Hingst i samma hage som andra hästar?

E

Ewe89

Kan man ha en hingst gående i samma hage som tex. en valack... eller bråkar de då? Borde inte hingsten få ett väldigt ohästligt liv om den aldrig får träffa några kompisar annat än vid betäckning, och om den bara betäcker med semin får den ju bara träffa en kudde som ska föreställa ett sto. kul liv :(

våran hingst går tillsammans med en vallack och det går jättebra :).
de funkar bra ihop osv, och innan han kom till oss så hade han bara stått själv i en liten ruta till grushage hela tiden (kan tillägga att han är en rätt värdefull hingst).

förra ägaren kunde inte alls förstå hur vi vågade släppa han i en stor hage och dessutom tillsammans med en kompis.
de måste väl oxå få ha ett liv, och det är värt att riskera för deras skull :).

men det kan vara lite kruxigt vilka hästar de går ihop med, vår andra vallack funkade han inte ihop med.

på ridskolan har de två hingstar i samma hage och det funkar jättebra det med (fast de är väldigt lugna av sig)

Om dom kan gå med andra är väl olika från hingst till hingst och beroende på vad men släpper dom med för hästar. Min hingst gick tillsammans med min valack (numera såld)ända från det att hingsten kom till gården till det att jag sålde valacken. Under en period stod valacken inne med en skada och hingsten som då var två år skulle få gå med en annan valack. En äldre gentleman som aldrig tolererade dumheter från slynglar... Tyvärr gick det inte som det var tänkt utan det slutade med att jag blev tvungen att gå in i hagen med långpisk för att rädda valacken från hingsten... Det jag egentligen ville ha sagt är att det skiljer från häst till häst....

Min ena hingst går själv, och han tycker nog det är rätt ok, då han av tidigare ägare i Tyskland endast stod inne. Vår andra hingst går med ett sto som är dräktigt, och det fungerar bra, så länge det inte finns andra dräktiga ston i hagarna runt omkring för då stressar han.
Våra unghingstar går tillsammans.

Jag läste i Hästen att Inger Becker, Ekbäcken (welsh mountain) har unghingstarna med avelshingsten under vintern.

Kreles (hingst 9 år) delar hage med Arne (valack 4 år). Det går jättebra och de är kompisar för det mesta. De har gått ihop sen Arne blev avvand.
Innan det gick Kreles själv, och ännu tidigare, när han var runt 3-4 gick han med en annan hingst (?), det funkade också bra.

Säger som någon ovan att det går bra med vissa hingstar och vissa vill inte gå med andra... (Om det inte är ston ;) )

Vi har tre hingstar tillsammans som busar och har det trevligt och en hingst som går ensam för att han inte är snäll mot andra pojkar.

Jag skulle inte våga ha äldre hingstar gå med andra hingstar eller valacker då det kan vara ett ögonblicksverk då de t ex känner doft av märrpiss att atackera kompisen, bland våra halvblodshingstar så brukar leken gå över till blodigt allvar på vintern innan de blir tre och då dj-r är det slagsmål och ingen lek!!

Nordsvenska hingsten Egon går ihop med två yngre valacker, de fungerar utmärkt ihop.
De har dock ingen som helst kontakt med ston eller utomstående hästar öht.
Hade det varit ston i närheten hade det nog blivit andra bullar skulle jag tro.

Min hingst (shetland, 3 år) går tillsammans med vår ena halvblodsvalack och det fungerar bra. På sommarna går han på hingstbete med andra unghingstar.

Tror ofta att det är vi människor som får för oss att hingstarna ska gå ensamna. Jag har en vän i Danmark som har stuteri med ca 20 avelshingstar som nästan allihop går tillsammans höst/vinter tillsammans med unghingstar och några valacker.

*knapplån*

Måste vidhålla att det här med hingstar och andra hästar är individuellt samt säsongsbetonat.

min hingst har alltid gått med min halvblodsvalack (dubbelt så gammal) men när valacken inte var lika pigg på busiga lekar och fullt drag i hagen som hingsten så särade jag på dom av egoistiska skäl. Valacken är dressyrhäst och jag vill inte ha en säsong spoilerad.

istället fick hingsten gå med den avvanda ettårshingsten, ett expriment som strängt övervakades. men det föll väl ut och de var som ler och långhalm...

...tills våren kom och dofterna likaså. helt plötsligt så var inte ettåringen en kompis längre utan en hingst/rival (en väldigt liten och ung men ändock rival) som omedelbart skulle likvideras. även hos detta par fick vi helt plötsligt en förmiddag springa in i hagen med långpisk för att sära dom innan hingsten dödade den lilla, av såren på kroppen att dömma skulle lille nog inte klarat en eftermiddag, hjärtat hade sprängts.

nu på sommaren går han med de ickebrunstiga stona och har "äntligen hittat hem". jag har aldrig haft honom såhär lugn.

jag håller med om att hingstar inte skall gå själva och har hur många argument som helst för det. hingstar är väldigt sällskapliga djur. :)

så hingstar parar sig inte med stona om de inte brunstar? hur vet man när ett sto brunstar, och när brunsten är påväg?
/Ewe Ewe.Has.It

Hingstar betäcker - inte parar.

Det är nog väldigt få ston som skulle tillåta att en hingst klättrar på dem/försöker betäcka dem när de inte är brunstiga.

Just nu har vi 1 nykastrerad valack som tror att han är hingst, han åkte på så mkt stryk av mina ston när vi släppte in honom i de redan betäktas flock. HAN vet numera att man uppför sig och går lungt i flocken idag. I andra hagen med ston som inte tagit sig går hingsten som vi har på station. Han har tidigt lärt sig att fjäska för fruntimmrerna. En mkt klok liten herre. Ett sto som brusntar brukar oftast ställa sig för hingsten och blinka med blygdläpparna och kissa. Tro mig, de doftar starkt av brunst! MEN så finns det ston som är väldigt anonyma och det knappt syns på dem att de brusntar. En erfaren hingst brukar ha koll på detta.

hur ofta brunstar stona, och vilka är tecknena på att de gör det. är det lätt att veta OM de gör det?

om de inte har ihjal sina kompisar funkar det alldeles utmarkt ;)

i det vilda lever unghingstar och aven aldre hingstar i hingstgrupper tills de skaffat sig en egen flock att styra over.

vaga prova men kom ihag att hastar ar ratt brutala djur sa att du sjalv inte far slaganfall medan du titta pa da de gor upp :banana:

Hon kanske menade ston som var dräktiga och därmed inte kommer i brunst. Fast jag vet juinte och är det inte så har jag inget svar, skulle aldrig släppa ihop en hingst med ett ickebrunstigt sto om jag inte tog risken att det blidde föl...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 090
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar