Hingst med stoflock

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Afilac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 6 528
Sv: Hingst med stoflock

Lite flera reflektioner:

Har en 9-årig hingst. Nu idag är han en gentleman men det har han inte alltid varit.

Första säsongen första stoet som han skulle handbetäcka nästan skäms jag för hans tafflighet. Han brände allt krut och slaknade innan han ens hittat ändalykten på henne. Han flåsade ut med framhovarna hängandes över hennes ryggrad från sidan :o till stoets stora irritation. In i stallet igen och vila och ut flera timmar senare. Då fick hon puttat honom rätt (vi la oss inte i mer än nödvändigt) och han fick fullbordat betäckningen. Han var alldeles salig i syn och såg mäkta viktig och världsvan ut efteråt :D

När han väl fått lära sig hur man beter sig och inte minst hur damerna beter sig så fick han gå på fribetäckning med ett par erfarna ston året därpå. Dom lärde honom veta hut och han var intelligent nog att låta nya kunskaper om damers brunstcykler fastna.
Han går sedan år 1 med de dräktiga stona året runt, av misstag fölade ena stoet ute förra året och han var med och slickade bebben ren då mamma häst var för trött. Så ska det inte gå till men nu gick det bra iallafall. En risk vi får räkna med i fortsättningen när stona börjar närma sig fölning.

Gentlemannen hemma har blivit en lugnare och tryggare individ sedan han har börjat betäcka och gå med sina damer året runt. Då får han ta hand om sin flock som hans instinkter säger och han får leva ut sina naturliga behov.

När stona fölat delar vi självklart på dom och handbetäcker alltid efteråt. Gäller det gallston som ska komma igång går dom ihop fram tills första dagen vi märker det är nåt på gång. Då delar vi på dom och handbetäcker.
Vi undviker fribetäckning så långt som möjligt pga infektionsrisken och att vi gärna vill ha levande föl och inga resorberingar mitt i sommaren :cool: Stona blir ofta dräktiga vid fribetäckning men hoppar han på dom 10 ggr får man räkna med att han drar in skit i livmodern på dom som gör att fostrena sedan inte fäster. Därav denna något annorlunda hantering med frigång hela året förutom vid betäckningarna.

då e de kanske han som är skurken till det nu? Han kanske har betäckt henne efter de att hon kom hem? Vem vet...DE där djuren är klurigare än vad man tror...

Se bara till att ha rejält med uppsyn och koll på ur flocken fungerar ihop så det inte blir ett evigt jagande tillslut!

En fråga till någon som vet :p :
Hur länge kan man låta dem gå så ihop innan man särar på dem och inväntar att vet ska komma ut och titta om det tagit sig? Hur många dagar ska man vänta innan man kan 'se' att hon är dräktig?
Bör stoet vara brunstig när hon släpps med hingsten?

spinner vidare på den här frågan då den intresserar mig mycket.

Hur har ni hingstägare där ute era hingstar?
Hur många får gå med stona under hela året?
Hur många får gå med andra hästar?
Jag är intresserad av alla era praktiska lösningar.
Jag har ju själv 2 unghingstar som jag eventuellt vill spara som hingstar om de fortsätter leva upp till mina förväntningar , MEN jag vill inte ha dem själva och har därför funderat på olika lösningar.
Jag skär dem hellre än har dem själva som det känns nu.

Kom igen nu alla hingstägare, hur lever era hingstar?

Vi har vår hingst med sina "fruar" o barn året runt. Han går även kvar vid fölning o det har aldrig varit några problem oavsett om det är hans avkomma eller inte.
Varje morgon vid utsläpp frågar han sina fruar om det blir nåt idag, de svarar NEJ o då går han sin väg, oftast för att leka med fölisarna.

:rofl: Förlåt men det var en rolig beskrivning med fruarna och "blir det något idag?" :D

det bästa med araber är ju just att man verkligen kan kalla alla fruar! för i arabernas värld får man ju ha massor fruar! haha as kul!

Vi har vår hingst med sina "fruar" o barn året runt. Han går även kvar vid fölning o det har aldrig varit några problem oavsett om det är hans avkomma eller inte.
Varje morgon vid utsläpp frågar han sina fruar om det blir nåt idag, de svarar NEJ o då går han sin väg, oftast för att leka med fölisarna.

Vad är det för ras?
Har ni även utomstående ston på besök?

Första hingsten vi hade på station var en gentleman. Han kom lagom till betäckningssäsongen började. Fribetäckte allt som var under 1.30, de större stona handbetäckte vi då det krävdes grop, iof så fribetäckte han ett sto på 1.52 som la sig ner för honom.

Under vintern så gick han med stona och deras föl (andras hingstars föl)

Året därpå fick vi hem 2 vuxna hingstar till, 2 helbröder, som gick tillsammans. Dessa 2 fick vi sära på när lillebror betäckte första stoet. Det året hade vi ensamma hingstar i hagarna och det var inte roligt. Endast gammelhingsten gick med sina ston.

När hösten kom så åkte alla utom lillebror hem till sina ägare. Lillebror fick sällskap senare på hösten av en 5 årig hingst från DK. Det gick kanon att släppa ihop dem. De gick ihop under hösten tillsammans med hingstfölen. När jag bytte stall så fick jag bra plats för en hingst och då lillebror (7 år) dela box med ena hignstfölet som inte var sålt ännu. När det fölet såldes så fick lillebror gå med mina dräktiga ston.
Året därpå så gick han första säsongen med fribetäckning, 2 stadiga villiga ston med deras föl. Den Danske hingsten kom hem (vart ute på foder) och gick med mina cobston på fribetäckning.

Just nu har vi bara lillebror hemma och han går idag med ett av sina favorit ston, fullblodet som är 30 cm högre. Övriga ston går tillsammans med 1 ickedräktig sto + 2 stoföl.

I februari får vi hem vår nya hingst, en 2 åring som ska släppas ihop med lillebror. Förhoppningsvis kan de gå ihop tills stona fölar. Då kommer de att gå med sina respektive ston som ska betäckas.

Glömde att den första hingsten vi haft här är Love Spring RS som stod hos oss i några veckor. Han gick med dräktiga ston och en valack som han motionerade med jämna mellanrum. Dock inga problem el skador.

Vi har varit turligt nog utan skador på hingstar och ston.

Det där lät som ett trevligt hingstliv!

spinner vidare på den här frågan då den intresserar mig mycket.

Jag är intresserad av alla era praktiska lösningar.
Jag har ju själv 2 unghingstar som jag eventuellt vill spara som hingstar om de fortsätter leva upp till mina förväntningar , MEN jag vill inte ha dem själva och har därför funderat på olika lösningar.
Jag skär dem hellre än har dem själva som det känns nu.

Kom igen nu alla hingstägare, hur lever era hingstar?

Ja nu är det som så att jag inte har några "avels" hingstar men likväl två stycken hingstar som är 1 & 2 år (blivande 2 & 3 åringar).

Dom fick gå med sin mamma tills det hon fölade i år. I år separerade jag hingstarna från stoet pga att hon fick ett sto föl. Men deras mamma är ombetäckt så för den saken skull så kunde dom ha fått gå ihop.
Men då jag är lite försiktig med sto fölet & för hon skulle få lugn & ro. Så valde jag att separera.
Annars tidigare så har hingsten kommit in i flocken igen när stoet är ombetäckt.

2 års hingsten har blivit väldigt bufflig & det är tuffa tag mellan grabbarna så för lugnet skull så valde jag att inte släppa ihop igen. Men det hade säkert gått bra...

då e de kanske han som är skurken till det nu? Han kanske har betäckt henne efter de att hon kom hem? Vem vet...DE där djuren är klurigare än vad man tror...

hon har bara gått med hingsten i en vecka under daglig uppsikt. (ser hela hagen från huset. Så fort han kommer nära lägger hon öronen bakot, och surar. Finns dessutom inga märken på varken täcket, svansen eller någon annanstans som indikerar på att han har betäckt henne.:smirk:

När mitt novemberföl blev till syntes heller inga som helst tecken på att han betäckt henne eller ens hoppat på ryggen. Hon såg nyborstad ut och var torr och ren under svansen. Därför blev vi mäkta förvånade våren därpå när ingen brunst dök upp och veterinären gratulerade oss till tillökning efter en 4 sekunders undersökning ;)

haha oki:P Men de e kluriga.. Det finns nätter:P:P
Nora va med butter i början:P men belv villig..Så de gick bara tilsm i en vecka? Hur va hon mot slutet av veckan? brunstig?

När mitt novemberföl blev till syntes heller inga som helst tecken på att han betäckt henne eller ens hoppat på ryggen. Hon såg nyborstad ut och var torr och ren under svansen. Därför blev vi mäkta förvånade våren därpå när ingen brunst dök upp och veterinären gratulerade oss till tillökning efter en 4 sekunders undersökning ;)

Då hade ni dålig koll om ni inte märkte när hon började brunsta. Alla hästarna kommer in varje kväll och undersöks grundligt i samband med att dom blir ryktade. Jag är 100% säker att hon inte är brunstig!! Alla som produserat föl VET hur ett brunstit sto beter sig, vilka dom fysiska täcknen är oavsätt hur svag och kort brunsten är!!! När ett sto lägger öronen bakåt, hugger mot hingsten och inte låter honom komma nära. Är inte brunstig!!!!
Dessutom handlade den här tråden inte om mej, utan vad vi hingstägare har för erfarenhet och råd om att låta hingst gå med stoflock!!!

Nej kära du.
Så enkelt är det inte alls.
Alla hästar har olika beteenden i olika situationer. Att du blir så arg och missbrukar utropstecken visar bara på din okunskap om hur reproduktionen kan fungera i praktiken.

haha oki:P Men de e kluriga.. Det finns nätter:P:P
Nora va med butter i början:P men belv villig..Så de gick bara tilsm i en vecka? Hur va hon mot slutet av veckan? brunstig?

Tog hem henne från fodervärden för en vecka sen, därför har hon bara hunnit gå med honom i en vecka. HON ÄR INTE BRUNSTIG!!!!

Min mosters arabhingst (dock utlånad på foder) går med sin stoflock året om! Stona tas undan när de ska föla, med killen har blivit 22 (23 nästa år) och vet exakt när det är dax och inte.

Okej, nej nej, klart hon inte brunstar nu..
Trodde du pratde om i sommras:P Sorry..
Okej så han har gått hos någon annan i 1 vecka eller vad?:S Sorry att jag är förvirrad..

Vill bara säga att de e inget negativt mot dig, vill bara du ska vara berädd på det värsta:P MAn kan aldrig lita på de där djuren..

Då hade ni dålig koll om ni inte märkte när hon började brunsta. Alla hästarna kommer in varje kväll och undersöks grundligt i samband med att dom blir ryktade. Jag är 100% säker att hon inte är brunstig!! Alla som produserat föl VET hur ett brunstit sto beter sig, vilka dom fysiska täcknen är oavsätt hur svag och kort brunsten är!!! När ett sto lägger öronen bakåt, hugger mot hingsten och inte låter honom komma nära. Är inte brunstig!!!!
Dessutom handlade den här tråden inte om mej, utan vad vi hingstägare har för erfarenhet och råd om att låta hingst gå med stoflock!!!

Alltså om man skriver sina egna synpunkter på denna sida så måste man vara beredd på andras synpunkter.

Kalla det ha koll eller inte. Men jag av egen erfarenhet vet att man kan missa brunster. Och hingstarna är väldigt duktiga på att veta när det är dags. Ett utav mina ston brunstade i februari & fölade året därpå. Då hade hingster tagit sig lös i stallet & betäckt. Inga som helst tecken på varken sto eller hingst dagen efter. Mer än att hingsten var lös & stoet väldigt sur mot honom....:angel: Då menar jag SUR!
När stoet kom in i stallet på kvällen innan detta skedde var hon som en huggorm mot honom. :idea:

Nej kära du.
Så enkelt är det inte alls.
Alla hästar har olika beteenden i olika situationer. Att du blir så arg och missbrukar utropstecken visar bara på din okunskap om hur reproduktionen kan fungera i praktiken.

Jag blev inte arg, är det inte tillåtet att skriva hur många utropstecken man vill? bara undrar:confused: Dessutom är det bara ägaren själv som känner sitt sto. Visst håller helt med dig att alla hästar är olika, men om man som jag bara har ett sto som går med hingsten så är det inte så svårt att se om hon eller han börjar förändras. Hon är dessutom bara den som jag vågar ha honom ihop med nu i början, för hon är så snäll och erfaren. När han kommer för nära går hon, piskar med svansen och hugger efter honom för att han ska lämna henne ifred. Dom andra stona gillar inte honom istället för att gå så anfaller dom honom. Desutom har jag jobbat på hingsstation och varit med och hållt både sto och hingst vid både betäckning för hand och fri. Både egna och andras ston.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka