Hingst till arabsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 717

CK

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp och tips.
Jag har ett arabsto som börjat blivit svår att få dräktig. Jag vill kunna seminera henne här hemma på plats, så min veterinär och jag har koll på hennes invärtes status.
Därmed söker jag en passande hingst på TAI.
Fryst går givetvis bort.
Arabhingst finns ingen tillgänglig. Halvblod är uteslutet. Fölet är tänkt att kunna säljas, så inriktning spelar mig personligen ingen större roll.
Jag har kollat lite på ridponnyhingstar, men vill gärna ha tips innan jag bestämmer mig.
Stoet i fråga är e. Etman - Eldorado. Ca 155 cm hög. Det som skulle behöva förbättras är ryggen, den är tyvärr lite sänkt, vilket även en del tidigare avkommor haft.
Hon är genomtrevlig, seriös, glad och tar livet med fattning.
Fick tips om morgan-häst, men där har jag noll koll, finns de ens på semin?

Sv: Hingst till arabsto

Finns det inget bra Engelskt Fullblod på semin då? Anglo borde väl vara rätt så eftertraktat - eller?
Synd att Rovan** bara står på AI!
88:an står på naturlig...

Nog måste det finnas någon vettig ** på TAI???

för att spinna vidare på anglotråden så finns Kilroy* på semin enligt angloföreningens hemsida. Jag vet inte om Business också finns på färsk semin.

Jag kan tänka mig att det skulle bli en fin fölis med fullblod eller welsh.

Korsningar med Morgans/Araber är väldigt populära i Bla USA, det är kanske något? avkomman går att regga i ett eget register sk. "Morabs" tänker själv betäcka mitt Arabsto i framtiden med en Morgan. Dom är väldigt populära inom bla distansridning.

Det finns flera Morgan hingstar på semin bla Rain Storm Shadow, Farceur´s Fools Gold, UVM Kingsland Bay & Tronshagens Figure

Jag har fått för mig att anglosar inte är vare sig lättsålda eller populära. Är jag ute och cyklar där?

Ridponny eller morgan ligger på topplistan nu, ska kolla upp lite när jag varit ute och plastat klart ensilaget.

Jag vet inte hur det är bland alla andra, men jag hade absolut kunnat tänka mig att skaffa en en vacker dag. .. Just nu har jag en häst och det är fullt tillräckligt som mitt liv ser ut nu.
U

Jag funderar själv på att betäcka mitt arabsto med PRE.
Det kanske vore något?? :)

Ja, just det! PRE och arab = Hispano Arabe, en mycket trevlig kombination som jag ridit flera av nere i Spanien! :)

Men PRE-hingstarna står väl inte heller så ofta på semin?

Nä, ju mer jag tänker på det - självklart ska du välja en PRE-hingst! De är ju så oerhört i ropet nu för tiden och ska du sälja så är ju det ingen nackdel. Med ett arabsto har du ju större valmöjlighet bland de lite tyngre hingstarna också.

Det finns ju några PRE på semin. Zagal XI och Alferéz IV har jag sett.
Finns det fler tro?

PRE-hingstar på semin finns det fler av, ex den kvalificerade hingsten Quarzo och hingstchampion 2006, Delfinus.
Än så länge finns det bara en hingst som får användas i semin på PRE-ston, nämligen Quarzo (kvalificerad). De andra står till tjänst för övriga ston.
Jag kan starkt rekommendera Hispano-araber, de är underbara att rida och har ett mycket bra temp :love:
PRE brukar ha en stark, rak rygg, vilket skulle passa ditt sto.
Lycka till! ;)

Jag tycker du ska ta ett fullblod;), vet två fina angloaraber med Eldorado i stammen, så det kan säkert slå väl ut. Borde inte dessa vara eftertraktade till både distans och fälttävlan??

Jag vet då inte nån distansryttare som vill ha anglo.

Ett problem är att stoet i fråga för 3 fölningar sen fick livmoderframfall. Antagligen beroende på ett lättare felläge hos fölet.
Det gör mig lite orolig att ta en kraftigare hingst. Jag får kolla om jag tycker PRE är för stort/kraftigt.
Annars är det inte alls tokigt förslag. Borde gå att sälja så småningom.

Kul! :)
Rapportera vad du bestämmer dig för så småningom, för det gällde denna säsong väl?

Jag tror om du väljer en BRA anglohingst typ Business x är det inga problem att sälja till FTryttare. Du kan ju höra med dem ang FAI, de kanske kan göra undantag om du förklarar situationen.

Ponny kan nog bli bra, ponny-arabkorsningar kan bli bra hopp-ponnyer. Hur står det till med hoppförmågan hos stoet ifråga och hennes avkommor?

Russ-arab och welsh-arab har jag sett flera bra exempel på på hoppbanorna. Eller en ridponny, så klart. Där finns väl en del hingstar med arab-welsh-inslag.

Liknande trådar

N
Avel Visst stämmer det att en avkomma med en godkänd halvblodspappa och ett arabsto till mamma får gröna papper? Jag undrar hur pass...
Svar
18
· Visningar
2 300
Senast: Nirvana
·
Avel Jag behöver lite hjälp med det här med connemara hingst som finns tillgänglig via semin..? Någon som har koll på vilka som finns...
Svar
2
· Visningar
1 307
Senast: Yrrol69
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 519
Senast: jjennnyy
·
C
Avel Hej! Min gamla D-ponny (korsning fullblod-Connemara) kommer ev. betäckas iår, och jag skulle behöva tips på lite ponnyhingstar att...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: validiin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31