hingst som ger BÅDE hopp och gång?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

hej
Mitt Irco Marco (Jovial - Niarchos - Oberon) sto är ju dräktigt så hon rids mest på marken nu. Det visar sig att hon har betydligt mera gångarter än vad jag sett.
Jag leker lite med tanken på att betäcka med en gångartshingst eller helst förstås en som förbättrar även hennes fina hoppförmåga.

De nyare hingstarna är ju ofta kompletta, tänker på svenske Briar , Nostradamus men främst på Cortez som gett så mycket både och. (Men ingen av dessa är rätt)

Kan jag få några andra namn att titta på? Han får absolut inte vara stor och grov, hon är en rejäl häst själv. Han skall ha vacker halsansättning gärna ganska lång hals och bra bogvinkel. Ingen lång rygg heller.

Sv: hingst som ger BÅDE hopp och gång?

Bourbon
Akribori
Quite Easy

Ja det var några. Vet inte om du vill ha svenskt eller utländskt.

Nobel är ju en hingst med både gång och hopp i! Går svår hoppning och utbildad GP dressyr.
Lämnar otroligt fina och lätta fölungar!

Bourbon likaså, en annan hingst jag gillar skarpt är Majim G mycker FBL i honom ju!

Senast ändrad:

Sedan kan vi inte glömma Roderik, tävlat svår hoppning och utbildad/tävlat högt även i dressyr.

Till trådskaparen.

Finns nog en hel del hingstar att välja på om man bara sätter sig ner och tittar ordentligt.

Vem är hon dräktig med nu?

Tänker ju genast på halvblodshingsten Majim G 968.
Han hoppar bra, rör sig super med en ridbarhet som heter duga, utb GP dressyr (men bara startad till msv).
Lättar upp typen och har en väldigt fin hals och halsansättning och kort rygg. Nedärver ju dessutom sitt fina temperament.

*knapplån*Verkar som om "alla" hingstar är utbildade till GP dressyr men bara startad msv. Bara för en häst kan alla rörelserna innebär inte det automtiskt att den är utbildad till GP dressyr.
Isåfall har jag 2 hästar hemma som oxå är utbildade till GP dressyr men bara startad LA och medelsvår :D

Det där skulle jag ta med en ganska stor nypa salt iallafall :crazy:

Hade jag varit trådskaparen hade jag försökt gett mig ut och tittat på hingstarna i verkligheten och varför inte be dom rida upp det där GP programmet??

Senast ändrad av en moderator:

Bourbon som redan nämnts.

Sen finns ju Marwin. Han fich en del fina avkommor i år som blev högt bedömda på fölmönstringen.

Varför inte ett fullblod?

Jag ha sett både Nobel och Majim gå dressyr, så vad gäller de två så ÄR de utbildade i svår dressyr, att Majim inte tävlat svår beror på att han sticker ut tungan allt som oftast, tyvärr. Nu är han ju dessutom såld.
Nobel tävlar ju för tillfället tom 1.50 hoppning och ägarna vill inte slita ut hingsten, han ska hålla länge, därför satsas det på en gren; hoppningen, annars hade nog Rose tävlat honom i svår dressyr, han står ju på och tränas av ägarna på Gränsbo. :)

Håller med dig om att man om man har möjlighet gott kan träffa hingstarna man funderar på, text och bild kanske inte alltid stämmer med hur man upplever dem IRL.

Hade jag varit trådskaparen hade jag försökt gett mig ut och tittat på hingstarna i verkligheten

Ja men det kan vara lättare sagt än gjort ibland :smirk: ...se på mej med min ryggskada :crazy: - då är det inte lätt. Förstår också dem som inte VILL köra 100 mil för att TITTA på en hingst...

...men nu är hoppet uppe :bump: ...video är ju på G !!! :banana:

Sir Schölling som har 9 på alla gångarter och även 9 i hoppning i sitt tyska bruksprov. Att han sedan fick 42 poäng av den Svenska nämnden med 9 på typ och 9 på huvud hals och bål gör ju inte precis ont det heller.

Lambourghini blev godkänd som hopphäst och jag har själv tre avkommor efter honom som alla har fått väldigt bra gångarter också. Själv tävlar han i både dressyr och hoppning men inte i så höga klasser ännu efter som han inte är så gammal.

Jag kan som Pooh också svara för Majim G. Eftersom att han står bara några mil från mig så ser man honom med jämna mellanrum. Mest dock på hoppbanan, med ägarens ena barn som numera kommer att tävla honom i hoppning.

Den andra ägaren har jag sett rida honom i dressyr. Fattades då en hel del styrka annars är han snart uppe och tävlar dessa nivåer. Såg dock inte att han sticker ut tungan som Pooh säger.

Senast ändrad:

Masse skrev:
Lambourghini blev godkänd som hopphäst och jag har själv tre avkommor efter honom som alla har fått väldigt bra gångarter också. Själv tävlar han i både dressyr och hoppning men inte i så höga klasser ännu efter som han inte är så gammal.

Men frågan är om han någonsin kommer att bli riktigt bra i dressyr. Såg honom på hingstvisningen i Tingsryd tidigare i år, och han imponerade inte speciellt. Hoppa har jag aldrig sett honom göra.

Det kan man ju aldrig säga i förväg. Men alla min avkommor har fått mycket bra gånarter. Har ett hoppsto som jag försökt förbättra gånarterna på med andra hingstar men inte lyckats. Så jag tog Lambourghini till henne för hoppförmågan och fick ett mycket komplett hingstföl. Lätta luftiga gångarter och som älskar att hoppa. Började med vattenslangen när han var någon dag och hoppar numera buskar och grenar av sig själv i hagen, gärna upp mot 80 cm höga. Hade nog hoppat högre om det hade funnits några.

Jag har en Majim G avkomma på lösdrift här och henne har han inte gett något trevligt temperament, hon har nog sin mors sura sätt kanske!

Min fölis efter Elcatero gör lika dant. Men har du fått bra och lufftiga gångarter är det ju bara att tacka och vara glad. Sa inte att han INTE skulle bli bra, bara ifrågasatte det. Han kanske blir kanon vad vet jag.

Jag har själv tittat på honom, men det var innan jag såg honom live. Efter det blev jag väldigt tveksam, men det är en snygg häst att titta på.

min hingstkalender är från 2002, så Akribori finns inte med, men honom har jag hört gott om. vad ger han och hur ser han ut?
Bourbon verkar komplett
Majim G också
I min hingstkalender står Majim G på vänster sida och på höger sida är Manfield. linjeavlad på Nimmerdor (yum yum) och med högre gångartspoäng än Majim. manfield måste jag nog kolla upp också.

ja så många hingstar det finns. Jag tittar påhingstvisningar så gott det går men har inte åkt speciellt för att titta på en hingst tidigare, har en bit till Skåne också.

Nobel verkar ha för grov hals, och ser öht lite väl massiv ut - men kanske inte live?

Sir Schölling, låt mig få reda på mer
Lambourghini vet jag heller inget om

Måste köpa hingstkatalogen nästa år igen, det var två år sen sist och mycket har hänt sen dess!

Kolla här.

Manfield

helenafeuklundahlmanfield969.jpg

Akribori

akribori.jpg

Nobel har krafftig hals även live. Men kolla med Pooh hon har fått kalas föl efter honom.

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 668
Senast: HMQ
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: angeeliicaa88
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·
Avel Nu är jag där igen... Kan inte bestämma mig för hingst till mitt rejäla Kaliber sto. Har anmält henne till ASVH:s avelsrådgivning för...
2
Svar
21
· Visningar
2 675
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar