min ponny blev nästan dödad av en stor valack. som brutit sig genom flera staket för att ta sig in till honom... kolla märket på nacken här:
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/DSCN2456.jpg det är stora hål in i muskeln på varje sida, fd ägarna trodde han brutit nacken, det var kött och ben och blod överallt.
och mirre är världens snällaste lilla häst som aldrig bråkar med någon, dessutom var han unghäst den gången.
en valack i förra stallet blev inträngd i ett hörn och sparkat så illa av ett sto att han bröt benet.
ett annat sto sparkade bakbenen genom boxväggen pga det gick förbi en hingst. han var helt tyst och lugn. samma sto försökte attackera min valack när han sträckte fram nosen för att hälsa. ägaren berättade att hon försökt döda alla han släppt ihop henne med genom åren.
hade ett travstall som granne tidigare och han hade 4-5 kallblodshingstar. brukade träna tillsammans och var aldrig några problem. men stona däremot försökte sparka så fort man kom inom synhåll typ.
så man ska nog inte luras tro att hingstar är farlig men ej ston och valacker. galningar finns inom alla kön. och av dom jag träffat så har ston varit överrepresenterade.
hingstarna har visserligen gått själv i hagen, men med låg eltråd och kompisar runtom, stått med öppna galler bredvid andra osv.