Het...vad göra...?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
Sv: Het...vad göra...?

Ja men visst låter det som att det är något mer fel som ni inte hittat?

Jag har en bekant som hade ett lokomotiv, tränade i 12-tempo vissa bitar. Gissa hur länge det höll... :angel:

Men i vilket fall som helst, efter avslutad travkarriär så blev hon ridtravare och på något sätt diagnosticerades hon till att hon hade ett behandlingsbart problem med urinvägarna. :idea:

Efter det har rapporterna kommit om hur hon ändrat sitt beteende totalt.

Det kan ju vara en sån häst "som bara är sån" men visst vill man försöka utesluta Allt...

Ja jag tror jag ska boka tid för ett ultraljud och hoppas att "Kompisen" bidrar till betalning av det genom Örebro-start juldagen...:idea:

Har f.ö. varit och inhandlat örtblandning från Sala idag. Fick något som heter "Hjärtstilla", för oroliga och nervösa hjärtan... Tror ni man kan äta det själv också???:D:p:rofl:

Ja jag tror jag ska boka tid för ett ultraljud och hoppas att "Kompisen" bidrar till betalning av det genom Örebro-start juldagen...:idea:

Har f.ö. varit och inhandlat örtblandning från Sala idag. Fick något som heter "Hjärtstilla", för oroliga och nervösa hjärtan... Tror ni man kan äta det själv också???:D:p:rofl:

Jag har blandningen som heter "Lugna" som innehåller hjärtstilla, humle och johannesört. Jag har provat att göra te på den! Det gick inte att dricka. Blä.

Jag har blandningen som heter "Lugna" som innehåller hjärtstilla, humle och johannesört. Jag har provat att göra te på den! Det gick inte att dricka. Blä.

Han hade inte det nu. Men det här gick att äta som det var, smakade helt okej...:smirk:

Pa hastar som konstant ligger pa bettet, dvs ingen trevlig bettsug utan slita armarna ur kusken drar har vi anvant en sa kallad "puller string".
Den fasts i kaket och loper over nacken. I andan sitter tva ringar dar tommen leder genom. Det blir som en omvand martingal och ger mer havstang i tommen. Lillstoet som vart frunktansvard joggades med detta varje dag och efter ca en manad gav hon efter sa att saga. Framatbjudningen finns dar, motorn finns dar, viljan finns dar men hon ar inte betongstum i munnen langre utan mer "normalpigg".

Vet dock inte hur detta funkar pa "stressad-heta" hastar men pa "envis-heta" har det visat sig helt utmarkt.

MVH Kajsa - letar i stalltrunken

Men om det är en utrustningsdetalj som hästen inte far illa av att använda i träning så är det väl ändå bättre att använda det så man kan träna utan att slita sönder hästen i munnen? Har man lite tur kanske hästen slutar upp med att pulla hårt och även blir "körbar" under lopp även utan den utrustningsdetaljen senare.
Själv har jag använt mig av sk nackdrag på ett kallblod som var riktigt gräslig i träning. Detta sätt att fästa tömmarna torde inte vara godkänt heller men inget hästen skadas eller far illa av. Mycket effektivt.
Antagligen bör man undvika liknande "grejer" på nervös-heta hästar. En häst som däremot blir tung och bara bular ner sig i bettet kan det fungera bra på.

Helst av allt kör jag med så snällt bett som möjligt men ibland får man bara acceptera att det inte alltid fungerar....

Lånar tråden lite!
Har oxå en häst som pullar som ett sv-n!!
Problemet är ju att hon får sår i munnen med resultat att hon pullar ännu mer såklart.
Hon är inget nervös på så sätt att hon darrar svettas och så redan i stallet och hon är jättesnäll att köra förutom då att hon drar stenhårt!!
Har funderat på och tänkte höra här om någon har provat att köra på hackemore? (stavas det så?)Vet att man inte får tävla på det, men hade man kunnat skona hennes mun i träning hade det varit guld värt+att hon kanske hade lugnat ner sig när det inte gör ont längre med bett.
Vet ju att man måste vara väldigt försiktig. Vad säger ni vågar man prova?

Jag hade ju ett sto som pullade något fruktansvärt. Hon blev bara värre o värre för varje gång och vi provade en massa olika bett på henne. Inget hjälpte. Man bara "drog sönder henne" mer o mer.
Efter att ha fått bettförbud på henne under en månad mitt i tävlingssäsongen provade jag Hackamore i träning. Så länge jag körde i rygg på annan häst fungerade det. Hon var ändå så klok att hon inte gärna sprang över någon. Men köra ensam, före eller vid sidan av annan häst var mindre lyckat. Visst, hon gick bättre att hålla än med bett men hackamoret strypte lufttillförseln och det riktigt väste ur henne. Märktes även på pulsen - efter varje jobb med hackamoret hade hon högre puls än normalt. Som sagt, i ryggar gick det jättebra, körde både intervalljobb och backjobb med det.
Prova gärna men använd förståndet..:smirk:
Detta sto testade jag med körgrimma senare och det fungerade skitbra i träning, dock ej i lopp då klarade inte kusken att hålla henne...
En parentes: denna häst var gudomlig att rida. Mjuk och fin i munnen och lagom pigg utan att vara minsta het.

Men är DET verkligen godkänt i Sverige???

Jag tror inte det.

Tror att det är nacktöm hon menar, och kanske oki med???
Det har jag tänkt prova, bara jag hittar på en att låna.
Såna här gånger är det bra att jobba på banan...ALLT finns att låna:smirk:
För visst är väl det godkänt i lopp?

Angaende vad som ar tillatet eller ej i sverige har jag inte den blekaste om.
Jag vet att jag sett bade denna anordning och en liknande med i princip samma effekt pa bilder fran lopp har i staterna. Dock har vi enbart anvant den under jogg och valdigt langsamma jobb. Planen ar ju inte att tvinga hasten att lyssna utan att fa den att inse att pulla inte funkar, battre att lugna ner sig ett par hack for att slippa slagsmal med kusken.

Regler i Sverige kan jag inget om, blev bland annat mycket forvanad over att man behover dispens for vissa bett, tom sa enkla som Burch och Crit Davis. Ar det forresten sant att det ar forbjudet med Lasix? Hur gor ni i sadana fall med lungblodare i lopp??
En annan sak jag inte kan ar namn for saker och ting pa svenska. Gamascher tex, ar det skydd som sitter fran kotan och uppat pa bakbenen? (dvs Trottingboots)

MVH Kajsa - Amerikaniserad (eller snarare Canadiserad) Svensk

Angaende vad som ar tillatet eller ej i sverige har jag inte den blekaste om.
Jag vet att jag sett bade denna anordning och en liknande med i princip samma effekt pa bilder fran lopp har i staterna. Dock har vi enbart anvant den under jogg och valdigt langsamma jobb. Planen ar ju inte att tvinga hasten att lyssna utan att fa den att inse att pulla inte funkar, battre att lugna ner sig ett par hack for att slippa slagsmal med kusken.

Regler i Sverige kan jag inget om, blev bland annat mycket forvanad over att man behover dispens for vissa bett, tom sa enkla som Burch och Crit Davis. Ar det forresten sant att det ar forbjudet med Lasix? Hur gor ni i sadana fall med lungblodare i lopp??
En annan sak jag inte kan ar namn for saker och ting pa svenska. Gamascher tex, ar det skydd som sitter fran kotan och uppat pa bakbenen? (dvs Trottingboots)

MVH Kajsa - Amerikaniserad (eller snarare Canadiserad) Svensk

Men du menar en sån här del av huvudlaget som i princip är som ett nackstycke bakom nackstycket med två ringar som tömmarna går igenom? Tömmarnas läge höjs då och det fungerar bra på hästar som blir tunga-heta?
Ja lasix är förbjudet här. Lungblödare blir ridhästar eller korv, lite krasst uttryckt.
Jag vet inte riktigt vad de betten du pratar om är, så de kan jag inte uttala mig om.
Ja gamascher är skydd på bakbenen.

"Nackdrag" som min morfar kallade det är ingen speciell utrustning utan man trär helt enkelt tömmarna genom bettringarna och sätter ihop dem med varandra uppe i nacken.
Jag kan inte svära på att det fungerar på alla hästar men de få jag testat på har accepterat detta och blivit betydligt trevligare att köra.

Det har jag tänkt prova, bara jag hittar på en att låna.
Såna här gånger är det bra att jobba på banan...ALLT finns att låna:smirk:
För visst är väl det godkänt i lopp?

Det är godkänt i lopp. Iaf har vi startat med det utan hinder. Du kan låna våran nackkäk efter morgondagens provlopp om du vill.

Inte riktigt. Det du beskriver har vi en med, funkar i princip likadant.
Sa himla svart att forklara. Ska forsoka rota reda pa en kamera och ta ett kort.

Kaken jag menade kallas tydligen gomtryckare har pa forumet.
Hur kommer det sig att Lasix ar forbjudet? Kanns som om man tar bort mojligheten for en hel del hastar, alternativt later dem bloda...

Jovisst forsvarar det en hel del nar man blir forvirrad i spraket. Inte nog med att jag ar nyborjare inom sporten. Dessutom maste jag lara mig allt pa engelska och sedan oversatta det. Likadant med hasten sjalv. Vet ni hur krangligt det ar att folja veterinaren nar man inte ens vet vad bakkna heter pa engelska (jo, jag vet det nu) eller nagot sa hyperenkelt som piggborste!

Nog med sidetracking.
Enjoy eran heting diskussion - jag maste ga och fodra

MVH Kajsa

Det är mycket enkelt. Lungblödare är sjuka hästar. Sjuka hästar ska inte tävla. Därför är det inte tillåtet att medicinera en lungblödare med lasix och tävla med den. Precis som med all annan medicinering.

Jag hade ju ett sto som pullade något fruktansvärt. Hon blev bara värre o värre för varje gång och vi provade en massa olika bett på henne. Inget hjälpte. Man bara "drog sönder henne" mer o mer.
Efter att ha fått bettförbud på henne under en månad mitt i tävlingssäsongen provade jag Hackamore i träning. Så länge jag körde i rygg på annan häst fungerade det. Hon var ändå så klok att hon inte gärna sprang över någon. Men köra ensam, före eller vid sidan av annan häst var mindre lyckat. Visst, hon gick bättre att hålla än med bett men hackamoret strypte lufttillförseln och det riktigt väste ur henne. Märktes även på pulsen - efter varje jobb med hackamoret hade hon högre puls än normalt. Som sagt, i ryggar gick det jättebra, körde både intervalljobb och backjobb med det.
Prova gärna men använd förståndet..:smirk:
Detta sto testade jag med körgrimma senare och det fungerade skitbra i träning, dock ej i lopp då klarade inte kusken att hålla henne...
En parentes: denna häst var gudomlig att rida. Mjuk och fin i munnen och lagom pigg utan att vara minsta het.

Hur ser en körgrimma ut & hur funkar den?

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 759
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka