Highlander

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sassiball
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 806

sassiball

Trådstartare
Vad tycker ni om den hingsten? Har ett kraftigare sto e Donnerfly som jag funderar på att betäcka. Hon behöver något som lättar upp och som inte ger för lång rygg eftersom hon själv är ganska lång i ryggen. Någon som sett honom live?

Sv: Highlander

Om man ska betäcka med Highlander 1106 så ska man ha ett sto med bra skritt. För han har inte någon bra skritt. Stoet bör inte heller ha för bred hals eller för långt kors. Men har är en som föräldar. Åk och titta på han om du har möjlighet, har var skadad så han blev sent inriden.

Jag har inte sett honom live men på film.
Fick intrycket av en lätt, luftig och uttrycksfull hingst.

Att han har ett fullblod som mamma tycker jag inte syns så mycket och jag valde att sätta honom på mitt rätt lätta sto.

Hej
Har sett honom i stallet. Verkade snäll och var fin. Fast han uppfattas som ganska liten. Funderade på honom till mitt sto men det blev Bocelli i stället.

Ok, tack för svaren. Mitt sto har faktiskt en jättefin skritt. Men hon har ganska brett ansatt hals me... hmm får fundera lite till. Att han uppfattas som liten gör inte något då mitt sto är ganska rejält.

Men Richfield då? Han ser ju väldigt högställd ut i alla fall så typen hade nog passat mitt sto. Jag har bara sett en avkomma e Richfield och den tyckte jag såg tråkig ut, ingen utstrålning alls.

Richfield 1061 är en god typad hingst, långlinjad, ädel och elegant. Mycket fin hals som är välformad och välansatt. Stoet bör ha bra ben om man betäcker med han. God skritt och God galopp och en Fantastisk trav! Lätt och luftig.

Om man ska betäcka med Highlander 1106 så ska man ha ett sto med bra skritt. För han har inte någon bra skritt. Stoet bör inte heller ha för bred hals eller för långt kors. Men har är en som föräldar. Åk och titta på han om du har möjlighet, har var skadad så han blev sent inriden.

Jag håller med om att skritten bör vara bra, även om det är den gångart där man kan kompromissa mest om man vill nå svår klass. Vad gäller halsen tycker jag att den är jättefin, väld och bra ansättning huvud-hals. Avelsnämnden var obegripligt petig där! Långt kors är enbart en fördel på en dressyrhäst, stor rumpa är viktigt för att kunna bära upp maximal vikt. Så det hade jag inte heller oroat mig för.

Jag håller med om att skritten bör vara bra, även om det är den gångart där man kan kompromissa mest om man vill nå svår klass. Vad gäller halsen tycker jag att den är jättefin, väld och bra ansättning huvud-hals. Avelsnämnden var obegripligt petig där! Långt kors är enbart en fördel på en dressyrhäst, stor rumpa är viktigt för att kunna bära upp maximal vikt. Så det hade jag inte heller oroat mig för.

Ok, tack för de synpunkterna. Kanske Highlander är ett bra val då? Eller är Richfield bättre? Kom gärna med förslag .... Highlander har ju mycket fullblod så det är väl det som talar för honom, jag tror att det här stoet behöver lite av den varan nämligen.

Ok, tack för de synpunkterna. Kanske Highlander är ett bra val då? Eller är Richfield bättre? Kom gärna med förslag .... Highlander har ju mycket fullblod så det är väl det som talar för honom, jag tror att det här stoet behöver lite av den varan nämligen.

Svårt att säga vilken av dem som är bättre, men jag tycker att Highlander är spännande eftersom han inte har så många avkommor och har en oerhört vacker sida.

Alla fullblods hästar föräldar inte. Tänk på det när du väljer hingst!
Vad säger du om Don Laurie I eller Don Laurie II? De har lite bättre stam än Higlander.

Senast ändrad:

Alla fullblods hästar föräldar inte. Tänk på det när du väljer hingst!
Vad säger du om Don Laurie I eller Don Laurie II? De har lite bättre stam än Higlander.

Jag har faktiskt funderat på dem, men tänkte att det blir lite mycket Donnerhall?

Var kan jag läsa mer om Don Laurie 11? Don Laurie har jag läst om....och gillar honom mycket.

Just det, glömde.
Du har inte funderat på att betäcka med ett rent fullblods hingst??

Var kan jag läsa mer om Don Laurie 11? Don Laurie har jag läst om....och gillar honom mycket.

Jag såg Don Laurie på bruksprovet och blev rätt besviken. Låst i hela kroppen och inte alls lika rörlig som Highlander. Dessutom har han mig veterligen inte fått så många bra avkommor. Han är också rätt rejäl, knappast någon förädlare.

Jag skulle välja Highlander före Richfield tycker att den förre har trevligare uppsyn. Men som sagt har bara sett dessa i boxen.

Här är det tvära kast mellan hingstarna. Satt just och läste om Hermes. Någon som har någon erfarenhet av den hingsten? Tycker den verkar passa mitt sto,frågan är väl om fölet efter honom blir lättsålt. Jag tycker hingsten verkar trevlig men det är ju ingen flashig hingst.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: Kajsalisa
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka