HGM verkning

Det är precis så jag har gjort flera vändor och gått bet tidigare. Även letat hemsidor. Nu har vi som sagt en eventuell. Funkar inte det blir det att börja om jakten igen. Det är roligt med hovslagare ;)
Var ungefär bor du där det är sådan brist på hovslagare? Jag kör mina hästar till hovslagaren (ca 7 mil). Om du kan tänka dig att göra det så finns det kanske fler möjligheter?

Var ungefär bor du där det är sådan brist på hovslagare? Jag kör mina hästar till hovslagaren (ca 7 mil). Om du kan tänka dig att göra det så finns det kanske fler möjligheter?
Ja det är ett alternativ jag har tänkt på men som absolut sista då det rör sig om flera stycken. Det skulle behöva bokas flera dagar för detta och troligen skulle jag bli den som får köra och jag har över 20 mil till djuren så.. mja. Helst inte.

Jag håller med och är återigen förundrad över , ja i princip, allt som har med hovar att göra.

Jag har lite frågor som gärna någon går svara på?
Varför består hovslagarutbildningen , CSN stödda, av 2/3 smide och generella företagsutbildning?
Varför består gesällprovet av 2/3 smide ?
Varför finns ingen csnstödd utbildning för de modernare materialet stenhård plast, dvs boots?
Varför respekterar fortfarande inte hovslagare varken kunder eller hovslagarkollegor?
Varför har hovslagarförbundet någon slags försäkring som det inte går att få information om?
Ja, jag kan fortsätta men summa summarisk, vad är hovslagaryrket och vad gör hovslagare? Smider? Verkar ? Skvallrar? eller ????

Förlåt alla som tar illa upp, hovslagare som sliter hårt och övriga men det brukar sägas att "det finns inga dumma frågor". Naturligtvis finns inga regler utan undantag så detta kanske är ett av alla undantag ?
Jag undrar bara varifrån du fått alla dina påståenden om hovslagare?

Jag håller med och är återigen förundrad över , ja i princip, allt som har med hovar att göra.

Jag har lite frågor som gärna någon går svara på?
Varför består hovslagarutbildningen , CSN stödda, av 2/3 smide och generella företagsutbildning?
Varför består gesällprovet av 2/3 smide ?
Varför finns ingen csnstödd utbildning för de modernare materialet stenhård plast, dvs boots?
Varför respekterar fortfarande inte hovslagare varken kunder eller hovslagarkollegor?
Varför har hovslagarförbundet någon slags försäkring som det inte går att få information om?
Ja, jag kan fortsätta men summa summarisk, vad är hovslagaryrket och vad gör hovslagare? Smider? Verkar ? Skvallrar? eller ????

Förlåt alla som tar illa upp, hovslagare som sliter hårt och övriga men det brukar sägas att "det finns inga dumma frågor". Naturligtvis finns inga regler utan undantag så detta kanske är ett av alla undantag ?
När jag gick utbildningen till hovslagare i nordvik var det ca 50% skoning (i början på döhovar och senare ute i fält) och ca 50% smide (där det även ingick att smida skor från rakt järn att sko en häst med, teori runt sjukbeslag och sjukdomar, mm)
Varför jag skriver ca 50% är för några timmar gick till att läsa egenföretagare vilket jag ser som en självklarhet när det pluggas till ett yrke med så stor % egenföretagare.

Denna utbildning var/är csn berättigad förutom för mig och en till där kommunen satte sig på tvären och vi fick snällt betala själva.

Vet inte riktigt hur det funkar för att en utbildning är csn berättigad men kan tänka mig att det krävs en del för att bli det.

@tara är det mängden smide du är emot? Jag har nämligen haft en duktig hovis, en av de bästa faktiskt, som var väldigt insatt i boots. Provade gärna ut också.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
318
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama