hingst som slår och sto som galopperar iväg från en hela tiden

A

Arabica

Hej
Jag tränar horsemanship men har nu lite problem med ett arabsto som är lite knepig, hon går bakom mig men har hela tiden full koll på allt runtomkring samtidigt som hon följer mitt kroppsspråk, om jag tex backar så gör hon detsamma, men ändå kan hon titta åt sidan el på marken, har svårt att få henne koncentrerad på bara mig, spelar ingen roll vad vi gör känns det som, så ska hon ändå göra som hon vill, hon är även väldigt nyfiken ser hon nått intressant tex öppen dörr till garaget så försöker hon galoppera dit, men jag tar bestämt tag i henne (om jag hinner) och så tränar vi lydnaden igen tills nästa intressanta grej dyker upp, hon lär sig väldigt fort fort, ena boxgrannen gräver alltid gropar i boxen och andra sparkar i väggarna (hon gillar ej andra hästar) detta har hon givetvis också lärt sig, och hon galopperar ut ur hagen med mig släpandes varje dag när vi ska ut, spelar ingen roll om jag tar henne först el henne sist el henne med någon annan, och öppnar jag inte hagen tillräckligt fort så spränger hon tråden, har även haft spö för att varna henne innan (funkar ej), hon står stilla vid öppningen och helt plötsligt bara rusar hon iväg i galopp, så nu tänkte jag ta in alla hästar först och henne sist och istället för att gå ut ur hagen stanna kvar och träna lydnaden och försöka få henne uppmärksam på mig. Hur hade ni gjort? har ni något tips att dela med er? el varit med om något liknande?

En sak till har kommit hit en hingst som är lugn och snäll, men när man satt på grimman så slår han fort som bara den hann inte märka vad som hände förräns jag nästan börgade grina av smärta i huvudet var tvungen och gå ut ur boxen och lägga mig på marken (var tyvärr inte i tillstånd att säga till honom), han slog högt och snabbt med frambenen, vad kan man göra åt detta? han är lugn att leda och hantera men backar man honom så stegrar han och slår och försöker komma åt en samt landa på en, har även sett honom försöka slänga sig på en annan häst i hagen som rullade sig, och när han föltuggar så lägger han sig ner framför den som han föltuggar åt, också något jag inte sett på andra hästar, han är bara 1 år.
Hoppas någon har erfarenhet av detta eller tips att ge el säga till om jag gör något fel?
Mvh

Sv: hingst som slår och sto som galopperar iväg från en hela tiden

hmm 55 har läst men ingen vill svara..
men det går bättre nu iallafall, försöker ta mig tid till att ta ut och träna stoet ibland, och hingsten lägger jag grimskaft runt halsen o sedan sätter jag på grimman då det funkar bättre, för han bli spänd och nervös när jag "grejar" med han från ena sidan men inte på den andra sida, (han kastar sig mot väggen m.m) hans mor var likadan även hans syskon, skumt iallafall....
ursäkta ifall jag skriver lite luddigt, är väldigt trött denna kväll...

många som kikar in men inget svar..suck..

Hej!!

Kan inte så mycket om hingstar, men kanske stigbett eller repgrimma kan vara lite kraftigare medel. En repgrimma har ju mindre yta än en vanlig grimma och är ju på sätt kraftfullare. Vad ditt sto bekräftar så tror jag att du är på rätt väg med ledarskapet där, men hagfasonerna kanske du skulle ta hjälp av en duktig nh-tränare. Hon kanske bara känner sig rädd, ensam eller vad som helst, när hon är själv. Svårt att veta tyvärr. Prova att göra en riktigt liten volt när du upptäcker det hon blir intresserad av, om du hinner givetvis! Försök att tolka hennes signaler precis innan det händer, ex en öppen dörr eller vad det nu kan vara. Har du henne bakom dig ser du inte signalerna, ha hennes huvud i jämnhöjd med din axel. Kanske du kan använda kedjegrimskaft runt nosen på henne och när hon lär sig att det är smärtsamt att dra i den, kan hon kanske sluta rusa iväg.

Ställ dig inte rakt framför hingsten om han slår, stå vid sidan om och använd alltid hjälm vid arbete med honom!! Se alltid till att honom i ditt synfält. Där är det nog tid att ta hjälp av hingstkunnig person om du själv inte är det. Är det din hingst? Han kan göra dig väldigt illa!

Var rädd om dig och lycka till!!

Mvh Susanne.

En sak till har kommit hit en hingst som är lugn och snäll, men när man satt på grimman så slår han fort som bara den hann inte märka vad som hände förräns jag nästan börgade grina av smärta i huvudet var tvungen och gå ut ur boxen och lägga mig på marken (var tyvärr inte i tillstånd att säga till honom), han slog högt och snabbt med frambenen, vad kan man göra åt detta? han är lugn att leda och hantera men backar man honom så stegrar han och slår och försöker komma åt en samt landa på en, har även sett honom försöka slänga sig på en annan häst i hagen som rullade sig, och när han föltuggar så lägger han sig ner framför den som han föltuggar åt, också något jag inte sett på andra hästar, han är bara 1 år.
Hoppas någon har erfarenhet av detta eller tips att ge el säga till om jag gör något fel?

Vad säger ägaren till hästen (fattar det som att han inte är din)?
Personligen hade jag gjort något drastiskt med min häst om den började sparka folk.
Låter som den antingen trotsar,är rädd,eller troligtvis är ouppfostrad.

han är bara 1 år så stigbett vill jag inte ha, ägaren har väldigt många hästar och flyttar runt lite från land till land, därför är dennes hästar lite knepiga, tror att han är rädd egentligen och försöker försvara sig kanske, men det är bättre med honom nu tar ett rep runt halsen när jag kommer in i boxen då tror han att han redan är fast så jag kan sätta på grimman, han brukar slänga sig mot väggarna och pressa mulen mot väggen, då försöker jag putta bort honom så ja kan sätta på grimman det är bland annat då han slår och stegrar mot mig, har haft unghingstar förut, och har en vuxen hingst nu.
brukar försöka gör en volt el många små volter och när hon försöker kasta sig åt sidan så går jag innåt mot hagen igen, har börgat försöka backa ut henne istället, och det funkar rätt bra, men jag får inte ta i henne när ja ska berömma henne, hon blev hanterad rätt sent av människor, så man kan inte gå in till henne i hagen då sticker hon snabbt iväg, men när manhämtar alla hästar så kommer hon, men är knepig att leda som sagt, men det funkar halvdant (tycker jag) hon går nu bakom mig och försöker hon gå förbi så backar jag och då backar även hon, men ändå så är hon någon annanstans i huvet, när jag har tid över så försöker jag gå korta promenader och träna lite horsemanship med henne, men hon är väldigt rädd, hennes rädsla för staket beror nog på att hon en gång fasstnade med huvudet under staketet, hon tänkte följa med en annan häst på vägen men ångrade sig och halkade under istället, men hon lyckades kravla sig tillbaka till hagen igen, brukar använda repgrimma, hoppas det inte blir alltför luddigt, är lite kvälls trött...
Mvh

Hej!!

Kan inte så mycket om hingstar, men kanske stigbett eller repgrimma kan vara lite kraftigare medel. En repgrimma har ju mindre yta än en vanlig grimma och är ju på sätt kraftfullare. Vad ditt sto bekräftar så tror jag att du är på rätt väg med ledarskapet där, men hagfasonerna kanske du skulle ta hjälp av en duktig nh-tränare. Hon kanske bara känner sig rädd, ensam eller vad som helst, när hon är själv. Svårt att veta tyvärr. Prova att göra en riktigt liten volt när du upptäcker det hon blir intresserad av, om du hinner givetvis! Försök att tolka hennes signaler precis innan det händer, ex en öppen dörr eller vad det nu kan vara. Har du henne bakom dig ser du inte signalerna, ha hennes huvud i jämnhöjd med din axel. Kanske du kan använda kedjegrimskaft runt nosen på henne och när hon lär sig att det är smärtsamt att dra i den, kan hon kanske sluta rusa iväg.

Ställ dig inte rakt framför hingsten om han slår, stå vid sidan om och använd alltid hjälm vid arbete med honom!! Se alltid till att honom i ditt synfält. Där är det nog tid att ta hjälp av hingstkunnig person om du själv inte är det. Är det din hingst? Han kan göra dig väldigt illa!

Var rädd om dig och lycka till!!

Mvh Susanne.

den är nog bara ouppfostrad och rädd, nästan alla hennes hästar är svåra el rädda för allt, bara någon enstaka är lätthanterad, ägaren bor utomlands..

Vad säger ägaren till hästen (fattar det som att han inte är din)?
Personligen hade jag gjort något drastiskt med min häst om den började sparka folk.
Låter som den antingen trotsar,är rädd,eller troligtvis är ouppfostrad.

tänkte bara skriva att jag har tänkt att gå en kurs om det dyker upp nått till hösten och lära mig lite mer horsemanship för att kunna få fler ideer på vad man kan göra i olika situationer, har inte tid till en tränare, har en dressyrtränare till den äldre hingsten nu

Unghingstar som slår hanterar man med hjälm på huvudet och ett kort spö i handen.
Led med långt grimskaft så du kan backa undan vid stegring.
Se till att ALDRIG komma framför och vid minsta tendens ett mycket bestämt FY eller NEJ samtidigt som spöt används mot bogen - absolut utan fördröjning.
Ett snabbt rapp - behöver inte slås hårt men bestämt - han ska inte skrämmas med spöet utan bara tillrättavisas.

Markera med hela din kropp att det är FEL, breda axlar och titta bestämt.
En egen häst tränar man kanske mer ledarskap på men om man bara ska leda någon annans ouppfostrade slyngel till o från hagen så kommer säkerheten först.
/Jag jobbade under flera år m flera ungherrar som knappt var ledda alls + några äldre herrar som lärt sig att slå sig loss.
Jag blev väldigt bra på att parera. Unghingstarna slutade bråka och gamgubbarna lärde sig att jag inte gick att lura.
Men jag fick mig några smällar innan jag hajjade hingstbeteendet.
Man utvecklar ögon i nacken m 27 hingstar runt sig.

har alltid långt grimskaft och löst när jag leder hästar, om det är någon som är trotsig så stannar jag och backar så backar dom med mig, gör man det några ggr då tröttnar dom el så tar jag ett bestämt tag i grimskaftet, ibland räcker bara det, men det var bara i boxen som han kunde slå, sen slängde han sig mot väggen och tryckte mulen mot gallret och ser panikslagen ut, har alldrig haft problem med att leda honom, bara i boxen är han rädd och jobbig o kastar sig, har inga problem med att uppfostra andras hästar det tar så lite tid ändå, tränar alltid lite horsemanship till hagen med dom som är svåra det tar ingen tid, utom med dom som har minnen efter något hemskt..som med arabstoet
glömde nästan vill inte använda spö, stegrar dom sig så går jag bara snabbt runt, hinner jag så välter jag dem, då gör dom oftast alldrig om det, annars går jag runt och stannar upp bryskt då blir dom förvånade sen går vi i volter o stannar då o då sen fukar det bra, funkade på en hingst (en ny) som har en ful ovana att försöka betäcka människor..blev lite långt:angel:

Unghingstar som slår hanterar man med hjälm på huvudet och ett kort spö i handen.
Led med långt grimskaft så du kan backa undan vid stegring.
Se till att ALDRIG komma framför och vid minsta tendens ett mycket bestämt FY eller NEJ samtidigt som spöt används mot bogen - absolut utan fördröjning.
Ett snabbt rapp - behöver inte slås hårt men bestämt - han ska inte skrämmas med spöet utan bara tillrättavisas.

Markera med hela din kropp att det är FEL, breda axlar och titta bestämt.
En egen häst tränar man kanske mer ledarskap på men om man bara ska leda någon annans ouppfostrade slyngel till o från hagen så kommer säkerheten först.
/Jag jobbade under flera år m flera ungherrar som knappt var ledda alls + några äldre herrar som lärt sig att slå sig loss.
Jag blev väldigt bra på att parera. Unghingstarna slutade bråka och gamgubbarna lärde sig att jag inte gick att lura.
Men jag fick mig några smällar innan jag hajjade hingstbeteendet.
Man utvecklar ögon i nacken m 27 hingstar runt sig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 067
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka