Fanna98

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst på prov och hon är vääldigt pigg. När man travar går det väldigt fort, men det känns inte som om hon vill sticka lixom, hon bara ångar på i samma snabba takt. Samma sak med galoppen. Hon går oftast väldigt fint i skritten men ibland kan hon börja småtrava.. Hon är ganska stark och jag har ett pelhambett på henne nu. Hur ska jag göra för att hon ska lyssna på mej och inte springa så fort?
 
Sv: Het Häst

1. Om hästen inte redan genomgatt en veterinärbesiktning ska det göras för att kolla att hästen inte har ont.
2. Om hästen inte har ont eller känner obehag är nästa steg att ta hjälp av en tränare.
 
Sv: Het Häst

tillägg:
Se över utrustningen så att den inte klämmer eller ger obehag.
Kanske vill hon ha ett annat bett?

Tränare är nog ett måste om hästen är frisk...
 
Sv: Het Häst

Är beteendet detsamma på ridbana/i ridhus, som ute? Någon skillnad med sällskap?
 
Sv: Het Häst

Om hästen är frisk ( genomgådd utav veterinär och tex. massör ) skulle jag betsla ner och satsa på grundridning. En häst som inte lyssnar brister i den mest grundläggande utbildning. Att ta en tränare till hjälp är väldigt klokt!
 
Sv: Het Häst

Om hästen är frisk ( genomgådd utav veterinär och tex. massör ) skulle jag betsla ner och satsa på grundridning. En häst som inte lyssnar brister i den mest grundläggande utbildning. Att ta en tränare till hjälp är väldigt klokt!

Asså, hon lyssnar ju, hon kan gå dressyr och så också, men om man ska hoppa eller bara trava så går det väldigt fort.
 
Sv: Het Häst

Vad har du själv för ridvana? Kanske det är så att din egen teknik inte räcker till för hästen och då är det ju ännu viktigare att du får hjälp av en tränare.
 
Sv: Het Häst

låter som en travhäst? om hästen travar iväg för dig, så bryt av traven så hon / han inte ångar på hela tiden, träna intervaller, en långsida trav/kortsida skritt osv. jag tror som alla andra säger, grundridning och tränare kommer göra susen ;)
 
Sv: Het Häst

låter som en travhäst? om hästen travar iväg för dig, så bryt av traven så hon / han inte ångar på hela tiden, träna intervaller, en långsida trav/kortsida skritt osv. jag tror som alla andra säger, grundridning och tränare kommer göra susen ;)

Hon är ingen travhäst, hon har aldrig vart travhäst heller.
 
Sv: Het Häst

ne he, men försök träna lydnad då, för om en häst bara ångar på så är det ju inget klart samarbete mellan häst och ryttare och då får man väl träna på det samarbetet då, kanske med hjälp av en tränare som ser och kan avgöra exakt när och vad man ska göra för att få hästen lydig och lugn.
 
Sv: Het Häst

Om hästen inte saktar av i trav eller vid hoppning lyssnar den inte ;) Dressyr är inget hästen blir fullärd inom, utan man får hela tiden öva på kommunikationen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp