Hingst till Fullblodssto

S

sabina84

Hej!
Jag har nu en längre tid varit inne på att betäcka mitt Eng. fullblodssto med en Paint- el Quarter-hingst. Men jag är inte så säker på vad som passar till mitt sto. Tänkte att jag kanske kan få lite hjälp av er som finns här? :bow:
Lite fakta:
Hon är; ca 158cm i mankhöjd, mkt snäll att hantera, lugn och stabil, har en bockhov högerfram, lite överbyggd ca 1-2cm.

Hon har fått ett sto föl *05 efter en halvblods hingst. Se nedan.

Vad har ni för förslag på hingst/hingstar till mitt sto. (Vill ni veta mer bara fråga)

(Bild nedan; Tiger högdräktig i uppförsbacke)

Nadan: Avkomma; Sto född 05 efter Halvblodshingst

Sv: Hingst till Fullblodssto

De finns andra trådar ang betäcka fullblod med quarter el paint alt appaloosa, men är de verkligen klokt att avla på en häst med bockhov? Har du tagit reda på att de inte de kan neddervas?
Vad har hon för stam?Hur är hon i tempramentet? Vad ska du göra med avkomman? Är den för eget bruk el att sälja?

Har precis i dag läst om bockhov på häst och det kan vara ärftligt. Nu talades det iofs bara om ärftlighet på hingstens sida men det borde väl kunna ligga likväl på mammans sida.

Förlåt om jag blev OT och inte svarade på dina frågor.
Angående val om hingst får andra råda till då jag inte är beblandad i de raserna.

Inget illa menat förstås med mitt inlägg.

**Knapp Lån** Svar till er båda!
Jag tittade lite på dem andra trådarna (absolut inte alla...)
Men min tanke var ju om förslag på hingst till just mitt sto. La upp bilder så ni kan se hur hon ser ut, m.m.

Ang. Bockhov: Jag vet mkt väl att bovkhov är ärftligt. Men dock vet jag inte om mitt sto är född med bockhov eller om den uppkommit senare pga. yttre omständigheter eller annan orsak.
Mitt sto har fått en avkomma tidigare och hon har absolut ingen bockhov. Men det betyder ju Inte att nästa föl inte får det.
Men jag vet också att med rätt Vet & Hovslagare kan detta behandlas när fölet är ungt och fortfarander växer. Det gäller ju dock att det sker tidigt när man ser att hoven/hovarna börjar ändras.

Tiger som mitt sto heter är E: Greek Song xx (GB), U: Soluck xx (DEN) & UE: Sherluck xx (US). Greek Song är E: Song xx (GB) & UE: ACROPOLIS (GB). Sherluck xx är E: CORRESPONDENT xx (USA) & UE: DANTE xx (GB).

Tiger är en lugn och stabil dam. En sån som du ställer lös i stallet eller på ridvolten medan du gör vad du nu gör. Går på långt grimskaft till och från hagen. Står lös när hovis håller på. Att rida Kan hon vara het och är ingen nybörjar häst. Hon har tävlat i hoppning upp till 1.30m. Vid hoppning är hon het. Hon brukar lasta sig själv när vi ska iväg och står snällt. Har dock fobi för trånga utrymmen och vill stå brett, med mellan sidan bred längst bak.

Först och främst är nog avkomman till mig själv. Men det betyder inte att jag inte måste sälja någon gång. Och jag vill gärna ha en hingst som gett bra avkommor eller gått bra själv (om den är relativt ny i avel) så att fölet går att sälja. Vill inte ha en icke godkänd western hingst.
Vad jag ska göra med avkomman vet jag inte riktigt ännu. Vill gärna ha förslag på olika hingstar i olika grenar. Multitalanger kanske finns??

Förlåt jag var kanske lite otydlig! Jag menar en Paint-, Quater-, appaloosa-hingst som Inte är godkänd för avel.
För dem vissas väl också (typ bruksprov, premiering osv.) för att få verka i avel i sverige???? Eller har jag miss uppfattat det helt och hållet????

Ja, du har tyvärr missuppfattat det helt. Vem som helst får verka i avel. Det finns inga bruksprov och premieringar kvar, inga obligatoriska iaf.

Dem har tagit bort det på halvbloden också. Menar: du får betäcka andras ston än dina egan med din hingst.
Men halvbloden har ju kvar sitt bruksprov iallafall. Och dem som godkänns där (tror det var 23st av ca 90st i år, förra veckan) är dem som räknas som godkända. och ger avkommorna så kallade gröna papper! andra får gråa, vita, gula med mera. vet inte alla färger där.
Sen kan man få sin halvblods hingst avelvärderad också men den räknas inte som godkänd för det.
Nu är det halvbloden jag pratar om för jag är lite mer in satt där än vad jag är här! :cry:
Förklara gärna hur det är för er!

Avelsvärdering/Hingstpremiering 2007

Grevagården 10-11 mars för specialraser.

Sista anmälningsdag är 10:e januari

Det finns inte längre något krav på att avelsvärdera din hingst för att få använda den i avel, utan det är helt frivilligt.

Vad som däremot är ett krav i dagsläget enligt våra svenska lagar oavsett om du avelsvärderar din hingst eller ej, är att din hingst är fritestad från OLWS samt Hypp om den har Impressiv i stammen. Finns Zantanon i sin härstammning så kan det också finnas anledning att testa för GBED. Här hitttar du info om tester >>

Detta hittade jag på Spha´s hemsida för 2minuter sen. Stämmer med var du, Kenneth sa. Ber omursäkt för att jag hade fel!
Men jag vill i alla fall att hingsten är avelsvärderad.

Avelsreglemente Painthingstar - SPHA rasvisa krav

B
a) tilldelas 3- eller 4-årig hingst som vid avelsvärdering erhållit

lägst 38 poäng exteriört, ingen delpoäng under 6.

b) tilldelas hingst som erhållit minst 35 poäng vid avelsvärdering och har

- av APHA utfärdat - 2 Open Performance R.O.M.

Hingstar 5 år och äldre skall vara AB-premierade alternativt klara B,

b-alternativet.

AB
Tilldelas avelsvärderad hingst som erhållit lägst 38 poäng och har av APHA utfärdat
1 Open R.O.M.
1 Performance eller 1 Open Halter R.O.M plus 2 Performance-poäng.

A
Tilldelas AB premierad hingst som erhållit lägst 38 poäng och har 3 avkommor som tillsammans har - av APHA utfärdat - minst 5 Open R.O.M.

Elit
Tilldelas avelsvärderad hingst som erhållit lägst 38 poäng och har 4 avkommor som tillsammans, av APHA utfärdat, har minst 10 Open R.O.M. eller har 2 avkommor
som tillsammans har av APHA utfärdat 2 Open SUPERIOR.

Avelsvärderingsomprövning:
Hingstar som varit verksamma i svensk avel under 10 år, skall omprövas för fortsatt värdering genom att uppvisa ur APHAs showrecord att avkommorna tillsammans har minst 10 Open APHA poäng. Det är hingstägarens ansvar och skyldighet att styrka samt tillhandahålla dessa uppgifter till SH:s värdering.

Från och med 1 jan 2006 är det inte längre obligatorisk att avelsvärdera hingst som kommer att användas till allmänna avel. Det är numera frivilligt att avelsvärda enligt ovanstående rasvisa krav.

Detta är också från SPHA´s hemsida. Detta var mer vad jag menade med Godkänd i mina ögon.

Är det ingen som kan ge ett ynka exempel på en hingst???

Ptrooo, Wow och allt sånt där!
Nu blev det visst lite rörigt! Förlåt mig!

Du har rätt;
Det finns inte längre något krav på att avelsvärdera din hingst för att få använda den i avel, utan det är helt frivilligt.

Då börjar vi om!
Eftersom det inte längre är obligatoriskt att ha hingsten "Godkänd" :smirk: för avel. Så vill jag nog att hingsten till mitt sto iallafall ska ha presterat bra på "banan" själv eller gett mkt bra avkommor. Mitt sto är ju egentligen ingen westernhäst (I allafall inte stam mässigt). Och det är många plus i kanten :banana: om hingsten är avelsvärderad (gärna med många 9or & 10or i protokollet ;) )

Har vi rett ut detta nu???

Ge gärna exemplar på hingstar!!!!

Ptrooo, Wow och allt sånt där!
Nu blev det visst lite rörigt! Förlåt mig!

Du har rätt;

Då börjar vi om!
Eftersom det inte längre är obligatoriskt att ha hingsten "Godkänd" :smirk: för avel. Så vill jag nog att hingsten till mitt sto iallafall ska ha presterat bra på "banan" själv eller gett mkt bra avkommor. Mitt sto är ju egentligen ingen westernhäst (I allafall inte stam mässigt). Och det är många plus i kanten :banana: om hingsten är avelsvärderad (gärna med många 9or & 10or i protokollet ;) )

Har vi rett ut detta nu???

Ge gärna exemplar på hingstar!!!!

De flesta avelsvärderar inte sina hingstar längre. och 9-or och 10-or.... många av de bästa hingstarna har skitpoäng. Mitt råd är att inrikta dig på de som har meriter och avkommor med meriter. Har de stått bra i halter indikerar det också att de är korrekta och bra i ben osv.

De flesta avelsvärderar inte sina hingstar längre. och 9-or och 10-or.... många av de bästa hingstarna har skitpoäng. Mitt råd är att inrikta dig på de som har meriter och avkommor med meriter. Har de stått bra i halter indikerar det också att de är korrekta och bra i ben osv.

Det där med 9-or & 10-or var ju liksom med en liten ;) gubbe! Det vet väl jag också att dem hingstarna är, vad ska man säga... Sällsynta!!!!
Hittade dock en igår som heter Whatafrecklynxkent som hade 8-or & 9-or i sitt avelsvärderings protokoll. Det tycker jag är bra!!! Tyvärr stod det dock på SPHA´s hemsida att han bär på OLWS-genen.

David Frost är också en läcker hingst. Tror inte att han betäcker fullblod!
David Frost är Premierad med 42 poäng (9,8,8,8,9)
(Står på deras hemsida!)

Senast ändrad av en moderator:

Little Super Jack: Typ: 8, Huvud, hals & bål: 7, Extremiteter, rörelsernas korrekthet: 7, Rörlighet: x( ej bedömd pga skada), Harmoni & härstamning: 7
Hingsten har utfört ett godkänt ridprov med poängen:
8-9-9-8-8=42 vid avelsvärdering 2005

Sporty Danny: AB-premierad, "med 38 p. Bär dock på OLWS-genen! Sporty Danny är Hypp N/N

Tors Mighty Bear: Tors Mighty Bear har ett ROM i halter. Avelsvärderad med Poäng: 9 8 7 8 9= 41

Några hingstar! Nämn gärna fler!

En liten undran... vad spelar det för roll att hingstarna bär på OLWS- genen, så länge du inte har ett sto som också är bärare? Varför välja bort dom fina hingstarna(av den anledningen), när dom nu med största sannorlikhet kommer att få verka i svensk avel igen?

En liten undran... vad spelar det för roll att hingstarna bär på OLWS- genen, så länge du inte har ett sto som också är bärare? Varför välja bort dom fina hingstarna(av den anledningen), när dom nu med största sannorlikhet kommer att få verka i svensk avel igen?

Jag har inte sagt (tror jag) att jag inte tänker betäcka med hingstar som bär på OLWS-genen. men jag vet på tok för lite om den ännu! Finns den bara hos paint eller finns den hos andra raser också??? Tänker då på fullbloden eftersom mitt sto är fullblod! (jag pluggar på om denna gen nu)
Blir fölet bärare av genen????

Jag har inte sagt (tror jag) att jag inte tänker betäcka med hingstar som bär på OLWS-genen. men jag vet på tok för lite om den ännu! Finns den bara hos paint eller finns den hos andra raser också??? Tänker då på fullbloden eftersom mitt sto är fullblod! (jag pluggar på om denna gen nu)
Blir fölet bärare av genen????

Absolut sunt att ta reda på mer!:) Troligen bär inte ditt fullblodssto på genen, men för att vara absolut säker (om man skulle välja någon av sagda hingstar) så är det vettigt att testa henne. Väldigt enkelt, och inte särskillt dyrt.
Man har hittat genen hos andra raser än paint.
Avkomman kan mycket väl bli bärare av genen. (Men blir naturligtvis inte påverkad av den). Bra att testa en eventuell avkomma, för att kunna planera sin eventuella avel på denna.
Det finns massor med information om OLWS, så det är bara att läsa på.

(Nu menar jag inte att du promt ska använda någon av dessa hingstar, jag var mest nyfiken på varför inte )

Väldigt kortfattat innebär det att om man betäcker två bärare av genen, finns risken att man får en fölunge som föds helvit, och har ett outvecklat tarmsystem. Fölungen överlever inte. ( Overo Lethal White Syndrome)

Om en häst bär enkel uppsättning av genen, påverkas den inte överhuvudtaget, men man vill inte betäcka den med en annan bärare.

Liknande trådar

Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 650
Senast: Görel
·
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Legendary
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka