Hingst med stoflock

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Afilac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 6 528
A

Afilac

Jag har en godkänd avelshingst som jag vill använda till betäckning i sommar. Jag skulle vilja att han går med en flock ston i en stor hage under sommaren istället för att handbetäcka.
Är det någon som har gjort så? Det verkar som endast shettisar gör på det viset. Min hingst är en stor häst.
Är skaderisken stor?
Kom med råd och erfarenheter!!!!!

Sv: Hingst med stoflock

Ja, skade risken är stor. Dessutom så är risken stor att hingsten bara betäcker och betäcker. Sedan så finns det endel ston som jagar bort andra ston från hingsten. Men prova med en liten flock och se hur det går. Vad är det för ras och hur gamla är stona? Har dom haft föl innan? Förstagångs ston är inget att rekomendera på fribetäckning.

Hur många ston anser du är en liten flock, 5 st?
Det är en spansk häst och han har betäckt tidigare för hand men jag tycker liksom att flock känns mer naturligt. Ja hingsten får kanske sina favoritston han "månar" mest om....
Är skaderisken störst på stona eller hingsten?

Skaderisken är lika stor hoss båda. Jag skulle börja med att ha hingsten med max två ston för att se hur det går. Många hingstar kan få för sig att jaga stona som inte brunstar.

det är mycket bättre att handbetäcka, skaderisken är alldeles för stor, prova verkligen inte att släppa ihop hingsten med stona.

Jag har själv ingen erfarehet ur hingsthållarens perspektiv. Men min ena ponny har varit jätte svår och inte tagit sig på fribetäckning. Sen när vi handbetäckt henne så har hon tagit sig. Trots detta har hingsthållaren sett hingsten betäcka henne ute i det "fria"

Sen mina två stora ponnyer har båda gott på fribetäckning nere i Danmark och dem har tagit sig direkt.

Trots detta vill jag ändå påpeka att skador kan ske. Första ponnyn var på fribetäckning förra året tillsammans med några andra ston. Hingsten var antagligen lite het på gröten och ett av stona fick in en fullträff.

Hingsten fick stå på sjukhus och dem fick operera bort svallkött (heter det så???) på penisen och den avelssäsongen var förstörd för alla inblandade.

Trots detta är jag för fri betäckning då detta känns mer naturligt.

MVH M

Mitt sto gick på fribetäckning samtidigt med ett till sto (Tror dock hon redan hade tagit sig) Jag vet inte riktigt. Men det gick super, han var inte alls på na jätte mkt, var först i början, sen sprang typ min tjej efter honom. Men som sagt detta var undr ihopsläppet.

Det lugnade sig på engång dom vart en liten flock som gick och beta ihop. Funkade kanon :)

Hon var första gångstagare och vi hade inga som helst problem, hon tog sig på första gången med.

*K-L* Jag har sett stora anckdelar, när lat och bekväm hingstägare släppte sin (iofs mkt svårbetäckande) hingst i stor flock...

Där precis det som beskrivits högra upp hände.
Han jagade runt vissa ston "hela tiden", betäckte om "falska brunster", ngn gång hände det att han tog stoet i "fel hål":crazy: osv i alla oändlighet...

Oj oj gud så svårt....
Det verkar vara delade meningar. Det verkar bero på hingsten hur han agerar, hur het på gröten han är osv. Antingen funkar det skitbra eller så blir det pannkaka. Och det vet man ju inte förrän man har provat.... och provar man och det blir pannkaka så är det ju inte bra. Men TÄNK om det funkar och man inte har provat.... vore så bra för hingsten att få leva lite naturligt ender sommaren.

Jag har ett sto också, i somras när dom gick ute i hagar bredvid varandra sprängde han tråden och sprang in till henne. Jag vaknade 05.00 på morgonen av att jag hörde oväsen i trädgården och när jag tittade ut så jagade han henne (hon gick med föl då). Han var jätteivrig och "gav sig inte" fast hon sprang undan. Efter vad som kändes som en evighet så lugnade dom ner sig och började beta... Men pga att hon hade föl med en annan hingst så vågade jag inte låta dom gå ihop då för att testa. Var rädd att han skulle skada fölet (???).

Jag vet att nordsvenska hingstarna Zebb och Zidd går på fribetäckning.
Enligt den hingsthållaren så ska det vara minst 8 ston i flocken, ju fler desto bättre, det bör ju alltid då vara någon som är "mogen" och hingsten bryr sig då inte om de stona som inte är brunstiga.
Vet också att de går i enorma hagar, 23 ha!
Så jag tror inte att fribetäckning är att rekommendera om man inte har stora ytor och många ston.
Vi provade att släppa ihop våran nsv hingst med 3 brunstiga ston, han jagade de med "extrabenet" utsläppt tills stona gaddade ihop sig och jagade honom isället, vi tog isär de ganska snabbt, inget att rekommendera trots att det som sagt är det mest naturliga. Man måste nog ha i bakhuvudet att i det vilda går ju hingstarna med stona hela tiden, hela livet, när människan får råda så släpper ju vi ihop de bara när det är dags, där kommer den onaturliga biten in i det hela.

De hingstar vi haft på station har alla betäckt både för hand och fritt. Nästa års lillhingst ska få betäcka fritt. Han ska få gå med de erfarna stona som talar om vart skåpet ska stå.
Vi låter alltid hingstarna gå ihop med ston som är erfarna innan vi släpper in ston som aldrig betäckts tidigare.

Vi släpper dessutom ihop dem när vi är säkra på att stoet brunstar.
Sen brukar vi låta hingst gå med stoflocken hela året för då lär de sig väldigt snart att låta bli de ston som inte brunstar:devil:Ingen hingst tafsar ostraffat på vår Ida.
Är inte diretkt orolig för skador, inte mer än vid vanlig ihopsläppning.

Det man måste kolla är som någon skrev ovan, vissa ston vaktar de andra stona så hingsten inte kommer åt, då måste man antingen ta ut det stoet el gå ut och hålla i henne så hingsten får uppvakta de andra stona i fred.

Med en vettig hingst så är det inga problem med färre ston och mindre marker. De flesta ponnyhingstar betäcker under 6 ston om året utan problem. Vår hingstar brukar ha 1-3 ston i sina hagar samtidigt.

Jag håller med dig. Att det fungerar bra om det finns en väl fungerande ägare bakom det hela. Med kunskap, moral och bra värderingar... OCH som ser när det fungerar/icke fungerar.

Vår hingst fick först betäcka första stoet för hand och precis efteråt så släpples alla ihop. Då var han lugn och trött och när han piggnade till så höll han sig till henne och lät dom andra vara ifred. Sen funkade allt jättebra!

Han blev så duktig så att han gick inte ens på när det var för tidigt i brunsten. Lycka till!

Är det någon som har gjort så? Det verkar som endast shettisar gör på det viset. Är skaderisken stor?
Kom med råd och erfarenheter!!!!!
Det förekommer i andra raser också, bl a russ, islänningar och nordsvenskar. Precis som du skriver är det mer naturligt för hingsten. Hur många hingstar får umgås med andra hästar, klia manken åt varann och vifta flugor varma sommardagar?

Jag var på en föreläsning om hästhållning och där påstods det att vid fribetäckning går stoet framåt vid fullbordad akt i stället för att hingsten backar som vid betäckning vid hand.

Jag har varit med om att släppa en nordsvensk hingst med fyra ston som gick i en flock. Två av stona var brunstiga redan vid släppet så det gick inte så vilt till. Har hingsten gått på fribetäckning bestiger han stoet bara en gång under brunsten, har jag hört, och kan därför bli trög vid hand senare då han inväntar rätt tillfälle. Han kan också bli mer försiktig av sig och börja undersöka framifrån. Det tar längre tid men se det som förspel...

Jag har sett ett släpp till med en nordsvensk hingst. Då släpptes han med ett större antal ston och alla var främmande. Sedan gick de tillsammans i ett antal veckor för att ha haft minst två brunsttillfällen.

Jag tror inte så många stoägare eller hingstägare heller för den delen, vill släppa sina hästar för så lång tid. För att insläppet ska gå smidigare plockas hingsten ut och görs bekant med stoet innan båda släpps med de övriga. Annars kan det nya stoet komma att stötas bort av resten av flocken.

Håller med dig, min belv med handbetäckt föst, men tog sig inte.. Men när hon gick å fri betäckning och allt fick ske som hon ville belv där en liten krabat i magen:P tror det är skillnad på sto och sto..
VIsserligen gick Mitt sto endast med hingsten..

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka