Hingst med stoflock

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Afilac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 6 528
Sv: Hingst med stoflock

Det är helt enkelt så att vissa hingstar funkar på fribetäckning, andra gör det inte. Vissa hingstar betäcker bara när det är exakt rätt tidpunkt, andra betäcker hela tiden. VIssa hingstar blir kuvade av stona, andra försöker ha ihjäl dem.

Ska man prova att ha hingsten på fribetäckning så ska det nog i alla fall ske med EGNA ston först, så att man inte utsätter andras ston för risken.

kl*

men om man har en hingst från början och då har ett sto som han får gå med så borde det ju inte vara nåt problem?

tex hingst betäcker sto... fortsätter gå ihop tills fölning, tas då bort första tiden, släpps ihop igen med både stoet och fölet, här får man väl hålla lite koll det finns ju endel hingstar som tar kål på fölen, men om hingsten får vara med helatiden, kanske stå i boxen brevid och så, så borde väl risken minskas, efterom han vill väl inte döda sin egen avkomma? då är han ju puckad....

o sen fortsätter man så där och efter några år får man vä byta sto så hon får vila. och om man nu inte vill släppa främmande ston till honom så får man väl betäcka för hand i övrigt. vilket jag inbillar mig blir mer behagligt när hingsten har gått på fribetäckning!

på detta sätt får ju hingsten ha sällskap helatiden, första ungåren kan den ju gå med annan hingst eller valack.

vad tror ni? (min plan om jag får hingst i framtiden..;))

jag skrev samtidigt som dig, hade därför inte läst det.
men visst måste chansen för att det ska funka vara större om man gör så än om man har en hingst som har gått ensam en himla massa år?
jag gillar inte riktigt att man nästan alltid har hingstar ensamma, man gör ju inte likadant med okastrerade hundar... och inte karlar för den delen heller :angel:

spinner vidare på den här frågan då den intresserar mig mycket.

Hur har ni hingstägare där ute era hingstar?
Hur många får gå med stona under hela året?
Hur många får gå med andra hästar?
Jag är intresserad av alla era praktiska lösningar.
Jag har ju själv 2 unghingstar som jag eventuellt vill spara som hingstar om de fortsätter leva upp till mina förväntningar , MEN jag vill inte ha dem själva och har därför funderat på olika lösningar.
Jag skär dem hellre än har dem själva som det känns nu.

Kom igen nu alla hingstägare, hur lever era hingstar?

Det finns alla varianter där också.
Jag vet en hingst som redan vid ett års ålder helst hade velat döda alla andra hästar av hankön som han såg. Han gick med unghingstar så länge det var möjligt utan att han hade ihjäl dem, vilket var ungefär tills dess. Honom fungerade det utmärkt att ha på fribetäckning dock (shettis). Och hans temperament var gudomligt, han var en suverän barnponny.
Jag vet ett numera nedlagt ponnystuteri som hade alla sina avelshingstar tillsammans i en hage hela året.

Skälet till att så många hingstar får gå ensamma är skaderisken, det är de facto större skaderisk att ha hingstar tillsammans.

Just nu har jag bara unghingstar och de går tillsammans med en äldre valack. De avelshingstar jag haft (shettisar) har gått på fribetäckning när de haft ston, någon vinter har de haft damsällskap, någon vinter gått själva, en av dem gick ihop med fåren en vinter. Dvs jag har nog provat alla varianter tror jag.

Man måste prova sig fram och se vad som fungerar.
Jag tycker du resonerar rätt i det.

spinner vidare på den här frågan då den intresserar mig mycket.

Jag är intresserad av alla era praktiska lösningar.
Jag har ju själv 2 unghingstar som jag eventuellt vill spara som hingstar om de fortsätter leva upp till mina förväntningar , MEN jag vill inte ha dem själva och har därför funderat på olika lösningar.

Kom igen nu alla hingstägare, hur lever era hingstar?

Vi köpte vår godkända nsv hingst för ett par år sen, han hade då inte betäckt på ett par, hade gått i norge och där får inte nsv hingstar betäcka döleston.
Han kom till oss på hösten och gick då ihop med ett antal valacker, gick hur bra som helst, var som en gammal valack.
När våren kom så kom stona, vi använde oss av handbetäckning, en gång provade vi med fribetäckning, se tidigare inlägg.
Till hösten när betäckningssäsongen var slut så släpptes han med samma valacker som tidigare, då flög :devil: i honom och han attrackerade de andra hästarna. Han går nu ensam i en hage i närheten av andra hästar.

det är lite min erfarenhet också. Att så länge de ej haft sina ston, utan gått i hingstflock så är det sällan några problem, men så fort de fått "smak" på ston, och man tagit dom ifrån sin hingstflock under ett tag så är det "kört" att återföra dom dit igen...

Instämmer, med tillägget att vissa hingstar kan gå med unghingstflock på vinterhalvåret *off season*. Min första egna kunde gå med unghingstarna september-mars, resten av året var han mordisk.

Det låter som det optimala ju... Men det kan inte vara särsklit vanligt .eller?

det är lite min erfarenhet också. Att så länge de ej haft sina ston, utan gått i hingstflock så är det sällan några problem, men så fort de fått "smak" på ston, och man tagit dom ifrån sin hingstflock under ett tag så är det "kört" att återföra dom dit igen...
Orkan hade haft ston innan han exporterades till Norge så nog hade han"smakat"...

till viss del borde det ju kunna vara det? eftersom olika raser har olika temprament så borde det ju till liten del kunna vara så?

Håller fullständig med ameo! Men kan ändå dra några av mina egna erfarenheter.

Jag har min hingst med mina ston, föl och 1-åringar året runt (även med föl som inte är hans egna), bortsett från tiden för fölning. Har även haft kvar unghingstar till 1,5 års ålder i hagen tills jag sålt dem. Om stona inte är dräktiga skiljer jag dem de veckor stona brunstar och släpper sedan ihop dem igen. Det fungerar alldeles utmärkt, MEN det finns hingstar som inte kan gå med ston. Jag har även sett sådana skräckexempel: hingstar som jagat ston helt vettlöst, en annan hingst tryckte ned stoet på backen och försökt döda henne trots att hon var brunstig och "stod" för hingsten. Det beror på så många olika saker om det ska fungera: Grunduppfostran, lyhördhet, mentalitet, hormoner och som någon annan skrev ägarens förmåga att läsa av hur/om det fungerar i olika situationer.

Skaderiskerna är enormt stora när de går tillsammans, det ska man inte glömma. Jag låter aldrig mina besöksston gå med någon av mina hästar, varken hingst eller ston. Det tar tid för hästar att lära känna varandra, varför ska man riskera att någon häst kan skadas (oavsett om det är betäckningstoet eller någon av de egna) när det ända bara handlar om några veckor?

Ska man ha egen hingst gående med ston bör han först och främst vara lyhörd att betäcka med för hand. Är han inte det ska han inte gå tillsammans med stona - lyssnar han inte på dig kommer han med all säkerhet inte att lyssna på stona heller. Hingsten måste ha förmågan att kunna "flörta" med stoet och även kunna avgöra om det är rätt tid för betäckning eller ej. Han får inte försöka betäcka om hon inte är villig, det är vid dessa tillfällen de värsta skadorna kan uppstå annars. Dessutom är det (som någon annan påpekade) heller ingen god idé att låta honom gå med oerfarna ston i början. Orädda, erfarna ston lär hingstarna ett gott uppförande - men trots det finns återigen alltid en stor risk för skador.

Gör en noggrann bedömning av alla faktorer innan hingsten släpps in till några ston överhuvudtaget.

Angående hur det fungerar att ha hingst med andra hingstar eller valacker är min erfarenhet att det fungerar bättre när de är unga, alternativt om de inte betäckt. Testade faktsikt att ta hem en 2-års hingst (halvbror) under en period när inga ston fanns hemma, men där gick gränsen. Gammelhingsten visade tydligt att han inte tolererade denna nykomling, men det var inga "mordförsök". För några år sedan råkade 2 valacker komma i hagen med mina hästar (hingst/sto/föl), en äldre "halvbror" till hingsten och en islänning. Det fungerade inte p.g.a. att islandsvalacken attackerade hingsten! Inte tvärtom. När islänningen började slåss hjälpte den andra valacken honom mot hingsten, kan tillägga att hingsten fick gå undan till slut. Trots att han har en starkt utpräglad hingstkaraktär är han ingen "killer". Efter att islänningen infångats kunde den andra valacken gå kvar i flocken utan problem. Hästars beteende i flock är otroligt fascinerande, men de är för dyrbara liv att exprimentera med!
Lycka till!
/Anne

till viss del borde det ju kunna vara det? eftersom olika raser har olika temprament så borde det ju till liten del kunna vara så?
behöver inte alls vara så.
Jag vet shettishingstar som stressar sig sönder och samman på fribetäckning, jag vet större hingstar som funkat utmärkt.

Det är främst skaderisken som ökar med storleken.

Min egen första avelshingst (shettis) sprang för övrigt ut ur sin hage en tidig morgon en gång och valde bort stoflocken och sprang i stället in till halvblodshingsten (ej gk) som han hade gått med några år tidigare. De älskade varandra då och faktiskt fortfarande. Jag lät dem gå tillsammans, vilket resulterade i att den lilla uppkäftige hårbollen kom in med en ordentlig käkfraktur ett dygn senare... Ren olycka, som kostade hingstens mångdubbla värde i operationer och veterinärvård.... Bara ren tur att det gick att lappa ihop.

har en unghingst som är 1.5 år. Han går ihop med mitt älsta sto (19 år). Det går utmärkt. När han blir för närgången (vill leka) piskar hon honom hårt över nosen med svansen, eller nyper till honom och då lugnar han sig på en gång. När jag tar in dom går jag med hingsten på en sida och stoet på den andra. Inga problem. Meningen är att han ska fribetäcka när tiden kommer för det. Stoet gick själv på fribetäckning i sommras (första gången)(resorberade mellan dag 55-90):cry:. jag tror att hon är sken dräcktig beter sig som om hon vore dräcktig.
(ej förstg mamma fick föl som 3 åring). Nu lär hon honom hur man ska uppföra sig tillsammans med ston. När dom träffades första gången så "tuggade" underlägset mot henne, då gav hon honom ett tjuvnyp på näsan sen gick hon. Han har blivit lugnare, slutat leta och titta efter dom andra stona, inte det minsta hingstig bara busig som unghingstar brukar vara:smirk:.

Första hingsten vi hade på station var en gentleman. Han kom lagom till betäckningssäsongen började. Fribetäckte allt som var under 1.30, de större stona handbetäckte vi då det krävdes grop, iof så fribetäckte han ett sto på 1.52 som la sig ner för honom.

Under vintern så gick han med stona och deras föl (andras hingstars föl)

Året därpå fick vi hem 2 vuxna hingstar till, 2 helbröder, som gick tillsammans. Dessa 2 fick vi sära på när lillebror betäckte första stoet. Det året hade vi ensamma hingstar i hagarna och det var inte roligt. Endast gammelhingsten gick med sina ston.

När hösten kom så åkte alla utom lillebror hem till sina ägare. Lillebror fick sällskap senare på hösten av en 5 årig hingst från DK. Det gick kanon att släppa ihop dem. De gick ihop under hösten tillsammans med hingstfölen. När jag bytte stall så fick jag bra plats för en hingst och då lillebror (7 år) dela box med ena hignstfölet som inte var sålt ännu. När det fölet såldes så fick lillebror gå med mina dräktiga ston.
Året därpå så gick han första säsongen med fribetäckning, 2 stadiga villiga ston med deras föl. Den Danske hingsten kom hem (vart ute på foder) och gick med mina cobston på fribetäckning.

Just nu har vi bara lillebror hemma och han går idag med ett av sina favorit ston, fullblodet som är 30 cm högre. Övriga ston går tillsammans med 1 ickedräktig sto + 2 stoföl.

I februari får vi hem vår nya hingst, en 2 åring som ska släppas ihop med lillebror. Förhoppningsvis kan de gå ihop tills stona fölar. Då kommer de att gå med sina respektive ston som ska betäckas.

Glömde att den första hingsten vi haft här är Love Spring RS som stod hos oss i några veckor. Han gick med dräktiga ston och en valack som han motionerade med jämna mellanrum. Dock inga problem el skador.

Vi har varit turligt nog utan skador på hingstar och ston.

har en unghingst som är 1.5 år. Han går ihop med mitt älsta sto (19 år). Det går utmärkt. När han blir för närgången (vill leka) piskar hon honom hårt över nosen med svansen, eller nyper till honom och då lugnar han sig på en gång. När jag tar in dom går jag med hingsten på en sida och stoet på den andra. Inga problem. Meningen är att han ska fribetäcka när tiden kommer för det. Stoet gick själv på fribetäckning i sommras (första gången)(resorberade mellan dag 55-90):cry:. jag tror att hon är sken dräcktig beter sig som om hon vore dräcktig.
(ej förstg mamma fick föl som 3 åring). Nu lär hon honom hur man ska uppföra sig tillsammans med ston. När dom träffades första gången så "tuggade" underlägset mot henne, då gav hon honom ett tjuvnyp på näsan sen gick hon. Han har blivit lugnare, slutat leta och titta efter dom andra stona, inte det minsta hingstig bara busig som unghingstar brukar vara:smirk:.
Och du tror att du kan ha en könsmogen unghingst tillsammans med ett fertilt sto utan att det blir en dräktighet?

Grattis till ett oplanerat föl, skulle jag vilja säja... :smirk:

hon brunstar inte, tror att hon är sken dräktig hon beter sig som det.
Han har fått pryl av dom andra stona tidigare så han aktar sig noga så fort hon lägger öronen bakåt och slår med svansen. Hon har dessutom inte brunstat sen hon var på betäckning i sommras! trotts att ult visar att hon har resorberat.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka