Het på hinder...

E

Evil_In_A_Closet

En av mina hästar blir ganska het innan hinder, men det brukar inte vara svårt att få tillbaka honom i början av framridningen mot hindret, men när han är ca 2 meter (Vet ej exakt) innan hindret exploderar han. Eftersom han blir för framåt så hoppar han alldeles för flackt, alltså rakt framåt istället för uppåt. :crazy:
Vad ska jag göra för att få honom lugnare??
Jag andvänder redan ett ganska skarpt bett (delat palhambett) Så jag kan inte byta till något skarpare. Och han går inte att kontrollera med ett snällare bett.....:cry:

Sv: Het på hinder...

jag hade en försäljnings häst en gång i tiden som straxt innan hindret gjorde ett luftsprång, det slog aldrig hon gjorde det framför varje hinder och ju mer man höll i desto större luftsprång gjorde hon. jag testade att bettsla upp henne men inte blev hon bra för det. hon var även fruktandsvärd att rida på marken. men efter jag hade haft henne ett tag å ridit till henne på marken så blev hon bättre på hinder. det blev till och med så att till slut hade jag inget i handen mot hindret så det slutade med att jag hoppade och tävlade henne på enbart nosgrimma för att få lite bjudning.

2 meter innan hindret är han ju inne på sista galoppsprånget... Du menar kanske 2 gaoppsprång innan hindret?

Gå tillbaka lite i utbildnngen, mycket dressyr och markarbete för att få en lydig och uppmärksam häst, så kommer du kunna rida på ett mildare bett såsmåningom. Kan det vara så att du lättar lite i handen innan hindret och pålle tar sin chans att springa undan smärtan (för håller du i ett pelham så gör det ONT i pålles mun)?

Tänk över din egen ridning också, tex hur sitter du?
Förväntar du dig att han ska springa iväg? Försök i så fall tänka dig/se för dit inre (hoppas du förstår hur jag menar) att rytmen, takten och längden på galoppsprången är samma/lika långa hela vägen fram till hindret. Detta tänkande hjälpte mig enormt med en av mina hästar som är lite hetare och gärna studsar innan hindret!

Ta hjälp av en duktig tränare också om du inte redan har det.

Lycka till!

2 meter innan hindret är han ju inne på sista galoppsprånget... Du menar kanske 2 gaoppsprång innan hindret?

Gå tillbaka lite i utbildnngen, mycket dressyr och markarbete för att få en lydig och uppmärksam häst, så kommer du kunna rida på ett mildare bett såsmåningom. Kan det vara så att du lättar lite i handen innan hindret och pålle tar sin chans att springa undan smärtan (för håller du i ett pelham så gör det ONT i pålles mun)?

Tänk över din egen ridning också, tex hur sitter du?
Förväntar du dig att han ska springa iväg? Försök i så fall tänka dig/se för dit inre (hoppas du förstår hur jag menar) att rytmen, takten och längden på galoppsprången är samma/lika långa hela vägen fram till hindret. Detta tänkande hjälpte mig enormt med en av mina hästar som är lite hetare och gärna studsar innan hindret!

Ta hjälp av en duktig tränare också om du inte redan har det.

Lycka till!

Jag rider nästan bara dressyr på honom, och där går han som en gud :)
Det är just i hoppningen som han ibland hettar till lite väl mkt. :(
Jag håller inte hårt alls i munnen på honom, man av någon konstig anledning så kan man inte rida honom med att snällare bett.
2 galoppsprång innan hindret låter bra. inte 2 meter, erkänner att det blev lite fel uttryck. :crazy:
Jag rider för dressyrtränare ibland, men mest för min pappa som rider barockridning för alain roland. Då kanske du förstår varför jag skrev att jag inte tar hårt i munnen på hästen :)

fortsätt rida mkt dressyr så du har den lydig. hoppa mkt och ofta. massor med lydnads övningar, mkt bommar och låga hinder. kan det kanske vara så att när du börjar närma dig hindret så tar den bettet och sticker? isånt fall styr in på en volt när den sticker och driv på frammåt så du får den lydig igen. om den sticker igen när du styr upp mot hindret så in på volten igen och driv på framåt. hur högt hoppar du? min häst jag har idag har lätt för att bli stark mot låga hinder men så fort vi höjer så bromsar han upp och börjar tänka istället. han har blivit bättre men vi tränar mkt på låga hinder. att rida för tränare bör man oxå alltid göra tycker jag!

Har du sett över din sadeloch hästens rygg? Jag har sett många hästar som gör som din i mitt jobb och många av dessa gör så för de har ont i ryggen eller en felaktigt sittande sadel. Det är många som inte tänker på detta bla för dom fått den utprovad (vlket är bra men hästen kan ju ändras under tiden man har den) eller tycker det funkar annars men just vid hoppning blir ju rörelsen lite annorlunda än vid dressyr och ofta har man ju olika sadlar. Jag skulle nog överväga att låta någon duktig människa se över din sadel och hästens rygg, typ hästmassör eller liknande!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 614
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka