hingst från utlandet?

starcraft

Trådstartare
Efter att ha kollat på falsterbo gillade jag skarpt Löjnantshjärta som vann huntingklassen. Men hur funkar det att betäcka ett sto i Sverige om hingsten inte är godkänd i Sverige? Går det överhuvudtaget? (rent teoretiskt alltså, äger inget sto idag..)

Sv: hingst från utlandet?

Om hingsten ar godkand i ett annat land, kan du regga avkomman i det landet hingsten ar reggad i.
Annars far du graa papper pa din avkomma.
Hopp-hingsten Cruising ar inte godkand for avel i Sverige, men jag vet nagra som seminerat sitt sto med honom, och sedan reggat avkomman pa Irland, och darmed fatt ett gront pass, sa det finns omvagar om man vill.

Det går bra att innan betäckningssäsongen pappersvägen avelsvärdera en hingst som är godkänd i någon avelsförening utanför Sverige.

Vill man endast använda hingsten till eget sto kostar det 500 kr.

Godkänns hingsten, så betalar man stoavgift, hingstlic. och för språngrulla. Avkomman registreras därefter med gröna papper.

En annan variant är att åka till hingsten, moderlivsimporter som uppfyller härstamningskrav enl. resp. stambok registreras med gröna papper.

peråke

Jag håller med, det var en mycket fin häst. Varför är han inte godkänd? Någon som vat vad han har för stam?

Han är e Leuthen I men mödernet minns jag inte. Hans avkommor visade sig inte hålla måttet så han togs ur avel för ett par år sen. Vet inte hur det funkar i Norge, om de sätts på nån slags väntelista kanske och får komma tillbaka om det går bättre med förärvningen? Synd, det finns för få Leuthen-hingstar i aveln.

Löjtnanshjärta är e Leuten u Linnea e Utrillo u Hepatika e Dragon (därifrån färgen) u Hortensia e Jarramas u Dahlia e Drabant u Edelweiss e Effendi u Judith e Styge u Inga e Ingo u Gurli e Yngve u Judith e Jesuit och tillhör stofamilj 40, den av Sixten Pohl skapade blom-famijlen där han oftast gav fölen ett blomnamn på pappas begynnelsebokstav. Det är en av de mest framgångsrikaste stofamiljerna vad gäller tävlingshästar.

Löjtnanshjärta är ett svenskt halvblod med gröna papper. Alltså kan han teoretiskt sett BLI godkänd för halvblodsaveln. Eftersom han är 12 år är hans enda möjlighet i Sverige att bli godkänd på prestation. I Norge togs han ur aveln (i början på förra året om jag inte minns helt fel) på grund av att hans avkommor inte levde upp till förväntningarna.

Idag är Löjtnanshjärna inte heller avelsvärderad, viket behövs för tt han ska vara tillåten för betäckning av andras ston. Det är inte lagligt att låta en hingst som varken är godkänd eller avelsvärderad betäcka andras ston är hingstägarens.

Att betäcka lagligt med Löjnanshjärta går alltså på två sätt, antingen blir han godkänd på prestation, eller så kan ägaren låta avelsvärdera honom. Där spelar hans resultat ingen roll eftersom han blir tillåten att använda i allmän avel om han avelsvärderas.

Någon som vet vad det var hos hans avkommer som gjorde att de inte levde upp till förväntningarna? Är det vanligt att en hingst tas ur avel pga att avkommorna inte blir tillräckligt bra? Är det extriört eller prestationsmässigt man menar då?

I svensk halvblodsavel sker varje år en genomgång av hingstarna som finns i avel för att se om de ska fortsätta vara det. Är det en hingst som kommit in i aveln som prestationshingst måste han ha uppnått vissa i förväg fastställda mål som att ha placerat sig på en viss nivå för att få vara kvar. På hingstar som ej tävlar så är det förstås avkommorna som ska leva upp till förväntningarna.

Andra avelsförbund har olika sätt att utvärdera sina hingstar, och jag vet inte hur de gör just i Norge. Men det stod i Ridsport i början av förra året att Löjtnantshjärta tagits ur norsk avel.

Hei!

Det stemmer ikke at han ble avkåret pga. av avkommene.

Da han ble kåret første gang var det med veldig liten margin han gikk gjennom, såvidt jeg husker. Videre gikk han en meget god kvalitetsbedømmelse. Men han gjorde det ikke spesielt godt i konkurranse (hver gang jeg så ham ble han diskvalifisert).

Han er ikke sterk eksteriørt, han hadde ikke gode resultater fra konkurransebanen og avkommene var ikke gamle nok til å bevise noe. Så han ble avkåret i 2003. http://www.nhest.no/arkiv/dommmerkort/starum22_23_2203/Lojtnanshjerta.pdf

MEN, avkommene har vist seg å bli riktig bra, og nå begynner han virkelig å få det til selv også. Det aner meg at denne Ellen Brunes er dyktig! Spørsmålet er om eier orker/vil/tør å forsøke å få ham kåret igjen? Det var veldig mye styr da han ble avkåret, og hvisking om politikk og at "noen der oppe" mente han hadde fått uforholdsmessig mange hopper osv.

Sakset fra den norske avlsplanen:

6.1.4 Første gangs individbedømmelse
Første gang en hingst kan møte til individbedømmelse er som 3-åring. Ved første gangs visning som 3- eller 4-åring, kan hingsten oppnå kåringsgrad, med mulighet for kvalitetsrangering. Kåringsgrad kvalifiserer til avlsbruk for en begrenset tidsperiode .
6.1.5 Ny individbedømmelse, 5- eller 6-åring
En kåret hingst skal møte til ny individbedømmelse som 5- eller 6-åring
a) etter gjennomført godkjent kvalitetsbedømmelse om høsten som 4-åring (5-åring) Se pkt. 6.2.2.2
eller ha
b) konkurranseresultater i dressur, sprang eller feltritt tilsvarende minst 3 plasseringer i LA/120 på Landsstevnenivå (6-åring).
Bedømmelse skal skje på grunnlag av resultater fra kvalitetsbedømmelsen og/eller prestasjoner fra konkur-ransebanen, samt øvrige egenskaper definert i avlsmålet. Kåringsgraden kan opprettholdes, eventuelt kan det gis premiegrad 2 eller 3, med mulighet for kvalitetsrangering. Hingster som ikke holder mål avlsmessig mister avlsgodkjennelsen.
6.1.6 Ny individbedømmelse, minimum 10-åring
Hingster som er minimum 10 år skal møte til ny vurdering basert på avkom for eventuelt å beholde eller høyne sin premiegrad for individ, eller miste sin avlsgodkjennelse på grunn av for dårlig totale resultater. Hingstens totale avkomsverdi (konkurranseresultat hos avkom) og hingstens egenprestasjoner skal sammen-veies og danne grunnlag for kåringsavgjørelsen. I sammenveiingen tillegges hingstens avkomsverdi avgjø-rende vekt. På dette tidspunktet er avlsverdien relativt sikkert bestemt, og en kan følgelig foreta et noe sterkere utvalg. Hingster med klart høy avkomsverdi kan utnevnes som Elitehingster. Forutsetningen er at en viss andel av hingstens avkom viser seg å være kvalitetsdyr i konkurransesammenheng. Hingster som ikke holder mål avlsmessig mister avlsgodkjennelsen.
6.1.7

L. havnet nok litt mellom barken og veden aldersmessig i forhold til ovennevnte "saksgang" da han ble fremstilt andre gang. Han var jo fem da han ble kåret første gang og ikke tre, og de første årgangene var veldig få og stadig unge i 2003.

Jeg vil tippe eier satser på å få ham kåret på prestasjon i Sverige neste år. Ren gjetning, selvsagt.

Intressant att veta! Tack :bow:

Ja, jag hoppas ju också att Löjtnantshjärta blir godkänd på prestation ;)

Som individ er han jo ikke noe veldig spesielt, utenom fargen som dere er så glade i. :smirk:

Men jeg har sett mange fine avkom, og de gjør det oppsiktsvekkende godt i årgangsklasser.

Modern Linnea är ett Elitsto som tävlat t o m 1.40. Bland hennes avkommor finns Cedera 19047 (sv) f.85 e.Herkules, Akleja (gulbr) f.92 e.Acapulco Gold som kvalitetsbedömdes Kl I, Ranunkel (gulbr) f.93 e.Rastell, Tulipanaros (gulbr) f.96 e.Turban Rose, Rölleka (gulbr) f.97 (fått 1 föl) e.Rebel Z som fick dubbla diplom vid 3-årstestet, kvalificerade sig till Breeder´s Trophy finalen i H -04 och plac HMsv, Orchis (gulbr) f.98 (fått 2 föl) e.Opius som fick hoppdiplom vid 3-årstestet, kom 8:a i Breeder´s Trophy finalen-04 och är plac HMsv och Pelargon (gulbr) f.99 e.Pentagon som är exporterad till USA och där är placerad i 1.15-klasser bl a.

Här finns hans hemsida http://home.no.net/lojtnant/

Det är väl kul med en hingst med lite annorlunda färg ;)

Själv tycker jag väldigt mycket om stofamiljen som han kommer från!

Missade Falsterbo nu.

Har dock sett denna hingsten innan...och har då ansett att han har begränsad kapacitet.Så oavsett färg eller inte...tillräckligt bra för vår hbl avel...njae!

Som Picea säger, så var blev han avkårad.
Jag skrev i en tidigare tråd, som handlade om gulbruna i elten, någongång tidigt i år:
hittade löjtnantshjärtas kritik äntligen! Visste att den fanns någonstans!
Jag hoppas att hans sverigesejour går bra, men han får nog vara ifred för mig!

länken är http://www.nhest.no/arkiv/dommmerko...tnanshjerta.pdf
och här är kritiken.

Navn: Løjtnantshjærta Bed. plass Starum -2003
Dato: 22.03.2003
Dommere:
Magne Lilleeng. Guri Haarr.
Jørn Kongelstad.
Rådgiver Leif Nilsson
Katnr.: 2 Mål:164-20cm (stang-pipe) Anlegg:
Karakter
1 TYPE Størrelse/ kroppsform/type: Snaut middels stor hingst, med manglende
hingstepreg snaue rammer
6

2 HODE,
HALS,
KROPP
Hode:Pent
Hals: snaut middels lang hals, vel ansatt
Skulder/ Manke:Steil skulder, god manke
Overlinje:Stram kort overlinje
Kryss/ Lår:skjev i krysset
7

3 BEIN Forbein: Ujevne høver, bukkehov h.f. Små koder
Bakbein:fyller i begge haser
Bevegelsens korrekthet:trang foran, trang bak
567
6

4 BEVEGELSE
I skritt:Noe mere innundergripen ønskelig. For mye på forparten. Spent overlinj.
6
I trav:mere innundergripen ønskes, på forparten
6

5 HELH. Helhetsinntrykk av hesten: 6
Poengsum Eksteriør 37
EKSTER. Gjennomsnitt poengsum eksteriør x 4 24,7

PRESTASJONER
klassse 1-2
Egne:kval.bed: dres.2/33- 8,05p,spr.1/33-7,92p Plassering 130cm hopping
Avkom:
30
0 30
LYNNE/
HELSE
Lynne: Meget godt
Holdbarhet :
10
7 8,5
TOTAL POENGSUM: 73,2
Kommentar Higsten får ikke fornyet avlsgodkjenning grunnet lav samlet vurdering. Da
hingsten ble kåret 1.gang i 1998 var det ikke krav om fremmedryttertest.
Denne bruksegenskapen er derfor ikke testet i kåringssammenheng.
Premiegrad:
Underskrift:
Ikke Kåret
Poengsummen som er gitt er derfor ikke reell, men satt av tekniske
årsaker.

Jag tyckte om det jag såg från Falsterbo, men tycker nog att denna exteriören är lite svag...
Och jag förstår att han blev avkårad i Norge, då de nu har så många goda hingstar att välja på.
Frågan är väl om han inte har mer att göra på tävlingsbanan än i avelsboxen?
Om han nu skulle bli godkänd pga prestation i Sverige, så tycker jag nog att det skulle kännas lite konstigt, då jag tycker att två goda, rena fälttävlanshingstar har blivit framvisade på prestation, de sista två åren. Ingen har gått igenom på det exteriöra. Och deras kritik var inte i närheten av den ovan?
mvh

För att han överhuvudtaget skall vara berättigad för att visas fram för att bli godkänd på prestation när han är 12 år gammal skall han ha minst 3 placeringar i 160 hoppning på internationell tävling. Av vad jag förstått har han inte gått mer än 130 även om de nu skall satsa på hoppning på honom som Ellen sa så har jag svårt att tro att han räcker till för detta. Så jag tror nog att loppet är ganska kört för att han skall bli godkänd här i Sverige.

Han har startat 1.40 både i år och förra året, med en placering.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 058
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 330
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka