HGM verkning

spännande, aldrig hört så jag googlade. verkar vara släkt med "vildhästmetoden" fast ändå inte. Hittade en film, har kommit typ 10 sek in så jag vet inte om den är bra eller ej :)

Alltså, jag är så lättlurad. Det mesta låter ju bra när någon bara pratar tillräckligt bra. Jag är ju inte på något vis ett proffs :p men som jag förstår gör man så lite som möjligt vilket ju är positivt. Det var lite därför jag sökte erfarenheter. Den där videon trycker ju lite på att inte gå emot hoven så att säga vilket känns vettigt men vad det sedan innebär i praktiken vet jag inte så mycket om.

Alltså, jag är så lättlurad. Det mesta låter ju bra när någon bara pratar tillräckligt bra. Jag är ju inte på något vis ett proffs :p men som jag förstår gör man så lite som möjligt vilket ju är positivt. Det var lite därför jag sökte erfarenheter. Den där videon trycker ju lite på att inte gå emot hoven så att säga vilket känns vettigt men vad det sedan innebär i praktiken vet jag inte så mycket om.
Det jag tänker är att om metoden nu bygger på vettig forskning och inte "jag läser studien till mina syftens fördel" a la herr barfotaguru i sverige, varför vet man det först nu, varför är inte metoden mer vedertagen och vem kan faktachecka? Var är avhandlingen forskningen borde lett till? Varför sprids inte den lika snabbt och mycket som propagandavideos?

Det jag tänker är att om metoden nu bygger på vettig forskning och inte "jag läser studien till mina syftens fördel" a la herr barfotaguru i sverige, varför vet man det först nu, varför är inte metoden mer vedertagen och vem kan faktachecka? Var är avhandlingen forskningen borde lett till? Varför sprids inte den lika snabbt och mycket som propagandavideos?
Ja precis. Det var en tid sedan jag var aktiv i hästsvängen så att säga. Rent spontant vill jag ju ha ut "riktiga" hovisar till djuren men sitter i ett lite knepigt läge f.n utan att ge mer detaljer och under förutsättning att detta är en metod som kan fungera kan det vara en lösning på problemet men söker mer fakta om vad det är.

Jag är väldigt.. eh.. skeptisk när man gång på gång visar bilder på gamla mustanghovar. Jag tänker att man vill modifiera en hel massa då.

Jag vet inte ngt om metoden i sig. Är dålig på namn och orkar inte kolla igen vilken just den här är.

Däremot tänker jag: Så lite som möjligt är inte alltid bäst. Ibland behöver man göra radikala jobb. Det gäller fötter precis som tänder.

Så att göra så mkt som det individuella fallet kräver är bäst. :)

Jag vet inte ngt om metoden i sig. Är dålig på namn och orkar inte kolla igen vilken just den här är.

Däremot tänker jag: Så lite som möjligt är inte alltid bäst. Ibland behöver man göra radikala jobb. Det gäller fötter precis som tänder.

Så att göra så mkt som det individuella fallet kräver är bäst. :)
Absolut har jag varit med om det också. Har ju en häst som haft "sjuka" hovar t.ex men jag har upplevt att när de radikala förändringarna är gjorda har det i de aktuella djurens fall varit snyggast och välmående fötter med "så lite som möjligt" om det skulle vara aktuellt med någon sådan metod.

Absolut har jag varit med om det också. Har ju en häst som haft "sjuka" hovar t.ex men jag har upplevt att när de radikala förändringarna är gjorda har det i de aktuella djurens fall varit snyggast och välmående fötter med "så lite som möjligt" om det skulle vara aktuellt med någon sådan metod.

Med rätt underhåll brukar man kunna minimera hur mkt som måste åtgärdas.

Men minst gjort eller naturligt är inte alltid bäst.
Det är viktigt!

Att ta lagom mkt på rätt ställe är inte helt lätt. Därför vill vi ha en riktig utbildning på de som ska jobba med känsliga och viktiga delar, som hovar och tänder. Utan dem ingen häst.

Om man har skor på hästen, kan inte "mustang metoden" användas eftersom strålen aldrig vill nå marken och fugera som den blodpump den faktiskt är pga höga hornväggar.

Orsaken till att man verker ner hornväggen är därför att strålen skal kunna göra sitt jobb när hästen har skor.

Observera doch att en "barfota" häst som ändast går på gräs måste kollas till och verkas vid behov då naturligt slitage ALDRIG kan uppnås på enbart gräsmark.

Med rätt underhåll brukar man kunna minimera hur mkt som måste åtgärdas.

Men minst gjort eller naturligt är inte alltid bäst.
Det är viktigt!

Att ta lagom mkt på rätt ställe är inte helt lätt. Därför vill vi ha en riktig utbildning på de som ska jobba med känsliga och viktiga delar, som hovar och tänder. Utan dem ingen häst.
Det är lite därför jag undrar vad det är också. Om det är en "vi läser lite på nätet och kallar oss ___" eller om det är något mer avancerat än så.

Ja precis. Det var en tid sedan jag var aktiv i hästsvängen så att säga. Rent spontant vill jag ju ha ut "riktiga" hovisar till djuren men sitter i ett lite knepigt läge f.n utan att ge mer detaljer och under förutsättning att detta är en metod som kan fungera kan det vara en lösning på problemet men söker mer fakta om vad det är.
Jag förstår att det finns någon sorts problem, men det känns kanske inte som det bästa utgångsläget för att välja hovvård till sin häst... Nu vet jag självklart inte vad det är som gör att du inte kan välja en "vanlig" hovslagare, och det behöver du absolut inte gå in på heller, men jag hade nog ändå försökt att anlita något mer beprövat för hästarnas skull. Hovarna är ju så otroligt viktiga!

Har man kollat upp hästen hos vet? Om den nu "har sjuka hovar"?
Har man provat BRA hovslagare?

Jag blir lite rädd när man ska börja med sånt här just för att bota saker.
Hittills har jag inte sett det funka.
Hovarna i fråga skoddes på klinik under den "sjuka" tiden. Nu är de sjyssta sedan flera år så det är inte någon tanke på att bota något jag hade med detta utan enbart brist på hovisar i området och detta verkade vara alternativet. Det jag undrade över var om det var något mer vettigt än de vanliga snabbkurserna men det verkar hålla samma kvalitet.

Nu har jag betat av hovslagarföreningens sida från början till slut i det aktuella området samt angränsande län och hittat en möjlig lösning så nu håller jag tummarna. Det kanske är hovis man ska bli. Det verkar vara dagens bristyrke :p

Hovarna i fråga skoddes på klinik under den "sjuka" tiden. Nu är de sjyssta sedan flera år så det är inte någon tanke på att bota något jag hade med detta utan enbart brist på hovisar i området och detta verkade vara alternativet. Det jag undrade över var om det var något mer vettigt än de vanliga snabbkurserna men det verkar hålla samma kvalitet.

Nu har jag betat av hovslagarföreningens sida från början till slut i det aktuella området samt angränsande län och hittat en möjlig lösning så nu håller jag tummarna. Det kanske är hovis man ska bli. Det verkar vara dagens bristyrke :p

Ja, det är lite bristvara här med. Så jag förstår frustrationen.
Hoppas det löser sig med hovis!

Ja, det är lite bristvara här med. Så jag förstår frustrationen.
Hoppas det löser sig med hovis!
Ja det återstår att se :) vi får ge det ett par månader eller så och utvärdera gissar jag men det känns ju betydligt mer hoppfullt än när jag startade tråden men inget är säkert än.

Det finns oftast många fler hovslagare än de som är listade på hovslagarföreningens sida. Det är bara SHF-medlemmar som är listade där och väldigt långt ifrån alla hovslagare är medlemmar.
*bara som ett tips* (kontakta någon hovslagare i området och fråga om hen känner till fler...)

Om man har skor på hästen, kan inte "mustang metoden" användas eftersom strålen aldrig vill nå marken och fugera som den blodpump den faktiskt är pga höga hornväggar.

Orsaken till att man verker ner hornväggen är därför att strålen skal kunna göra sitt jobb när hästen har skor.

Observera doch att en "barfota" häst som ändast går på gräs måste kollas till och verkas vid behov då naturligt slitage ALDRIG kan uppnås på enbart gräsmark.
källa på det?
Har du aldrig sett en häst som har så välutvecklad stråle att den behöver trimmas för att inte vara den enda bärande delen trots att hästen är skodd? Det har jag. Och det var ett rent h**vete den gången den hästen skulle skos med PG-skor, för det var bannemig precis att det var möjligt att verka ner strålen så hårt att den fick plats under plåten....

Och du kan ju prova att släppa några barfotahästar i mina gräsbevuxna hagar. Jag lovar att där är ett fullkomligt naturligt slitage...

Det är lite därför jag undrar vad det är också. Om det är en "vi läser lite på nätet och kallar oss ___" eller om det är något mer avancerat än så.
Jag håller med och är återigen förundrad över , ja i princip, allt som har med hovar att göra.

Jag har lite frågor som gärna någon går svara på?
Varför består hovslagarutbildningen , CSN stödda, av 2/3 smide och generella företagsutbildning?
Varför består gesällprovet av 2/3 smide ?
Varför finns ingen csnstödd utbildning för de modernare materialet stenhård plast, dvs boots?
Varför respekterar fortfarande inte hovslagare varken kunder eller hovslagarkollegor?
Varför har hovslagarförbundet någon slags försäkring som det inte går att få information om?
Ja, jag kan fortsätta men summa summarisk, vad är hovslagaryrket och vad gör hovslagare? Smider? Verkar ? Skvallrar? eller ????

Förlåt alla som tar illa upp, hovslagare som sliter hårt och övriga men det brukar sägas att "det finns inga dumma frågor". Naturligtvis finns inga regler utan undantag så detta kanske är ett av alla undantag ?

Det finns oftast många fler hovslagare än de som är listade på hovslagarföreningens sida. Det är bara SHF-medlemmar som är listade där och väldigt långt ifrån alla hovslagare är medlemmar.
*bara som ett tips* (kontakta någon hovslagare i området och fråga om hen känner till fler...)
Det är precis så jag har gjort flera vändor och gått bet tidigare. Även letat hemsidor. Nu har vi som sagt en eventuell. Funkar inte det blir det att börja om jakten igen. Det är roligt med hovslagare ;)

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
318
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama