Hingst till Fullblodssto

Sv: Hingst till Fullblodssto

De hingstägare som nu så smått börjat marknadsföra sina positiva hingstar uttrycker krav på fritest av ston för att ta emot dem.I]

Men vad är de som gäller egentligen ? Enligt Ridsport så kan inget beslut tas förrän om tidigast tre månader. På SJVs och SPHAs hemsida står inget nytt. Läser man på SPHAs hemsida får man uppfattningen att allt är OK from den 21 April, att det är fritt fram för OLWS positiva hästar i aveln från det datumet. Är det tillåtet ???
Någon som har mer konkret information dvs inte "tror" eller "hoppas".
Vi är många som hoppas på korrekt information , oavsett vad man tycker i frågan är det ju bra att veta vad som gäller.

Hur mina hästar ser ut är egalt i frågan. Det är knappast jag som lagt
ut mina hästar på ett internetforum för att hitta en passande hingst.

Stoets stam är medioker. Hon har en bockhov som du inte känner till hur den uppkommit. Hon har en mycket tråkig överlinje med svank som hon dessutom föräver i än högre grad till avkomman.
Därtill är hon svårriden.

Innan det är klart med transporter, uppstallningsavgifter, UL, försäkring, vaccinationer och ev seminavgifter är du lätt uppe i 20.
Förärver sig då stoet så mycket som på tidigare avkomma samt en bockhov ovanpå det så är det mycket lotteri för pengarna.

Men det är ju dina pengar så det är ju bara att göra som du vill. Sedan är ju frågan om någon seriös hingstägare vill låta betäcka med ditt sto. Som hingstägare skulle jag inte vilja riskera att få avkommor liknande den hon redan gett.
Det är ju ingen merit direkt.

Ja det är precis det som är meningen. Därför skall man vara LIKA noga vid valet av STOET som hingsten.
Vad är poängen med att avla på en fin hingst med ett sto som är undermåligt? Eller vice versa.

mvh Eva

Jag håller med dig, förstår mig inte på detta med avel, det finns ju massor av fölisar att köpa......

Stoets stam är medioker. Hon har en bockhov som du inte känner till hur den uppkommit. Hon har en mycket tråkig överlinje med svank som hon dessutom föräver i än högre grad till avkomman.

Innan det är klart med transporter, uppstallningsavgifter, UL, försäkring, vaccinationer och ev seminavgifter är du lätt uppe i 20.
Förärver sig då stoet så mycket som på tidigare avkomma samt en bockhov ovanpå det så är det mycket lotteri för pengarna.

Men det är ju dina pengar så det är ju bara att göra som du vill. Sedan är ju frågan om någon seriös hingstägare vill låta betäcka med ditt sto. Som hingstägare skulle jag inte vilja riskera att få avkommor liknande den hon redan gett.

Ja det är precis det som är meningen. Därför skall man vara LIKA noga vid valet av STOET som hingsten.
Vad är poängen med att avla på en fin hingst med ett sto som är undermåligt? Eller vice versa.

mvh Eva

Ett bra svar i vilket jag instämmer till fullo...
Avel skall innebära att man väljer lämpliga avelsdjur som har något att tillföra till en ev. avkomma, man vinner inget på avel med mediokra eller dåliga djur.
Alltför många dåliga hästar föds som resultatet av ogenomtänkt avelsarbete.

De hingstägare som nu så smått börjat marknadsföra sina positiva hingstar uttrycker krav på fritest av ston för att ta emot dem.I]

Men vad är de som gäller egentligen ? Enligt Ridsport så kan inget beslut tas förrän om tidigast tre månader. På SJVs och SPHAs hemsida står inget nytt. Läser man på SPHAs hemsida får man uppfattningen att allt är OK from den 21 April, att det är fritt fram för OLWS positiva hästar i aveln från det datumet. Är det tillåtet ???
Någon som har mer konkret information dvs inte "tror" eller "hoppas".
Vi är många som hoppas på korrekt information , oavsett vad man tycker i frågan är det ju bra att veta vad som gäller.

Tittar man på SJV:s hemsida så finns inga andra uppgifter än den tidigare, dvs att författningen träder i kraft 21 april 2008. Ingen ny information alltså. Troligtvis därför som SPHAs inte publicerat någon ny information.

Och sen är det ju så att remissen inte skrivits pga att SJV ändrat åsikt i frågan, utan för att EU med all rätt ifrågasatt avelsförbudet. SJV kan säkert förhala det hela och spoliera årets avelssäsong till mångas sorg -och ett fåtals skadeglädje... Jag har en stark känsla av att du "Dock" tillhör det senare gänget... :cool:

Jag håller med dig, förstår mig inte på detta med avel, det finns ju massor av fölisar att köpa......

Håller också med _Eva_

Avel är en stor apparat och det är (ska inte vara) så enkelt som att man tar ett sto och en hingst, betäcker och så har man ett föl.

Det finns såna knäppskallar som oss tex, som lägger ner stora pengar i att hitta rätt ston, rätt hingstar, det testas hit och dit, man tittar med kritiska ögon på sina avelsdjur, kasserar och väljer bort en del (trots att de gett supersnygga och trevliga föl) för att det finns någon detalj som inte är bra tex två av två röntgade avkommor har lösa benbitar, man väljer noga vilka hingstar som ska betäcka vilka ston.

Ibland gör man som uppfödare en "chanstagning" tex betäcker med en ung oprövad hingst, visst! Men då gör man det mycket medvetet och med många bra argument för i ryggen, inte bara för att man råkar äga den unga hingsten själv och det var ett billigt alternativ tex.

Det är i slutändan precis detta vi får sitta och försöka argumentera om när folk undrar varför mina föl kanske kostar 65 000 och en annan med roligare färg kostar 25 000.....

Ursäkta om inlägget blev snurrigt.... min hjärna har inte kopplat ihop sig än idag.... :crazy:

Ditt inlägg är klockrent!

Grejen är den att det finns (som du t.ex.) de som håller på med avel.
Sen finns det de som håller på med reproduktion...

Jag skulle också till diskussionen vilja tillföra påstendet att stoet t.o.m. är viktigare än hingsten. Stoet präglar ju också fölet.

Ursprungligen postat av _Eva_
Varför letar du en hingst med så mycket kvaliteter på gång, exteriör och meriter när stoet är rent ut sagt kass?

Att betäcka med en fin hingst landar på närmare 20 papp innan det är klart.
Ganska mycket lotteri för pengarna skulle jag vilja säga.

mvh Eva

mvh Eva

Först ber jag om ursäkt om mitt inlägg blev lite väl agressivt. Var stressad, på dåligt humör, trött med mera. Och tog det kanske lite för personligt.
Läst lite fel i ditt första inlägg (det första citatet). Ber om Ursäkt!!!

Dock:
*1: JA! Jag la ut mitt sto här för att få andras åsikter på lämpliga Och/eller icke lämpliga hingstar till mitt sto. Inte på hopp av det lite elaka slaget! Du har ju liksom kallat henne både kass och undermålig. Vilket jag inte fått höra av någon annan under dem 8åren jag haft henne. Men det är väl kanske ingen annan som vågat??? ;)

*2: Stoet har en tråkig över linje. Det kan jag hålla med om. Också avkomman.

*3: Hon har inte nedärvt bock hoven på något sätt.

*4: Skrev tidigare att avkomman först och främst var till mig.

*5: Självklart vet jag vad det kostar att betäcka och hålla på med avel!!!!!!! Annars hade jag typ inte ens brytt mig!

*6:

Vilka hingstägare som inte vill låta sin hingst betäcka mitt sto är väl upp till dem själva att välja! Eller??
Dem kan ju gärna PM:a mig och tala om att mitt sto inte är Välkommet till deras hingst!!!! Så jag vet och inte behöver göra mig besväret att råka välja en av deras hingstar.

Vad jag ska säga om att avla med mitt Undermåliga sto vet jag inte. För jag hade ingen aning om att hon nu var så JävlA dålig.
Det är klart hon inte har några som helst meriter i western. Hon har aldrig tävlat i det på något sätt!!!! :eek:

** till Alla**
Just nu lutar det i allafall åt att lägga ner hela alltett och strunta i det hela! Fick bara ett intryck av att folk inte tycker om annat nytt folk och folk som ber om hjälp.

Först ber jag om ursäkt om mitt inlägg blev lite väl agressivt. Var stressad, på dåligt humör, trött med mera. Och tog det kanske lite för personligt.
Läst lite fel i ditt första inlägg (det första citatet). Ber om Ursäkt!!!

Dock:
*1: JA! Jag la ut mitt sto här för att få andras åsikter på lämpliga Och/eller icke lämpliga hingstar till mitt sto. Inte på hopp av det lite elaka slaget! Du har ju liksom kallat henne både kass och undermålig. Vilket jag inte fått höra av någon annan under dem 8åren jag haft henne. Men det är väl kanske ingen annan som vågat??? ;)

*2: Stoet har en tråkig över linje. Det kan jag hålla med om. Också avkomman.

*3: Hon har inte nedärvt bock hoven på något sätt.

*4: Skrev tidigare att avkomman först och främst var till mig.

*5: Självklart vet jag vad det kostar att betäcka och hålla på med avel!!!!!!! Annars hade jag typ inte ens brytt mig!

*6:

Vilka hingstägare som inte vill låta sin hingst betäcka mitt sto är väl upp till dem själva att välja! Eller??
Dem kan ju gärna PM:a mig och tala om att mitt sto inte är Välkommet till deras hingst!!!! Så jag vet och inte behöver göra mig besväret att råka välja en av deras hingstar.

Vad jag ska säga om att avla med mitt Undermåliga sto vet jag inte. För jag hade ingen aning om att hon nu var så JävlA dålig.
Det är klart hon inte har några som helst meriter i western. Hon har aldrig tävlat i det på något sätt!!!! :eek:

Lessen tjejjen,
Jag har inget agg mot dig som person men du verkar hetsa upp dig väldigt när jag har åsikter som inte överensstämmer mot dina.
Kanske det inte är så märkligt att ingen sagt något negativt om din häst till dig av den anledningen?
Naturligtvis gör du som du vill med din häst och en ev. hingstägare som den vill med sin. Det får stå för er.

Det betyder fortfarande inte att jag tycker att ditt sto är lämpligt att avla på, öht.

mvh Eva

** till Alla**
Just nu lutar det i allafall åt att lägga ner hela alltett och strunta i det hela! Fick bara ett intryck av att folk inte tycker om annat nytt folk och folk som ber om hjälp.

De är jätte kul med nya medlemmar du är super välkommen!!!:)
Här har alla rätt att vara eller hur!:smirk:

** till Alla**

Ett forum borde i bästa fall låta folk utrycka sina åsikter, ha frågor och synpunkter utan att andra personer drar förhastade slutsatser och hoppar på de som utryckt sina egna åsikter. Tyvärr är det några här på westernsidorna som bara väntar på att hacka på nya medlemmar på sidan. Själv fick jag den här sleven från Cowsense, helt omotiverat.

SJV kan säkert förhala det hela och spoliera årets avelssäsong till mångas sorg -och ett fåtals skadeglädje... Jag har en stark känsla av att du "Dock" tillhör det senare gänget...

Vissa saker får man tydligen inte ifrågasätta, alla skall ha samma åsikter annars skall de sågas.....

Ett forum borde i bästa fall låta folk utrycka sina åsikter, ha frågor och synpunkter utan att andra personer drar förhastade slutsatser och hoppar på de som utryckt sina egna åsikter. Tyvärr är det några här på westernsidorna som bara väntar på att hacka på nya medlemmar på sidan. Själv fick jag den här sleven från Cowsense, helt omotiverat.

SJV kan säkert förhala det hela och spoliera årets avelssäsong till mångas sorg -och ett fåtals skadeglädje... Jag har en stark känsla av att du "Dock" tillhör det senare gänget...

Vissa saker får man tydligen inte ifrågasätta, alla skall ha samma åsikter annars skall de sågas.....
fast så är de väl i hela häst världen tycker jag.Galopp som trav hoppning dressyr över allt.Häst människor ÄR speciella!:rofl:

Men snälla nån, jag tycker faktist att de flesta här är väldigt hjälpsamma. I synnerhet när det kommer någon ny och ber om hjälo.
OLWS frågan är extremt infekterad så där är det nog svårt att säga vare sig bu eller bä utan att det blir någon som känner sig påhoppad.

Sedan är det ett diskussionsforum. Det blir ju inte mycket till diskussion om alla bara håller med varandra för att det skall vara gulligt.

Självklart är både du och TS välkommna att vara här även om jag, eller andra, inte kommer att dela just precis era åsikter.

Men däri ligger väl tjusningen.

mvh Eva

Lessen tjejjen,
Jag har inget agg mot dig som person men du verkar hetsa upp dig väldigt när jag har åsikter som inte överensstämmer mot dina.
Kanske det inte är så märkligt att ingen sagt något negativt om din häst till dig av den anledningen?
Naturligtvis gör du som du vill med din häst och en ev. hingstägare som den vill med sin. Det får stå för er.

Det betyder fortfarande inte att jag tycker att ditt sto är lämpligt att avla på, öht.

mvh Eva

:o Själkart blir jag ledsen när man kallar min häst både kass och undermålig. Och förlåt om jag verkar jätte grinig. Jag tar kanske allt lite för personligt.
Och självklart får alla ha sina egna åsikter om saker. Det kanske bara är så att vad jag tycker är en fin häst tycker du är skit. Alla värdersätter vi olika saker! :D
Och jag ska faktiskt be om ursäkt igen. Har faktiskt inte reagerat så här tidigare. och jag låter alltid folk ha sina åsikter. Sen uttrycker jag mig rent ut sagt "Skit klumpigt" För det mesta! :o
Förlåt!!!

Tyvärr hamnade jag väll där själv! :o En som retade sig på att man klankade ner på min häst. Sorry!

Men det är väl bara att leva med det! Det finns ju överallt. Hopp & Dressyr människor speciellt. Men hos alla andra också. Men jag tror att vi Avels människor är värst! Tyvärr!!!! :p
Tränade en gång för en jätte trevlig hopptränare som jag gillade mkt. Och en helg hamnade vi på samma tävling. Själv var man ju glad att tränare var där och tänkte att man kanske kunde få ettt tips eller två. Och så slutar det med att när man går fram och hälsar svarar tränaren inte över huvudtaget och låsas som om man inte finns! Snopet värre! Kan ju tala om att jag bytte tränare efter det!! :cool:

No hard feelings tjejjen,
Jag är lessen om jag lät hård men jag tittade bara på vad jag såg och läste. Jag förstår naturligtvis att du som träffar din häst varje dag, och har en relation till, tycker jättemycket om henne.

Det är många gånger lika känsligt när man får höra att ens barn inte är söta eller folk tycker de bär sig illa åt.. listan kan göras lång...

Oavsett vilket så välkommen hit till westernsidan.

mvh Eva

No hard feelings tjejjen,
Jag är lessen om jag lät hård men jag tittade bara på vad jag såg och läste. Jag förstår naturligtvis att du som träffar din häst varje dag, och har en relation till, tycker jättemycket om henne.

Det är många gånger lika känsligt när man får höra att ens barn inte är söta eller folk tycker de bär sig illa åt.. listan kan göras lång...

Oavsett vilket så välkommen hit till westernsidan.

mvh Eva

Ja, Listan kan verkligen göras lång!

Tack så mycket!!! :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 650
Senast: Görel
·
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Legendary
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka