Hingst/sto-ägaransvar!

Linda.B

Trådstartare
Man läser mycket om vilket ansvar hingstägare har om dess hingst kommer lös, ställer till det och eventuellt betäcker ett sto.

I vårt stall var det igår mer el mindre kaos.
Ett av stallets brunstiga ston hade helt enkelt hoppat över tråden och rusat till hagen där min sambos 2,5-åriga travhingst går.
De hade sprungit fram & tillbaka längs varsin sida av tråden och hetsat upp varandra samt vält omkull staketstolpar.

Lyckligtvis kom stoets ägare och fångade in sin häst, vi kom ca en halvtimme efteråt. Vi möttes av en vansinnig stoägare som gapa & skrek på oss och det var tur för oss att ingenting hände för då skulle vi minsann få och han skulle kräva ett rejält skadestånd.

Både jag & sambon uppfattade honom som riktigt hotfull.
Att vår hingst satt fast med undertråden runt karleden på ena frambenet hade han inte brytt sig om. Hingsten var precis sig själv senare på dagen och klarade sig undan skador, dock lite röd i karleden.

Stoet står i sin box, skriker & slår i väggarna och stirrar med spetsiga öron mot hingsten hela tiden och beter sig som hon är sexuellt frustrerad, detta gör ägaren vansinnig.

Hur är det egentligen om ett sto kommer lös, skulle vi ändå bli skadeståndsskyldiga till stoägaren? Det var ju inte hingsten som orsakade situationen. Någon som vet?

Mvh Linda
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Jag VET inte hur reglerna är, men om det är logik med i bilden borde det vara den häst som kommer lös som är orsaken? Om min märr störtar upp till hingsten i stallet borde jag vara lycklig om hingsten inte skadar sig i upphetsningen och vice versa?
Vi fick en hingst till stallet igår, och jag kan iallafall inte skälla på honom om mitt sto tappar besinningen helt:) En svart stor hingst, fattar man ju själv att hon kommer bli kär *skratt*
Bara att träna på lydnaden och kolla över staketet!
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Vilken idiot!!! Er häst stod ju kvar i sin hage! Vad i hela friden hade han att bli arg över??
Om stoet skulle hoppa in till honom kan jag inte tänka mig att ni skulle bli ersärrningsskyldiga, men däremot om hon skulle hetsa honom så att han går ut, även om det var hon som var lös först. Så se över ert staket ordentligt är mit råd.
Jag hade stobesök i höstas av tre ston som är nya i byn. Hingsten brydde sig dock inte. Men om de skulle komma i vår igen så skulle han nog vara mer taggad på dem. Hoppas att de håller sig hemma. Jag tycker att det är lika upp till stoägaren att hålla sina ston inne.
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Vad jobbigt! Vad arg jag skulle vara i dina kläder:mad: !

Om mitt sto rymde till en hingst skull ejag också vara livrädd att hingsten skadat sig! Skulle naturligtvis oroa mig för min häst också!

Tänkte på en sak.. ibland mellan hagar har man ett säkerhetsavstånd på ca 3 m så att hästarna inte ska kunna nosa på varandra/sparkas genom staketet m.m. Kanske kan vara en idé att ha "dubbla staket" runt hingsten också så kommer någon lös igen ska det mycket till för att de ska ta sig in/hingsten ta sig ut..?:idea:
Då kommer de inte åt varandra....

Skulle vara intressant att höra om nui talar med någon juridiskt kunnig person och höra vad han säger, vad som gäller i lägen som detta? :)
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Håller med er! Varför vara arg på er (linda.b)??? Hans häst var ju lös!
Tänk om er häst blivit mer skadat, vad skulle han sagt då?
Lite mer ansvar borde han ju ta!!
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Det är stallägarens ansvar att hålla hagarna i sådant skick att hästarna inte tar sig ut.
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Jo, men det är ju inte lätt alla gånger då man har ett väldigt villigt sto eller hingst. Alla hästar kan komma lösa.
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Jag anser att det är den person vars häst tar sig ut ur sin hage som ska betala ett eventuellt skadestånd.
Ni ska ju inte betala för att hans sto rymmer till er hingst.
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Tack för alla svar!

Nu har ju några dagar gått och både sto och dess ägare har lugnat ner sig, till nästa brunst.

Stoets hage fick yttligare en tråd, i ögonhöjd så hon har hållt sig innanför. Vi fixade även till hingstens hage, ifall.

Vi pratade ändå med en hästjurist om följderna, om stoet skulle blivit betäckt. Enligt denna är vi inte skyldig stoägaren ett öre, allt hade blivit stoägarens ansvar, eventuella skador el borttagning av fostret - om fölet inte är önskvärt!

Ibland är det tur att man har valack! Mvh Linda
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Det ligger till så här, stall ägaransvar. Dvs den stallägare som inackorderar hingst måste också ha hagar som håller för detta, en hingsthage ska vara utformad både med fasta delar och el.

Så det är egentligen inte ens stoägare som behöver betala, utan det kan frankt bli så att stallägaren blir betalningsansvarig. Finns en gammal lag om det i jordabalken om jag inte missminner mig. Vi hade samma situation i före detta grannstallet, den som arrenderade ut stallarna blev den som skulle få betala. Bonden blev vansinnig och sparkade ut damen som hyrde detta stall, så den juristen är inte riktigt påläst.:angel:
I kontraktet mellan bonden och damen stod att läsa, hingstar ej tillåtna i stallar eller hagar arrenderade av XXXXX. Trots detta fick bonden betalningskravet som stoägaren ställde genom sitt juridiska ombud.
 
Sv: Hingst/sto-ägaransvar!

Visst är det så, men det ändrar ändå inte på sak, det är stallägarens ansvar att hagarna håller hästarna inne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 942
Senast: kopparberg
·
S
Träning Ja hur skulle ni göra om det iderligen kom ett sto från en annan gård och lurar ut din hingst ur hagen? Det dilemma har jag. Det...
Svar
10
· Visningar
860
Senast: Sliver
·
R
Hästmänniskan Hingstar & ansvar? Jag har funderat lite på de ansvar man har som hingstägare...försökt hitta info,men utan större framgång..så jag...
Svar
2
· Visningar
951
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp