Het ponny - rätt ridsätt?

N

Nashua

Jag har varit här förut och beskrivit det problem vi har med min ena dotters ponny, som är mycket het på hinder. Efter att vi bytte bett och inriktade träningen på att kunna reglera galoppen har det, som jag berättat, blivit otroligt mycket bättre och dottern kan numera genomföra banor på 70 cm utan problem (hon är bara 9 år och rider B-ponny, det är hennes första ponny).

Nu till frågeställningen: hennes tränare säger hela tiden åt henne att sitta ner i galoppen, att ta tag i ponnyn, att sakta ner, att trava istället för galoppera osv. Det som händer då är att ponnyn blir irriterad och störd i hoppningen. Hon är väl inte van att bli riden så, antagligen. När vi är ensamma och tränar och min dotter gör som hon själv vill går det oftast bättre. Dottern som är liten och lätt står då mest upp i stigbyglarna och följer med över hindrena, kör 3-punktssits mellan hindrena och är lätt på handen. Det går undan, förstås, men fungerar ändå och min dotter tycker själv att hon har kontroll och att det inte är för snabbt tempo. Hon blir osäker och nervös av de instruktioner hon får från tränaren, eftersom hennes egen känsla är att ponnyn ska ridas på ett annat sätt.

Min fråga till er alla: vad tror ni, ska man rida på sin egen känsla eller ska man lita till vad tränaren säger? Är det fråga om olika skolor här, den klassiska "tyska" stilen mot den amerikanska?? Jag kan för litet om det hela för att kunna avgöra, men jag tror ju själv mycket på intuition och magkänsla när det gäller andra delar av livet. Tacksam för råd!

Sv: Het ponny - rätt ridsätt?

Alltså, om du anser att bra ridning är där barnet sitter och åker med så kan hon bara fortsätta som hon gör, men för att kunna reglera ordentligt och ha FULL kontroll på hästen skulle jag välja att lyssna på tränaren. Det är inte konstigt att ponnyn finner det störande, hon får ju inte bara springa och hoppa utan måste lyssna och jobba! Jag antar att tävling är framtiden på denna lilla ponny, och då kommer ni ha nytta av det!

jag tycker att det beror lite på, om din dotter ska tävla större klasser måste hon ju sitta ner för att ha så full kontroll som möjligt. Men om de inte planerar för att tävla i några så värst stora tävlingar tror jag nog att det ska gå bra. Men det där att sakta av till trav mellan hindrerna tycker jag är en ganska bra idé. Om hästen är het så är det bra att sakta av tycker jag iaf.

På ett sätt håller jag med Henchen här, men ändå tycker jag att det kan vara bra för dottern att det känns bra och att det bara rullar på.

Är man bara 9 år tycker jag att man inte ska ha för stora krav på sig utan tycka att det är lätt och kul. Kanske det vore en idé att låta dottern rida på "sitt sätt" tills både hon och ponnyn blivit lite mer rutinerade?

Klart det är bra att lära sig rätt på en gång men inte på ett sätt så man känner sig osäker och att det inte är kul längre. Iaf inte om man är så liten.

Alltså, om du anser att bra ridning är där barnet sitter och åker med så kan hon bara fortsätta som hon gör, men för att kunna reglera ordentligt och ha FULL kontroll på hästen skulle jag välja att lyssna på tränaren. Det är inte konstigt att ponnyn finner det störande, hon får ju inte bara springa och hoppa utan måste lyssna och jobba! Jag antar att tävling är framtiden på denna lilla ponny, och då kommer ni ha nytta av det!

Helt rätt.

På ett sätt håller jag med Henchen här, men ändå tycker jag att det kan vara bra för dottern att det känns bra och att det bara rullar på.

Är man bara 9 år tycker jag att man inte ska ha för stora krav på sig utan tycka att det är lätt och kul. Kanske det vore en idé att låta dottern rida på "sitt sätt" tills både hon och ponnyn blivit lite mer rutinerade?

.

Men, om hon hoppar en 70 bana (+högre) på ''sitt sätt'', (fast jag har inte sett henne rida) men om de e så som hon beskriver, som kommer dom att till slut krascha. På en b-ponny.

Det beror på om tränaren är duktig eller inte. Är det en bra tränare vet h*n nog vad h*n talar om. Att åka med ponnyn är inte det bästa heller då det kan bli en hög fart och farligt.

Jag kan också tänka mig att bettet är skarpt och att din dotter kanske råkar rycka/glappa hästen i munnen när den hoppar och därför blir den irriterad.

Förstod det som att ponnyn var lugn så länge det var han som bestämde tempot? Tror det är just därför, han behöver en fastare hand, som kan få honom sakta ner att ta det lite lugnare.. Och tycker din dotter att det är svårt att ta till sig tränares instruktioner, och blir stressad och kanske till och med lite nervös, då skulle nog jag föreslå att byta tränare om det vore möjligt? Lycka till med ponnyn! :) //Ellinor

Det går undan, förstås, men fungerar ändå och min dotter tycker själv att hon har kontroll och att det inte är för snabbt tempo. Hon blir osäker och nervös av de instruktioner hon får från tränaren, eftersom hennes egen känsla är att ponnyn ska ridas på ett annat sätt.
Först och främst är det inte ok att det får undan. För det andra, har du en 9-åring som har en känslan att hon kan avgöra hur ponnyn ska ridas och inte så ska du inte ha vilken tränare som helst till henne, utan någon RIKTIGT kunnig som kan ta fram henne på bästa sättet. Ryttare som i 9-års åldern har den känslan är 1 på 100 miljoner ryttare, så du bör nog tänka till både en och två gånger när det gäller dotterns träning!!
Sen är det klart att ponnyn protesterar lite när man ställer krav på den och den får arbeta. Det krävs mycket mer energi och styrka att hoppa i ett lungt tempo än i ett snabbt.

Det viktiga är att få en ponny som fungerar för din dotter. Funkar ponnyn när det går undan så ok, men tro inte att det är någon amerikansk stil att stå upp hela banan igenom. De flesta amerikanska ryttare tränar för europeiska ryttare för att vara mer konkurrenskraftiga, så jag tror inte att den amerikanska stilen är den bästa heller. Dessutom är det lätt att ha en dålig sits när man som amerikanerna inte tagit fram sina auto-piloter till hästar själva!!
Det är lätt att vinna när någon annan gör jobbet!

Senast ändrad:

Min känsla säger att hon inte kommer komma långt. Med tanke på avstånd mellan hinder osv så fungerar det inte med en häst som rusar. Ta åt er av tränarens råd!

Jag kör mycket tvärtom-ridsätt. Vill hästen rusa så ska den saktas ner. Vill den inte gå framåt så ska den galoppera i rasande fart. Vill den inte gå över diken så går vi över 200 diken.

Senast ändrad:

Ta åt er av tränarens råd!
:bow::bow::bow:
Tar man inte åt sej av tränarens råd kan man lika gärna sluta träna. Man betalar ju för kunskap som man själv inte besitter!!
Det är ungefär samma sak som att köpa en biobiljett men inte se filmen.

Dessutom tvivlar jag på att en 9-åring har mer känsla och kunskap än hennes utbildade tränare!

Eftersom jag vet vilken ponny det gäller och jag vet hur den är så sätt för guds skull din dotter ner. Står hon bara i lätt sits så kommer ponnyn att dra järnet mer och mer. Och den ponnyn kommer att gå igenom hinderna i 200 knyck så flisorna ryker om ryttaren inte har kontroll.
Lyssna på er tränare.
Det är säkert enklare för din dotter att stå i lätt sits och följa med ponnyn, och visst blir ponnyn irriterad om dottern sätter sig och får mer kontroll. Men hur går det i längden? Ska hon åka häst eller rida?

Det är sista gången jag frågar om några råd i det här forumet i alla fall. Vilken ton somliga använder! Så nedlåtande så det är inte sant. Jag skulle kunna sätta igång och returnera oförskämdheterna men jag är inte intresserad av pajkastning. Tack för mig.

Var i tråden har du fått nedlåtande svar i dålig ton? Här är ingen som varit oförskämd, men du har fått råd som kanske inte passade dig?

Felet många gör är att just ta tag i heta hästar, det taggar dem bara mer!

Jag har inte sett något nedlåtande i tråden?

Det är klart att flickan föredrar att stå upp och låta hästen rusa. Det är det enklaste valet, men också det farligaste. Det är JOBBIGT att rida och inte åka. Men samtidigt så ger ridning resultat och mindre skador. Åka skenade häst på hoppbanor är rent av livsfarligt.

Nedlåtande? Alla har väl varit vänliga i tonen och velat hjälpa?

Nedlåtande? Alla har väl varit vänliga i tonen och velat hjälpa?

Jag skrev "somliga", okay? Ta en titt på "ramonarunds" inlägg här ovan, det var det jag blev ilsken på. Hade inte tänkt återvända till den här diskussionen, men nu gör jag det för att förtydliga mig. Visst, min flicka är bara 9 år men det innebär inte att hennes åsikter och känslor inte skulle vara värda att respekteras och tas på allvar. Hon rider sin ponny nästan varje dag, tränaren ser henne i hoppning kanske 1 gång i månaden. Min dotter är nedslagen nästan varje gång efter träningen och hon har svårt att sova natten innan. Hon menar att det här ridsättet inte passar henne och hennes ponny.

Alla ni som pratar om att "åka häst": min dotter åker inte häst, hon rider visst och hon tar tag i ponnyn när den blir för stark. Men hon rider på ett mjukt och följsamt sätt och hon upplever själv att ponnyn blir lugnare när hon lättar från ryggen och står upp i stigbyglarna. Det jag har velat diskutera är om det kan finnas alternativa sätt att rida heta hästar på. Jag har full respekt för att tränaren kan mer än jag i den här frågan, men man måste väl kunna få ta upp till diskussion och ha rätt att ifrågasätta vad en tränare säger och tycker?? De är väl inga gudar, eller?

Det är klart att flickan föredrar att stå upp och låta hästen rusa. Det är det enklaste valet, men också det farligaste. Det är JOBBIGT att rida och inte åka. Men samtidigt så ger ridning resultat och mindre skador. Åka skenade häst på hoppbanor är rent av livsfarligt.

Vet inte var du fått det ifrån att min dotter "låter hästen rusa" eller att hon "åker skenande häst". Tror du verkligen att jag skulle låta min 9-åriga dotter "åka skenande häst på hoppbanor"?! För övrigt se svar till Henchen.

Visst får man ifrågasätta och fundera! Det är alltid bra! Men, jag känner att visst din dotter känner säkert när hästen är som mest nöjd och får springa och hoppa, men om din dotra ska få ut något av det, så skulle jag välja att be henne lyssna på tränaren och försöka få ponnyn i ett lugnt tempo.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 612
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 997
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V