Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hingsten varit kastrerad, hade denna tråd överhuvudtaget inte behövt skrivas.
Det finns rätt uppenbara skäl till att det absoluta flertalet hingstar kastreras. Och vad det verkade som är detta inte ett avelsdjur.
Kul för dig att du har "minst lika roligt" med hingstar som med valacker - jag har det inte. Och många hingstar har tråkigare liv och mindre umgängeskrets än valacker.
Eller också gillar jag kanske bara att snöpa handjur och koka kaniner i största allmänhet...
Om hingsten varit kastrerad, hade denna tråd överhuvudtaget inte behövt skrivas.
Han har enligt förra ägaren inte gått med några andra hästar sedan han var ett-två år och det är ju rätt många år sen.
/ J
du tycker inte möjligtvis att det ändå är högst skäligt att påstå att hingstar inte lämpar sig som sällskaps djur åt gemene hobby ridande svenskar? det tycker jag och bevisen talar för sig själva.
Vet du, det hade jag verkligen hoppats att den gjort.
Jag hade som hästägare blivit absolut tokig om någon kom till "mitt" betessläpp med en häst som inte umgåtts med en artfrände på 10 år, och då hade det absolut inte spelat någon roll om det varit ett sto eller en valack.
Jag har varit med om både en och två sådana hästar - både ston och valacker - som efter ett direkt ihopsläpp med andra bara gick rakt på dem som kom i närheten och slog och slog och slog, de hade absolut ingen aning hur de skulle tyda de andra hästarnas kroppsspråk och visste inte heller hur de själv skulle bete sig.
Som tur var slutade det lyckligt båda gångerna, men om ägarna varit ansvarstagande nog att inte bara kallt anta att det bara var att släppa ihop deras hästar hur som helst, hade de där minuterna av panik och risker aldrig uppstått.
Som någon/några tidigare skrev, hästar "tappar" lätt stora delar av förmågan att kommunicera med andra hästar när det gått så lång tid, och jag tycker det är ledsamt när man glatt riskerar andras hästar och bara förutsätter att det går bra för att det handlar om en snäll valack.
Oj då, jag som trodde att det rådde åsiktsfrihet på det här forumet.
Jag skrev min åsikt om trådstartarens fråga. Jag är föga intresserad av att gå i polemik med någon. Min tid är viktigare än så.
Vad beträffar okunskap så har du självklart rätt. Jag har faktiskt bara sett hästar på bild. Funderar på att skaffa en, men vet inte riktigt hur mycket kött jag ska ge den till middag?
du tycker inte möjligtvis att det ändå är högst skäligt att påstå att hingstar inte lämpar sig som sällskaps djur åt gemene hobby ridande svenskar? det tycker jag och bevisen talar för sig själva.
Deffine "gemene hobby ridande svenskar" tack.
Den passar itne åt Anan 10 år. Men kan fungera alldeles utmärkt åt den som hållt på med hästar ett par år, har kunskap och möjligthet att hålla hingst.
= inte särskilt erfarna hästmänniskor.
Och nej, ett par års erfarenhet räknar jag inte till erfaren. Inklusive dig utifrån dina inlägg här.