hingst hjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare indra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 665
I

indra

hej. köpte ett sto för ett litet tag sen som meningenär att hon ska gå som avelsto, behöer nu bara lite hingst tips.hon är 16 år gått 1.30 med vinster e. stanford ue. turban rose. har tyvärr inga bilder på henne då jag precis fått hem henne och inte heller har någon kamera. så jag beskriver henne lite istället. ca: 160 hög lite äldre modell kraftig benstome men hästen är inte jätte grov. ok-bra ridbarhet tyvärr lite i nedförsbacke men lätt att sätta på bakbenen. lite kortare hals och rätt lång rygg. har jag glömt ngt? har ju tänkt betäcka henne redan i vår och vill nu ha massor med tips och förslag på hingst... motivera gärna varför ni tror att just denna hingst skulle passa mitt sto!!
tack på förhand
just det... tanken med fölet är att den ska kunna gå os i både hoppning och dressyr:banana::banana::banana:.... nä skoja bara (men det hade vart kul) men en trevlig hopphäst men ok ridbarhet som rör sig bra är väl tanken;)

Sv: hingst hjälp

Vis av erfarenhet så kan även lätta ston med Stanford i sig kan ge grova avkommor alla morfar. Så välj en lättare hingst.

Ludwigs champion låter som en hingst som skulle matcha ditt sto perfekt! En lätt hingst med god exteriör och gångarter men med hoppsidan som plus.

Även Quite Easy som har goda gångarter samt förbättrar stons svaga/långa överlinjer.

Ludwigs champion låter som en hingst som skulle matcha ditt sto perfekt! En lätt hingst med god exteriör och gångarter men med hoppsidan som plus.

Han är ingen lätt häst och rekommenderas till lätta ston. Här är hans andvändningsråd från aveslnämnden.

"Ludwigs Champion 1129:
En välstammad och väl hopkommen hopphingst, som med sin goda rörlighet i alla gångarter
samt sin goda hoppförmåga bör kunna användas till de flesta hoppston där man vill
kombinera hoppegenskaperna med god exteriör och god rörelsemekanik. Han bör
huvudsakligen tillföras lättare ston, och bör bl.a. kunna passa på många lättare
Cardento-ston för att där förbättra kroppskonstitution och rörlighet med bibehållande av de
goda hoppegenskaperna. Som treåring har Ludwigs Champion 1129 nu fått ett ettårigt
avelstillstånd. För att fortsättningsvis kunna verka i avel fodras att Ludwigs Champion 1129
genomför ett godkänt bruksprov 2008"

intressant där med ludwigs champion då jag själv kollat lite på denna hingst då jag tycker han e så himla snygg, verkar röra sig bra och hoppar bra men e det så att han rekomenderas till ädlare ston är han defenitivt ingenting för min eftersom hon mer är åt "den gamla typen".
när det gäller QE så tyckte jag verkligen inte om den hingsten tidigare för jag såg så många avkommor som var så otroligt skarpa i huvudet och faktiskt inte hoppade så bra heller. har dock ändrat min uppfattning lite nu för jag har sett flera fina avkommor efter honom nu. det ända e när det gäller honom så känns det som en chansning att lägga på mitt sto eftersom hon är rätt skarp i psyket själv.

puttar upp tråden lite för ngn mer måste väl kuna komma med tips om hingstar???:p

Jag är ingen expert direkt, men Careful eller Camaro M kanske? Vet inte vad för typ av hästar de ger men ingen av dem är ju kraftig själv.
Camaro M har jag sett flera fina efter som både hoppar och rör sig bra och Careful är super fin själv iaf ;)

Eller Majim G har också gett "mutitalang" avkommor. Annars tycker jag QE låter bra om man tittar bara på typ, gångarter och hoppning. Men det kanske är en chansning då om du säger att din är ganska skarp.

Vad tror du om Lucky Point? Bra temperament, bra exteriör, bra gång och bra hopp. En lätt och snygg hingst, premierad med 43 p. :love:

Jag är ingen expert direkt, men Careful eller Camaro M kanske? Vet inte vad för typ av hästar de ger men ingen av dem är ju kraftig själv.
Camaro M har jag sett flera fina efter som både hoppar och rör sig bra och Careful är super fin själv iaf ;)

Eller Majim G har också gett "mutitalang" avkommor. Annars tycker jag QE låter bra om man tittar bara på typ, gångarter och hoppning. Men det kanske är en chansning då om du säger att din är ganska skarp.

rätta mig om jag har fel nu men jag har för mig att camaro avkommorna har vart rätt svaga bak... min har väldigt fin hoppteknik bak men en väldigt tunn och sårmusklad rumpa.

careful e ju jätte fin och med contender som pappa är ju ett jätte PLUS:bump: men tror ni inte att han kan vara lite grov???

majim G kan jag inget om förutom att peter red han (eller har jag fel där med???) där måste jag ha mer info tror jag och vad har han gett???

Roven xx om han ska vara kvar i Sverige i år.

roven absolut.. hade ju vart bra med en "lättare" hingst. men nu kommer mina men här:angel: med tanke på att han e fullblod är han inte då lite mer i nedförbacke?? det är nått jag absolut inte vill ha på henne iallafall, vill ju ha en högrest hingst så bebisen blir (förhoppningsvis) lite mer naturligt i uppförsbacke

Mitt sto är dräkigt med Roven :D Tog honom just för att jag vill ha både hopp och dressyr (tänkt som fälttävlanshäst)
Titta på filmen på honom som finns på Flyinges hemsida, han är definitivt inte i nerförsbacke iaf.
Han rekomenderas ju som typförbättrare och ska vad jag har hört nedärva sitt utseende mycket till avkommorna.
Såg honom också på bruksprovet och då såg han superfin ut :love:

Majim G har gett Mister Pooh som vunnit bla. unghäst VM i fälttävlan -06.
Mighty Good som varit placerad i 4- och 5 årschampionatet i fälttävlan och var 3:a på JSM förra året (f. -01)
Sen har jag för mig att någon här på Buke har en hopphäst efter honom också som verkar fin.
Om själva hingsten vet jag inte så mycket men det borde ju gå att söka på honom

Vad tror du om Lucky Point? Bra temperament, bra exteriör, bra gång och bra hopp. En lätt och snygg hingst, premierad med 43 p. :love:

Även om LP själv har bra temperament så skulle inte jag lägga honom på ett skarpt Stanford-sto, med tanke på hans stam. En fin hingst i övrigt!

rätta mig om jag har fel nu men jag har för mig att camaro avkommorna har vart rätt svaga bak... min har väldigt fin hoppteknik bak men en väldigt tunn och sårmusklad rumpa.

Skulle nästan säga precis tvärtom... våra Camaro ungar har megaläckra rumpor, särskilt den som har Electromöderne:love:
Och inte har jag sett några andra med tunna bakställ... det måste vara en engångsföreteelse på din... Tur att den kan hoppa bra ändå:angel:

Nej, tycker inte Careful är tung. Han har dessutom väldigt fin aktion och är lätt o fin från backen i hoppningen. Med anglo så nära bör han inte ärva ned sig tungt heller. Jag har däremot fått för mig att det kanske kan vara lite riskabelt på ett så litet sto med anglo så nära eftersom de kan vara små.

Mitt sto är dräkigt med Roven :D Tog honom just för att jag vill ha både hopp och dressyr (tänkt som fälttävlanshäst)
Titta på filmen på honom som finns på Flyinges hemsida, han är definitivt inte i nerförsbacke iaf.
Han rekomenderas ju som typförbättrare och ska vad jag har hört nedärva sitt utseende mycket till avkommorna.
Såg honom också på bruksprovet och då såg han superfin ut :love:

Majim G har gett Mister Pooh som vunnit bla. unghäst VM i fälttävlan -06.
Mighty Good som varit placerad i 4- och 5 årschampionatet i fälttävlan och var 3:a på JSM förra året (f. -01)
Sen har jag för mig att någon här på Buke har en hopphäst efter honom också som verkar fin.
Om själva hingsten vet jag inte så mycket men det borde ju gå att söka på honom

då är roven absolut intressant:)

får ta och söka lite på majim g så jag får veta lite mer... men intressant med de avkommorna du berätta om... tack!

Skulle nästan säga precis tvärtom... våra Camaro ungar har megaläckra rumpor, särskilt den som har Electromöderne:love:
Och inte har jag sett några andra med tunna bakställ... det måste vara en engångsföreteelse på din... Tur att den kan hoppa bra ändå:angel:

det jag mena var att jag sett några camaro avkommor som är svaga i bakdelen vid hoppning och att "sätta sig på bakbenen"
men om du har några som inte är det så är det absolut av intresse för mig att kolla upp det för att lägga camaro m på min hade nog blitt bra

De jag tänker först på är väl Roven och Saint Amour (efter de avkommor jag sett).

Vad har ditt stos mamma gjort/lämnat? Stostam? Har stoet haft föl och med vilka hingstar? Resultat?

Mvh Cissi

Nej, tycker inte Careful är tung. Han har dessutom väldigt fin aktion och är lätt o fin från backen i hoppningen. Med anglo så nära bör han inte ärva ned sig tungt heller. Jag har däremot fått för mig att det kanske kan vara lite riskabelt på ett så litet sto med anglo så nära eftersom de kan vara små.

då så... då har jag en till i tanke åt min lilla dam:banana:

tack tack tack alla!!!!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 914
Senast: KickiH
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka