Het häst vid uteritter,hjälp!

M

magi_

Hej, nu är det så att jag har ett litet problem.
Jag är medryttare på en häst sedan 2 månader tillbaka och älskar denna tjej!
Hon är ett halvblod/arab. en het häst utav sig. MEN
När jag rider ut ensam med henne så blir hon ovanligt het hon tittar hon stressar. Jag vågar inte ens trava med henne för att jag är rädd att hon ska sticka iväg med mig (det skulle hon aldrig göra men man ska aldrig säga aldrig)
Förra veckan så provade jag faktiskt att trava och då stegrade hon sig. I början trodde jag att det var för att hon hadde ont någon stans men jag kollade det och det hade hon inte. när jag rider på volten så är hon hel cool !
Och ägaren har inte haft samma problem som mig, jag har provat att gå medhenne i skogen och visat henne att det inte är någon fara och hon är van vid stigarna i skogen! Och jag rider aldrig när det är mörkt!
Jag vill att hon ska ta det lungt. I mitt tempo så att vi båda kan njuta av uteritterna.
Och jag rider för det mesta ensam med henne för att hon gillar inte andra hästar.
Och hon är 15 år.Ingen gammal travare eller nått sånt. En helt "normal" häst.

Vad ska jag göra? :(

Sv: Het häst vid uteritter,hjälp!

Jag har också en häst som kan bli så där om ryttaren är osäker och kanske sitter och spänner sig. Kortar man dessutom tyglarna på honom så ökar han tempot hela tiden, tills det i värsta fall kan gå i full fart.
Att slappna av och ge honom lite längre tyglar brukar hjälpa på honom.

Håller med liten_busig, hon utnyttjar situationen helt enkelt. Hästar är smarta djur som kräver ledarskap för att bli trevliga. Du måste helt enkelt visa vem som betämmer. Inget pjåltande med att hoppa av och leda och liknande. Tycker du att det känns obehagligt tycker jag att du ska be ägaren gå med dig vid något/några tillfällen i skogen och ge dig råd och tips hur du ska bemästra situationerna när hon blir het och ska trilskas. Det är ju viktigt att du känner dig avslappnad och tycker det är kul. Många hästar lägger sig till med att testa en ryttare i början så det betyder inte att hon är för het för dig.

Det positiva är väl att när man väl har visat vem som är "chief" så brukar det gå som på räls :p...

Hej, nu är det så att jag har ett litet problem.
Jag är medryttare på en häst sedan 2 månader tillbaka och älskar denna tjej!
Hon är ett halvblod/arab. en het häst utav sig. MEN
När jag rider ut ensam med henne så blir hon ovanligt het hon tittar hon stressar. Jag vågar inte ens trava med henne för att jag är rädd att hon ska sticka iväg med mig (det skulle hon aldrig göra men man ska aldrig säga aldrig)
Förra veckan så provade jag faktiskt att trava och då stegrade hon sig. I början trodde jag att det var för att hon hadde ont någon stans men jag kollade det och det hade hon inte. när jag rider på volten så är hon hel cool !
Och ägaren har inte haft samma problem som mig, jag har provat att gå medhenne i skogen och visat henne att det inte är någon fara och hon är van vid stigarna i skogen! Och jag rider aldrig när det är mörkt!
Jag vill att hon ska ta det lungt. I mitt tempo så att vi båda kan njuta av uteritterna.
Och jag rider för det mesta ensam med henne för att hon gillar inte andra hästar.

Vad ska jag göra? :(

Dom flesta hästar testar nya ryttare.
Slappna av.
Håll henne inte kort, ge henne lite friare tyglar.
Slappna av när du ska trava, då kommer hon också att slappna av.
Hon kanske "stegra" för att du spände dig och höll in henne när hon ville iväg?
Försöker hon med det igen, så ryt till och driv på henne bara.
Var inte rädd!

Låt ägaren hjälpa dig med tips och råd, kanske kan du gå bredvid och se på när hon rider?

hej. Jag har också en het häst på 15år...jätte frisk.pigg. Men när hon går själv eller vadsom helst, så ibland så blir hon så het just för att man inte släpper henne. Men nu har jag provat att släppa efter....hon kan då göra några krumsprång först men sen e hon jätteduktig...

Jag tror att hon kommer att gå bra om du ger erter ibland.. då ger hon tillbaka o sköter sig. Låt henne springa av sig lite... Tror kanske hon kan vara uppjagad för hon känner att du spänner dej, då blir hon oxå spänd...sen vet hon att " ååh...nu ska matte hålla in mig igen men jag vill ju springa av dig" Så prova me de. Om de e så att hon skulle sticka med dej så ska du nog kontakta nån mkt kunnig person!! kram...vet själv hur de kan vara ibland.*:)

håller med till 100% har själv en kallblodstravare. Helt underbar*:love:

De e bra det!!! de e absolut inget fel på "gamla travare":eek: ;)

Hejsan det kan finnas många orsaker som du kanske inte vet om med ju..Kanske har hänt någon gång att hon testat flera och dom blivit rädd.Och det jag menar är att en häst känner ju på sig det mesta det minsta man tvekar och så vidare,,Mitt tips till dig är att bara sitta ner lungt på henne och prata lungt och när du ska trava att du tar halv halter då och då..Jag själv har en valack snart nio år..Han är lika dan super het och det ända han vill är framåt..Det du med kan göra är at stanna henne i bland och backa några steg så hon inte bara tänker framåt.Eller gör en volt..Jag har testat detta på mitt kallblod..Blev inte lika roligt att springa längre..Några tips från mig..Men du ska göra som du själv vill och du känner hästen bäst själv..Men tänkte kanske värlt att prova lite grann..Kram och lycka till..Tappa inte modet bara ta det lungt allt ordnar sig men det få ta sin tid..

På vilket sätt är "gamla travare" onormala??? :mad:

Du måste våga slappna av och lita på hästen, sitt och sjung, då andas du hela tiden och kan slappna av lättare. Skritta bara i början tills du och hästen är helt avslappnade båda två.

Jag HAR en gammal travare :devil: och vi har haft det här problemet också. Men till och med travare kan lugna ner sig, jag lät det ta sin tid, mycket skritt på lång tygel. Jag brukar sitta och sjunga lite också, brukar få mig att slappna av och henne att lyssna lite fundersamt :D. Lita på henne, så litar hon på dig. Långa tyglar, andas med magen, ta gärna samma runda om och om igen flera dagar i rad. Ta med en fika, sitt av mitt på rundan och ät en bulle / morot och prata med henne. När en lugn och avslappnad stämning infunnit sig brukar det mesta komma automatiskt :)

Lycka till !

KL
Men herregud! Att vuxna(kanske fel ord då, men över tretton då?) människor kan vara såhär.

"En gammal travare" menas förhoppningsvis inte att det är ett fult gammalt ök. Man menar nog mer att de kanske blir stressade vid ovana/olika situvationer, vilket ju inte är fel i sig. Varför tar ni det som en svordom?
Hade hon skrivit "en gammal hopphäst" så hade ingen reagerat!

*suck*

Hon har inte sagt något dåligt om travare, det är bara ni som gör en höna av en fjäder!

Vad grundar du att gamla travare är mer stressade än ändra hästar på? Enligt MIN uppfattning är det snarare tvärt om.

Kanske blir en höna av en fjäder. Men folk som har travare är kanske trötta på att denna hästras blir nedvärderad ofta.:mad:

Hej!

Min kompis har också en het häst vid uteritt. Den är inte dum. Men det har hänt att hon inte har fått stopp på henne och det hände lite tråkiga saker. Nå väl,
För det första så är vissa hästar mer flockdjur än andra om man säger så ... Det bästa är ju att alltid rida ut i grupp.
För det andra, man ska nästan överdriva i andningen. Inte flämta men tänka andas in,,, ut,,, Eller nynna på en låt. Som bäba vita lamm. Min kompis sjunger den ofta vid uteritt då blir hennes häst lugnare.
3. Utomhus dressyr! Jag vet det låter tråkigt... Men vi hittade en skog med ett litet öppet fält. Där galopperade vi runt på en 20 meters volt. Nema problemas. Hennes häst var jättelugn efter. (du kan ju trava då) Man kan lättare stanna en häst på en volt.
4. Rid lite innan. Ett dressyr pass med lite skritt trav och galopp i en halvtimme. Hon kanske lugnar sig då.

Lycka till!
Mvh,
Stella :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hjälp att välja ras