Hetare efter ena galoppen??

TheHunted

Trådstartare
Hej! Är det någon som kan förklara varför min häst blir hysteriskt het efter man har galopperat först i höger varv och sedan i vänster och INTE om jag tar vänster galoppen först och sedan höger??

Hon har nyligen haft kotledsinflamation som nu är helt läckt, men om jag tänker efter så har hon nog nästan altid gjort så, men frågan är varför...

Vad kan man göra åt det?

Mycket tacksam för svar!

//TheHuntedOne

Sv: Hetare efter ena galoppen??

Det kan inte vara så lätt att hon egentligen inte orkar något av det...??

Hinner tyvärr inte utveckla nu, men en häst som inte riktigt orkar kan ibland pinna på rätt rejält.

Hur beter du dig? Sitter du rätt? Ger några omedvetna signaler? Gör hon likadant med en annan ryttare?

//E

orkar? altså hon är i tävlings kondition, hon är en väldigthet häst annars men har bara tänkt på att det är värre efter vänster galoppen

Hur beter du dig? Likadant som i andra galoppen

Sitter du rätt? Tror det

Ger några omedvetna signaler? Tror inte det

Gör hon likadant med en annan ryttare? har inte blivit riden av så många olika ryttare, men hon gjorde så med tränare i sommras också...

TheHunted1 skrev:
Hej! Är det någon som kan förklara varför min häst blir hysteriskt het efter man har galopperat först i höger varv och sedan i vänster och INTE om jag tar vänster galoppen först och sedan höger??

Hon har nyligen haft kotledsinflamation som nu är helt läckt, men om jag tänker efter så har hon nog nästan altid gjort så, men frågan är varför...

Vad kan man göra åt det?

Mycket tacksam för svar!

//TheHuntedOne

Om jag ska gissa vilket väl är det enda jag kan göra, så skulle jag tro att hon orkar mindre i vänster. När du börjar med vänster så orkar hon det. Men hon orkar inte vänster när hon redan jobbat i höger. (Eller får ont) Om du skulle rida vänster höger och vänster igen, hur blir det då?

Jag kan jämföra med en unghäst jag har ridit en tid som inte orkat i höger galopp och därför gick bäst i höger när jag bärjade med den.
Tog jag vänster försti galopparbetet och sen höger var hon redan tröttare och var irriterad redan i högerfattningen och for iväg för att komma undan.

Nu är hon mer jämn och orkar mer öht. Då är det ingen skillnad i galopperna heller.
När hästen är trött sätter den över dej på den sida den vill ha dig på:smirk: och då krävs det mer för att du ska komma åt den i det varvet som är svårast.

Det kan ju ev vara du som är svagare i ena sidan också och blir trött o tappar henne? :smirk:

Jo har också tänk på att hon kan vara lite "svagare" på vänster, men hur kommer det sig att hon har lättare och går mer villigt i from i vänster varv (i trav då) är i höger...:crazy: :confused:

TheHunted1 skrev:
Jo har också tänk på att hon kan vara lite "svagare" på vänster, men hur kommer det sig att hon har lättare och går mer villigt i from i vänster varv (i trav då) är i höger...:crazy: :confused:

Arbetar hon ärligt i trav eller kan hon gå och köra ut en bog eller driva iväg med bakbenet? Kan ju vara något man blir så van vid att man inte märker om hästen småfuskar sej fram.
Försök kolla att hon verkligen är rak och tar jämnt stöd på båda sidor.

I så fall måste du kanske titta på din egen sits och dina egna sidor i galoppsitsen just. Vi har ju ocskå våra svaga sidor. I värsta fall "samverkar" vi med hästen så att vi har samma svaga sida. :angel: Sitter du lika rakt över henne även när du är lite tröttare, har du en tendens att böja dig i ena sidan när du blir lite tröttare eller hon ökar, osv?

(säger en som måste passa på sig själv hela tiden)

hon har ganska lätt för att bli lite "vinglig" falla ut med bogen, bakbenen vill inte hänga med, fast det är inte så ofta...

Men om du ställer utåt och försöker rida mer åt höger i vänstervarvet då? Vad händer då? Alltså, du rider vänstergalopp men koncenterar dig mest på yttersidan...

Ofta så glömmer man ju bort ytter lite för mycket, och då åker bogen ut, de missar att spåra och det blir vingligt. Jag brukar ställa om, så att jag rider utåtställt. När jag har kontroll på ytter så rakställer jag. Dock måste du ju sitta riktigt stadigt så att de inte blir förvänt.

//E

okej, ska testa det och se hur hon reagerar, återkommer med restultatet

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 073
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30