Hingst till arabsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 717
Sv: Hingst till arabsto

Jag vet då inte nån distansryttare som vill ha anglo.

Jag vet flera som gärna vill ha en lite större häst än ren ox.

Många x är ute på banan: Ingrid Boströms Rossini, Annie Johanssons Sunny Girl för att nämna några med goda resultat den senaste tiden.

Tidigare bl a Rislyckans Samantha.

Glöm inte att anglo är en liten ras och att folk knappt vet att den existerar - därför frågar de inte efter den.

Mvh QP

Nu behöver jag hjälp och tips.
Jag har ett arabsto som börjat blivit svår att få dräktig. Jag vill kunna seminera henne här hemma på plats, så min veterinär och jag har koll på hennes invärtes status.
Därmed söker jag en passande hingst på TAI.
Fryst går givetvis bort.
Arabhingst finns ingen tillgänglig. Halvblod är uteslutet. Fölet är tänkt att kunna säljas, så inriktning spelar mig personligen ingen större roll.
Jag har kollat lite på ridponnyhingstar, men vill gärna ha tips innan jag bestämmer mig.
Stoet i fråga är e. Etman - Eldorado. Ca 155 cm hög. Det som skulle behöva förbättras är ryggen, den är tyvärr lite sänkt, vilket även en del tidigare avkommor haft.
Hon är genomtrevlig, seriös, glad och tar livet med fattning.
Fick tips om morgan-häst, men där har jag noll koll, finns de ens på semin?

Magic Dancer H RP152
http://www.asrp.se/hingstar/namn/magic_dancer.html

Jag tycker absolut att du ska ta en PRE-hingst. Hispanoaraber är eftertraktade. Annars röstar jag på morgan!

Att ta en ridponny på 147 cm till ett sto på 154 cm verkar otroligt korkat.
Jag är inte efter att få fram en häst/ponny som ligger över ponnymått, med ridponnyförälder.
Då skulle jag lika gärna kunna ta ett halvblod och få en högre häst.

PRE verkar bäst, tror jag.
Måste bestämma mig innan i morgon, stoet har börjat brunsta....

Jag tycker absolut att du ska ta en PRE-hingst. Hispanoaraber är eftertraktade. Annars röstar jag på morgan!

När jag tänkte på morgan, som jag aldrig stött på nån, hade jag nån gammal Isaksbo hingst i bakhuvudet, som jag tyckte var jättefin på bild för minst 10 år sen.

De jag nu surfat runt och sett har tyvärr mest sett ut som förvuxna russ.
Den som stod nära och bra hade lite för dåliga rörelser, tyckte jag.

sto.jpg

+
maj07%20007liten.jpg

skulle väl bli fint!

Senast ändrad av en moderator:

Jag valde också att betäcka mitt arabsto med iberiskt, fast jag valde Lusitano.

Tror det kan bli en rätt intressant korsning som är accepterad i deras hemtrakter, men jag gjorde det främst för att jag tror att det kommer bli en jäkla kul häst att rida sen! :love:

Om inte mitt sto behagar ploppa ut en sådan fölis nästa år kan du ju alltid sälja det fölet till mig :angel:

Är detta en gissningstävling?;)
Att det översta kortet är min Walizka + fölet Willy Wonka ser jag, men vilken är herrn på bilden under?

Förlåt, jag är lite glömsk. Det är en PRE, Alferez IV. http://www.pepinopre.com/
Jag tyckte den var söt, speciellt till Walizka. 165 cm, utställd med hyfsade resultat (som jag förstår det), tävlat lite dressyr.

grev061.jpg

Förlåt, jag är lite glömsk. Det är en PRE, Alferez IV. http://www.pepinopre.com/
Jag tyckte den var söt, speciellt till Walizka. 165 cm, utställd med hyfsade resultat (som jag förstår det), tävlat lite dressyr.

grev061.jpg

Dessutom är han ganska nätt i modellen, ingen grov bamsing även om höjden är bra (165 cm). Mycket trevlig också, det jag sett av honom. :)

Kolla in Quartzo han står på semin och är den enda kvalificerat godkända PRE hingsten i sverige! Tror han ska stå på gurresta semin?

Tesora Älskar PRE

Han ser också fin ut, fast väl krallig kanske? Halsen ser kort ut. Dessutom är han 173 cm, det är kanske väl stort.
quarzo_trav.jpg

Jag tycker vi har några fina Morgan hingstar, som INTE påminner om russ;)

Men korsa med PRE tycker jag också skulle vara intressant, tror båda korsningarna skulle gå hyffsat lätt att sälja.

//Sandra - Morgan & Arabfrälst

När jag tänkte på morgan, som jag aldrig stött på nån, hade jag nån gammal Isaksbo hingst i bakhuvudet, som jag tyckte var jättefin på bild för minst 10 år sen.

De jag nu surfat runt och sett har tyvärr mest sett ut som förvuxna russ.
Den som stod nära och bra hade lite för dåliga rörelser, tyckte jag.

Russ? Nu blev jag oerhört förolämpad... Förkrymt PRE med vackrare huvud tycker jag isåfall är en mer passande beskrivning, för det syns att det finns spanska och orientaliska hästar bakom..

Eller vad sägs som denna;

Tequila13.jpg

Tequila12.jpg

Hade jag varit i dina kläder så, hade jag valt en ren fullblods hingst.
Dom är inte mer eller mindre lätt sålda en någon annan, ras som är nämd här på tråden.

Något som tycks ha glömts bort här på tråden är att bakom MÅNGA framstående avels hingstar i Tyskland i dag ligger just angloblod.
Jag tänker då på Inshalla X tex, eller varför inte Matcho X som stod på Celle som tyvärr inte lever idag men har lämnat efter sig en otroligt många godkända hingstar och har haft en STOR betydelse av bra möderne linjer.

Idag så står en Anglo arab hingst till förfogande på Celle (Hannoveranarnas statsstuteri) Tyskland, dom är som sagt många år före i aveln än vad vi är.
Tyskarna har ALLTID använt sig utav just anglo blodet för att lätta upp hästarna när dom är för stora och klumpiga.

Trakenar aveln i Tyskland, tar in en godkänd arabhingst i sin avel varje år för att uppfödarna skall kunna hålla sin procent av arabblod i rasen. Dessa hingstar har då gjort ett gediget bruksprov.

Varför vill du inte skicka bort ditt sto? Det finns stationer där stona som skall semineras med fryst sperma ifrån mkt dyra hingstar, där står stona direkt hemma hos veterinären så att stona skall kunnas seminera även på natte tid.

Lycka till.

Varför vill du inte skicka bort ditt sto? Det finns stationer där stona som skall semineras med fryst sperma ifrån mkt dyra hingstar, där står stona direkt hemma hos veterinären så att stona skall kunnas seminera även på natte tid.

Lycka till.

Eftersom jag har själv seminstation, med en mkt bra veterinär, som känner mitt sto, och hennes problem.

Vad roligt! Jag tror det kommer bli en jättefin häst!

Liknande trådar

N
Avel Visst stämmer det att en avkomma med en godkänd halvblodspappa och ett arabsto till mamma får gröna papper? Jag undrar hur pass...
Svar
18
· Visningar
2 300
Senast: Nirvana
·
Avel Jag behöver lite hjälp med det här med connemara hingst som finns tillgänglig via semin..? Någon som har koll på vilka som finns...
Svar
2
· Visningar
1 307
Senast: Yrrol69
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 519
Senast: jjennnyy
·
C
Avel Hej! Min gamla D-ponny (korsning fullblod-Connemara) kommer ev. betäckas iår, och jag skulle behöva tips på lite ponnyhingstar att...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: validiin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31