tävla western och dessutom om hon får för sig att sälja, så blir det kooosing.

Och var hittar du den informationen?
Länka gärna...

Jag hittar inget omd et vare sig på Ridsports eller SJV's sida....

Och det var inte SPHA som gick ut med informationen, det var SJV, Loberg har ju tom uttalat sig om saken. Det formella beslutet ska tas den 21 april såvitt jag vet, om du nu inte kan påvisa ny information någonstans.

Köp tidningen Ridsport - det är en helsida med rubrik - Frihet under ansvar är inget för oss. Hästnäringen vill ha kvar förbud mot avelsdjur med ärftliga defekter.

På Sjvs hemsida kan man läsa att förslaget ligger ute på remiss- På SPHAs hemsida står det att förslaget som gör att man får avla med OLWS positiva hästar träder i kraft den 1 april - det är en väsentlig skillnad.

Titta gärna in på min hemsida och kolla in min hingst Runing Playboy.
www.threeqranch.com Han är en supertrevlig hingst som har gett mycket trevliga avkommor. De äldsta är 3 år i år och jag tror att det är 5 stycken som har blivit inridna. Alla har varit mycket trevliga och enkla att rida in. En av dem rids av en 12-årig tjej som är relativ nybörjare.
Något annat som är MYCKET bra med "Arnie" som han kallas till vardags är hans rejäla ben och hovar. Han har 0:or-1:or i skor, vilket är mycket ovanligt bland quarterhingstarna i Sverige och han har large i benskydd. Han har ett mycket bra temperament och är possitiv och arbetsvillig. Han älskar kossor!! Får han välja mellan kossor och ett brunstigt sto så tvekar han....
Han är kolsvart och har bra stam.

Hör gärna av dig på min mail om du har några frågor. Kollar inte här särskilt ofta....
Mvh
Camilla Sörén
Three Q Ranch

Liknande trådar

Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 650
Senast: Görel
·
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Legendary
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka