Hingst med stoflock

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Afilac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 6 528
Sv: Hingst med stoflock

Tog hem henne från fodervärden för en vecka sen, därför har hon bara hunnit gå med honom i en vecka. HON ÄR INTE BRUNSTIG!!!!
Kanske inte idag.
Kanske inte i morgon heller.
Men kanske dagen därefter... Och så här års är de inte särskilt tydliga med sina brunster, så det kan likom hinna bli för sent innan du upptäcker att hon är brunstig. Då kan hon ha hunnit bli betäckt för länge sedan och spermierna lever ju i flera dagar, så det kan liksom räcka med en gång i början av brunsten om man har otur.

JAg vet ston som inte visar brunst alls, nu vet jag dock inte hur mycket din visar..
Men vet att nu på hösten/ vintern är det ännu svårare..
Och hingstar är experter på det:P
sedan finns det säkert ston som är sura mot hingstar, men blir frodigare när ingen ser...

men om hon är skendräktig? Brunstar hon då? för hon beter sej fortfarande som om hon vore dräktig, har gjort det sen hon kom hem från hingsten i sommras? Magen växer. Tycker ni fortfarande att hon inte ska gå med unghingsten? Hon skulle ha varit på dag 148 idag. hon har otroligt tydliga brunster, sprang fram och bokstavlit pissade på hingsten för att han skulle betäcka i sommras, det var inte min egna hingst.

men om hon är skendräktig? Brunstar hon då? för hon beter sej fortfarande som om hon vore dräktig, har gjort det sen hon kom hem från hingsten i sommras? Magen växer. Tycker ni fortfarande att hon inte ska gå med unghingsten? Hon skulle ha varit på dag 148 idag. hon har otroligt tydliga brunster, sprang fram och bokstavlit pissade på hingsten för att han skulle betäcka i sommras, det var inte min egna hingst.

Jag har själv inte släppt ihop mitt sto med hingsten innan jag konstaterat att hon är dräktig. Detta trotts att detta stoet är otroligt tydlig i sina brunster.
Så mitt råd är kontrollera stoet först. Det är snabbt & lätt gjort...:idea:

hm okej så du sg inget hjärta vid 55 dygnet?
Så du bygger din icke dräktighet på att du pendlat henne?

Så vitt jag vet har det hänt att man missat fostret...Fråga mig inte hur.. men på nått vis..kanske inte vid 55 dygn dock..
Sj så hade jag ut vet och kollade mitt sto kommer inte i håg dag men de va i september, då dräktig i 2 måander ungefär.. och hon såg inget..

Vid dygn 88 behövde vi inte ul, utan hon behövde bara känna med handen såkunde hon säga att hon VA dräktig..

Så mitt tips e emd.. Kolla henne, det är snabbt gjort.. och sen slipper du ju allt trassel och oro..

Kanske har hon blivt dräktig redan med första hingsten, elelr så har hon tagit sig den tiden (har ej fattat hur länge de va.. men men) du hade henne med hingst..

hm okej så du sg inget hjärta vid 55 dygnet?
Så du bygger din icke dräktighet på att du pendlat henne?

Så vitt jag vet har det hänt att man missat fostret...Fråga mig inte hur.. men på nått vis..kanske inte vid 55 dygn dock..
Sj så hade jag ut vet och kollade mitt sto kommer inte i håg dag men de va i september, då dräktig i 2 måander ungefär.. och hon såg inget..

Vid dygn 88 behövde vi inte ul, utan hon behövde bara känna med handen såkunde hon säga att hon VA dräktig..

Så mitt tips e emd.. Kolla henne, det är snabbt gjort.. och sen slipper du ju allt trassel och oro..

Kanske har hon blivt dräktig redan med första hingsten, elelr så har hon tagit sig den tiden (har ej fattat hur länge de va.. men men) du hade henne med hingst..

gjorde ett ult vid 90 dagar då sa vet at hon hade resorberat.:cry:
pendlade för skoj skull. Unghingsten har varit på hingstbete hela sommaren, kom hem för 1,5 månad sen. Stoet kom för ca 1,5 vecka sen. Dom hade aldrig träffats innan. får väll ta ett blodprov nu när alla ska vaccineras

ja det var otroligt svårt att hitta hjärtljud vid 55 dagar pendlade henne, stor rund pendel. vid 90dygn stilla pendel

Ursäkta men inte f** kan man lita på en pendel! :rofl:Det var det roligast jag hört idag... Testa en riktig vetenskaplig metod istället som ul, blodprov etc....

Ursäkta men inte f** kan man lita på en pendel! :rofl:Det var det roligast jag hört idag... Testa en riktig vetenskaplig metod istället som ul, blodprov etc....

ult vid 16 dagar pendlade också då för skoj skull för att se om det stämde de många säger här på bukefalos, vilket det gjorde.
nytt ult 40 dagar hade svårt att hitta något, vet vill ta nytt ult vid 55 dagar . vid 55 hittar hjärtljud efter ganska mycke letande. Eftersom de var så asvårt att hitta något vid 55 ville jag vara säker att allt var som det skulle ult sista gången vid 90 dagar vet känner direkt att hon har alldeles för liten fosterblåsa för att vara 90 dagar. Sen säger han att hon har resorbhon:cry:. Det konstiga är att hon fortsätter att växa som under en normal dräktighet. Kanske skendräktig:confused:

Jättetråkigt och kan inte svara på varför hon fortsätter växa. Har själv problem med ett sto som ska vara dräktigt men INTE växer. Vet kommer och tar blodprov i veckan.

Det som vi kan vara helt säkra på är att pendla är bara bluff och båg! Det är tro inte vetenskap....

oki, låternog klokt.. men har hon kanske haft kontakt med hingstar på det andra stället?Hm tror inte hon är skendräktig det är ju jätte o vanligt.. men på vilket vis växer hon? bilder kanske?
Sj tycker jag mitt sto fått en annan form på magen nu när hon är dräktig..

Men bilder hade varit bra:P

Senast ändrad:

oki, låternog klokt.. men har hon kanske haft kontakt med hingstar på det andra stället?Hm tror inte hon är skendräktig det är ju jätte o vanligt.. men på vilket vis växer hon? bilder kanske?
Sj tycker jag mitt sto fått en annan form på magen nu när hon är dräktig..

Men bilder hade varit bra:P

Hon har varit sällskapsdam åt ett annat sto. Det var bara dom två i stallet. Familjen har bara två boxar. Hon bodde 5km från mej, körde förbi varje dag på väg till jobbet. så jag kunde hålla koll på henne. när man tittar bakifrån syns magen på båda sidorna. ser lite ut som ett liggande päron. Men för att lunga alla som verkar vara oroliga ska jag fixa ett blodprov nästa vecka då ska de andra hästarna vaccineras.

haha oki:P låter som en dräktighets mage:P kan lägga in ett foto på min dam så kan du jämföra:P

16785971.jpg

Jag har haft hingst nu i tre säsonger och jag tror att den äldre mannen som jag träffade på en premiering hade helt rätt i sin åsikt:Hingsthållare kan du kalla dig först när du hållit på ett antal år,först då har du lärt dig hur,framförallt din hingst beter sig,men även hur ston kan bete sig och inte bete sig under betäckningssässong!!:)
Min första säsong hade jag en treårs hingst som gick på fribetäckning,
alla blev dräktig förutom två problemston,och de rådde han ju inte för.
Denna sommar gjorde att han blev mycket lugnare och mer harmonisk när hans fortsatta utbildning startade när säsongen var slut.
Nu har vi avverkat två sommrar till med fribetäckning efter att vi haft handbetäckning och stona inte blev dräktiga,men när killen fick gå med damerna och själv avgöra tidpunkt har de blivit fölisar i magen direkt:banana:
Dessutom har vår kille fått gå med sina damer året runt,varit med när det varit földags och ston med föl efter annan hingst kommit till hagen och det har varit "nada problemas":rofl:
Dotter tycker också att det blivit lungnare att delta i träningar och tävlingar med hingsten sen vi gick till att han går med damerna året runt:bump: och det är ju en stor fördel naturligtvis!!
Vi har på dessa tre sommrar inte fått någon skada på något vis,(två olika hingstar)men skulle vi få det,ja då kanske vi ser över det här med fribetäckning,men som det ser ut nu överväger fördelarna med att de får sköta sig själva.
Nu är det vinter och der är härligt att titta ut i hagen och se hingsten käka ur höhäcken med fruarna runt sig,eller se hur han leker för fullt med sina avkommor:):)
Tror att många hingstar skulle må bra över att få gå med fru och barn,men förstår också att vissa individer inte passar för det!!!!

Hur gick det nu, har du gjort blodprov på stoet för atse om hon va dräktig eler inte?

Tog blodprov igår ska ringa vet på fredag för svar,otroligt nervöst.
Han tyckte att hon såg dräcktig ut. Hon ska vara 154 dagar.
Vi får se vad som händer på fredag.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka