Himalaya saltsten!!

Ida_79

Trådstartare
Är det ngn som har en sådan till sin häst?? Jag vill köpa sån till mina hästar!! Finns det ngn hemsida som säljer dom.. hitta en,men frakten gick på 150 kr.. Lite mkt tycker jag.. eller vet ngn om det finns återförsäljare i södra Sverigen som har denna salt sten??:)

Sv: Himalaya saltsten!!

Hej,

Vi har den till våran Lukas. Köpte den via en hemsida i vintras och den har varit mycket uppskattad. Ska försöka leta och se vad företaget kan heta. Har du provat söka på nätet?

~Ingrid

Ursäkta, men varför betala mer för salt än vad man behöver? Vad finns det i detta salt som motiverar ett så högt pris?

Härkommer lite info om saltstenen..

Himalayasalt är en ren naturprodukt med ett unikt innehåll av ca 84 olika mineraler och spårämnen, som man i Himalayasaltet hittar i minst 200 olika bindningsformer. Himalayasalt är fritt från föroreningar från dagens hav och dessutom rik på mineralämnen. Prova himalayasalt till din häst - utan tillsatser och helt obehandlat.

Hej,

Vi har den till våran Lukas. Köpte den via en hemsida i vintras och den har varit mycket uppskattad. Ska försöka leta och se vad företaget kan heta. Har du provat söka på nätet?

~Ingrid

jag har sökt en hel del,men frakten kostar mkt.. tänkte om det kan finnas i ngn butik nära mej!!

Tror nog de flesta Hooks butiker har den.

jag har sååå långt till h**ks butikerna... Kollade på hemsidan,men det fanns inte på order eller så.. ska ringa imorgon o kolla upp

Skillnaden ligger nog i vem av tillverkarna som borde få pris för "årets marknadsförare" :angel::p

Sara

Härkommer lite info om saltstenen..

Himalayasalt är en ren naturprodukt med ett unikt innehåll av ca 84 olika mineraler och spårämnen, som man i Himalayasaltet hittar i minst 200 olika bindningsformer. Himalayasalt är fritt från föroreningar från dagens hav och dessutom rik på mineralämnen. Prova himalayasalt till din häst - utan tillsatser och helt obehandlat.

En annan åsikt framförs här
http://www.bruha.com/pfpc/html/himalaya.html

HH

Ursäkta, men varför betala mer för salt än vad man behöver? Vad finns det i detta salt som motiverar ett så högt pris?
Då ska vi se hur vi ska förklara detta.

REDOGÖRELSE: SALT OCH HIMALAYASALT
Salt och salt är eg samma sak från början.

Det salt vi äter är manupulerat av människan och innehåller endast natrium och klorid och sen har man tillsatt aluminium för att förhindra klumpar. Detta är ett cellgift som lagras i hjärna, hjärta, lever, leder etc. En belastning för kroppen. Höjer även blodtrycket, mm. Det finns en rad dåliga bieffekter.

Salt i sin naturliga form (som himalayasaltet som eg bara är salt i just sin naturliga form) innehåller alla grundämnen som finns periodiska systemet i dess naturliga form, alltså i den mängd/balans som det är naturligt. Så ser även saltbalansen i kroppen ut vilket innebär att saltet (ämnena) obehindrat kan förflyttas genom vävnader, cellväggar utan att belasta kroppen/njurar etc. Rensas ut utan att belasta.

Vi har ett behov av salt för att vi behöver det. Vi behöver salt. Men vi behöver saltet i sin naturliga form. Det salt vi normalt äter ger oss inte ens en bråkdel av allt det vi söker från det. Det är dessutom skadligt som jag beskrev. Men Salt i den form vi bör äta det är inte skadligt överhuvudtaget. Om vi äter mer än vi behöver kan vår kropp rensa ut det obehindrat, utan att det blir en belastning för kroppen.

Salt = cellgift.
Himalayasalt = tillskott.

Anledningen till att vi gör såhär med saltet är för att 95% av allt salt som produceras går till industrin (de som behöver saltet i sin produktion) och de bryr sig inte om dessa mineraler utan vill endast ha själva saltet. Det är alltså inte tänkt att äta eg.

Otroligt eg att man inte informerar om detta istället för att avråda folk från saltanvändning i för stora mängder. Så både människor och djur borde eg inte äta industrisalt utan naturligt salt. Därför är det klokare (och billigare) att köpa himalayasalt.

Senast ändrad:

Salt i sin naturliga form (som himalayasaltet som eg bara är salt i just sin naturliga form) innehåller alla grundämnen som finns periodiska systemet i dess naturliga form, alltså i den mängd/balans som det är naturligt.

Ojdå! Även ädelgaserna alltså?!?:eek:

Sara

Jag hoppas du känner till att det salt som finns i salt karet hemma på bordet, bryts på samma sätt som himalaya salt.
Dels finns det ju salt gruvor, på och under jord. Det salt man bryter under jord kommer från salta sjöar som sinade för bra många miljoner år sedan, de salt man finner ovan jord är från samma källor fast dessa sjöar sinade för betydligt kortare tid sedan. Detta är rent salt som används bl a av oss i maten.

Så nu vill jag att du förklarar vilken industri som tillverkat och lagt ut detta salt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Salt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruva

http://www.alltomtv.se/archive/index.php/t-14340.html

http://www.jozosalt.se/saltskola/varifran-kommer-saltet

Aluminium är definitivt inte nyttigt vare sig för människokroppen eller miljön. Det finns en del aluminiumföreningar i livsmedelstillsatser. Jag antar att det är i en ofarlig form. Men det salt som vi har hemma i köket innehåller inte något aluminium som klumpförebyggande medel. Det innehåller E 551 och E 535. Det går att söka på detta för att få reda på vilket ämne det består av.

Ingår HELA periodiska systemet????:eek:
Nej då vill jag verkligen inte prova saltet... Innehållande ädelgaser, svavel, bly, cobolt, uranium och en massa annat galet!! :angel:När man från vanligt salt bara får NaCl...
Nej en naturvetare lurar man inte så enkelt...:D

antiklumpmedel (kiseldioxid)som används inom livsmedelsindustrin tror jag tillverkas av någon typ av lera. kan ta reda på mer om det.
jag vet att det säljs antikumpmedel i komprimerad tablettform till hälskostaffärer som kost tillskott.
det finns många olika typer av bergssalt. de renaste sorterna går till livsmedel. de som är duktiga på salt kan se i vilken gruva det har brutits.
förr använde man magnesiumstearat som antiklump men det är ej tillåtet längre.
antiklumpmedel används endast i salt som skall vara fririnnande vid tillverkning eller annan andvändning.
men som sagt just nu är det mode i salt samtidigt som man skall dra ned på konsumtionen.
skall man tjäna pengar på salt så får man bre på lite om de fantastiska egenskaperna.

Vi ska naturligtvis inte glömma arsenik, plutonium, teknesium och andra gifter heller... Dessutom är det ju intressant att t ex Ununhexium finns i Himalayasalt när man bara lyckat framställa det och bevara det i 0,047 sekunder i ett labb...

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
790
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 444
Senast: Bison
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur