Hingst Godkänd i Tyskland

Skogstroll

Trådstartare
Min kompis ska köpa ett ungsto f-08 uppfött i sverige fast med tysk mamma och pappa.Hingsten heter Hydriot (e.Hitchcock) och står i sverige nu.Fölen får tyskt pass med full stam som tyska kommissionen kommer hit och fixar(redan gjort) Vad jag förstod så är hingsten godkänd för avel i Tyskland men inte i Sverige.Han är en kanonsnygg häst och efter att jag har träffat honom så såg jag ju att han även har ett mycket fint psyke.Men hur fungerar det om man tex vill betäcka ett svenskt sto med honom? Får dom oxå tyskt pass då? Någon som vet något mer om hingsten?Har någon avkomma eller släkting efter honom?

Sv: Hingst Godkänd i Tyskland

Hingsten hade 2008 licens i Berlin-Brandenburg.
Dressyrindex 105, hoppindex 74
Betäcker du ditt svenska sto med honom får du registrera ditt sto i samma tyska förbund och bli medlem där vilket kommer att kosta dig minst 3000-4000 kr sedan tillkommer avgiften om du vill omregistrera fölet till ASVH.
Hingsten kan lösa betäckningsbevis a 5000 kr i ASVH och fölet får då gråa papper. Eller lösa språngrulla hos SH.

Det går att regga avkommorna i Tyskland även om de är u: Svenskt sto, däremot måste stoet också visas upp då.

Däremot är det inte säkert att avkommorna sedan kan tilläggs registreras i ASVHs huvudstambok. Det beror på vilket förbund de reggas i.

Okay! Hur blir det med hans avkommor då? tex min kompis stoföl som hon köper nu. Den har redan tyskt pass klart,vad händer om man betäcker henne med en svensk hingst i framtiden? Kan hon någonsin få svenskt pass? eller fixar man bara ett svenskt regnummer som man klistrar in i passet? och vad kostar det?

*ot*
Hydriot står alltså i Sverige nu?? Jag gillar hans stam och även de avkommor jag sett efter honom. Var finns han?

Okay! Hur blir det med hans avkommor då? tex min kompis stoföl som hon köper nu. Den har redan tyskt pass klart,vad händer om man betäcker henne med en svensk hingst i framtiden? Kan hon någonsin få svenskt pass? eller fixar man bara ett svenskt regnummer som man klistrar in i passet? och vad kostar det?

Vart är fölungen registrerad?
Om fölet är registrerat i ett förbund ASVH godkänner så får fölets framtida avkommor gröna papper i ASVH (om hingsten är godkänd av ASVH så klart)

Är den reggade i ett förbund som ej godtas av ASVH så får den antagligen gråa papper, det görs dock en individuell prövning som kan innebära gröna papper.

Svenskt pass får hon inte men däremot ett svenskt reg nr som mycket riktigt är en klisterlapp att sätta i det tyska passet.
Kostar 500kr för ett halvblod.

Brandenburger är godkända i ASVH ;)

Tycker det är konstigt att man inte visar en sådan hingst som Hydriot för godkännande här i Sverige hans stam är ju intressant

Först vill moderatorn påminna om att det inte är tillåtet att göra reklam för hingsten på forumet!
*har varit framme med radergummit*

Brandenburger är godkända i ASVH ;)

Tycker det är konstigt att man inte visar en sådan hingst som Hydriot för godkännande här i Sverige hans stam är ju intressant
Jag vet inget om hingsten ifråga, men det krävs ju vissa prestationer beroende på ålder för att han ens ska vara visningsberättigad. Har han det?
Sen var det ju inte direkt några lysande index han hade, om Kickis uppgifter stämmer:
Dressyrindex 105, hoppindex 74

okay..Får man inte säga att han har ett trevligt psyke heller? eller vart han står? Återigen.Hingsten finns mellan Åmål och Mellerud. (samma sak som att flyinge hingstarna står på flyinge)Det andra jag skrev kanske kan räknas som reklam men inte detta.

Hans dressyr index ligger mig veterligen på nånstans runt 120 och hoppindex runt 114 tror jag.

Har för ett par veckor sedan installerat den nya Jahrbuch Zucht und Sport 2008 i min dator, så det är de allra senaste indexen på honom.

okay! Då har jag nog fått fel information! Han flyttade ju till Sverige 2004 eller 2005 tror jag och hur det fungerar för att få honom godkänd i sverige har jag inte en aning om.Då var det alltså dressyr index 105 och hoppindex 74 som stämde enligt tyska papper? Det är ju sådär förstås men varför han har så lågt vet jag inte?

Han kommer knappast upp till de svenska kraven för att ens få visas som prestationshingst. Han var bara nr 10 av 40 hingstar på sitt 70-dagarsprov (113,02). Det finns inte heller någon uppgift på några tävlingsresultat i Tyskland på honom. Databasen går tillbaka till 1976.
39 avkommor har tävlingslicens.
Han hade 6 avkommor med placering under 2008. Vinstsummorna varierade mellan 15 € -300 €. Inga avkommor har meriter i Svår klass.
Det finns 15 stamboksförda döttrar varav 2 med St.Pr.

Hans enda godkända son Happy Day godkändes år 2000 i Berlin-Brandenburg men är tagen ur avel. Hans HLP var uselt. Dressyr 89 Hoppning 93 och Totalt 89,74 (27/39). Han har bara tävlats i körning där han har meriter i MSV klass.

Så hade det varit en svensk hingst hade den blivit sänkt.

Senast ändrad:

Finns det nån bild på honom, försökt att google..
hittar bara en bild på hans blupsida, vilket inte ger så mkt

Okay. Men linje mässigt är väl hans stam tillbaka i tiden väldigt bra? Ger bra allround hästar? Både dressyr,hopp och körning. Tror inte heller det är någon idé att försöka få honom godkänd i Sverige då han är såpass gammal och har tävlat såpass lite,men han är ju fortfarande kvar i avel i tyskland så han måste ju vara av betydelse där än så länge?

Jag får lägga mig i lite....då det är jag som är Skogstrolls kompis som ska köpa hästen som allt började med i denna tråd....Hur som helst så har detta ungsto född 08 fin stam med både Monolog-Matador-Kosmos I på mödernes sida och Hitchkock-Hill Hawk xx-Woermann på faderns sida...Är själv inte väl instatt i den tyska stammen(utan i den svhblstammen) men har pratat med folk som är det och har förstått att denna lilla tjej är ett riktigt kap och har stora anlag både för dressyren och hoppningen och stammen är även känd för bra och stabilt psyke....

Ja det är det jag har försökt komma fram til:) Hon e döfin i alla fall:) Och han är ju godkänd i Tyskland,kom inte ihåg vem mamman var efter.Det är dock väldigt intressant med alla dessa krångliga regler:) Jag försöker verkligen förstå,för jag tycker det är intressant,men det är svårt:crazy:

I Tyskland sänker man inga hingstar.[/QUO
Var Happy Day avelsgodkänd i Tyskland? Varför tog dom bort honom ur aveln där om dom inte sänker hingstar?Och varför tar dom i såna fall inte bort Hydriot om han inte har några tävlingsmeriter?Går han på sina avkommors meriter då?(tusen frågor:o)

Vid Bruksprovet Neustadt/Dosse 1993 fick han total index 113,02,(10 av 40) Hoppindex 101,86(20:a) och dressyr index 121,57(7:a). Har han alltså inte kvar dessa index? Konstigt eftersom inte hingstar kan sänkas i Tyskland??

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto med tyskt pass, oldenburgare. Hon är tilläggsregistrerad i Sverige och införd i Blup. Bara för nyfikenhetens skull, om...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: Guldaskig
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 101
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Vad anser ni om denna stam? Är det mest åt hopp- eller dressyrhållet? En släkting till mig är på G att köpa denna häst, och vill...
Svar
10
· Visningar
1 702
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka