Het C-ponny till Galopp?

A

_amanda_

Har en 17 årig c-ponny som älskar att gå på Banan.
En mycket het tjej som verkligen kan löpa fort !! :D
Var nere och provade henne på galoppbanan för 2 år sedan. Tränarna där var imponderade av henne. Och jag e nu sugen på att börja träna lite galopp med henne i sommar igen. Då banan är det ända ställen där det är möjligt att kunna rida henne. ute är rent livsfarligt :crazy: ...

Men min fråga är nu, Om ni tycker att de låter lämlpigt att använda henne till galopp? jag tror själv att hon skulle funka bra med detta.

Men hur funakr ponny galopp? jag blir 17 år i år så åldern har jag väl fortfarande inne, men måste man ha licenser och så för att tävla?
Nångon som har lust o uplysa mig om några viktiga saker att tänka på om jag ev. ska starta galopp senare i år ? :rofl:

Sv: Het C-ponny till Galopp?

Spontant tycker jag att ponnyn verkar vara för gammal för att galopptävla. Tänk på att det är en jättebelastning för ponnyns ben som även yngre hästar har svårt att klara av. Det blir lätt skador. Jag skulle inte utsätta en 17-åring för detta. De flesta galoppörer slutar väl löpa betydligt tidigare än så (förutom shettisar). Dom blir ju heller inte lika snabba när dom blir äldre och din ponny kommer nog att få svårt att hänga med de yngre fullblodsstammade ponnyerna. Vår c-ponny är åxå så där het. Mitt råd är att det enda som hjälper är att rida dressyr företrädesvis på ridbana. När man rider ut är det skritt och kanske lite trav som gäller, ställ och böj samt gör skänkelvikningar. Att galoppera av ponnyn hjälper INTE det minsta, den blir bara hetare. Lycka till!

Förra årets SM-vinnare kat. C var 16 :) Vet även att han blev lättare att rida hemma när han fick springa av sig i löp ;) Tror att han började tävla ponnygalopp vid 14 årsålder. Prova att åka in på någon träning igen tycker jag :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Förra årets SM-vinnare kat. C var 16 :) Vet även att han blev lättare att rida hemma när han fick springa av sig i löp ;) Tror att han började tävla ponnygalopp vid 14 årsålder. Prova att åka in på någon träning igen tycker jag :idea:

Känner också till en arab-c-ponny som började tävla vid 15 års ålder (och var hyfsat framgångsrik...)

Självklart är det tufft och man ska ju inte ge sig in i det om hästen inte klarar det. Men om hästen har varit väl igång i hela sitt liv innan är det ju värt ett försök, bara man tar det lugnt i början.

Halloj!

Det låter väldigt intressant!
Jag tävlar själv i ponnygalopp och det behövs verkligen fler galoppintresserade ungdomar och fina ponnys.

Jag ser inte åldern som något hinder, det beror ju i o för sej på om den inte har ridits så mycket och så men om den hålls igång och är i någorlunda kondition ska det absolut inte vara några problem.

Just Spicy, som är c-ponny champion (eller vad man ska säga) är inte så ung han heller och vad jag förstår det som så älskar han fortfarande att löpa!

Jag tycker du ska ta kontakt med Lotta Malmborg på www.unggalopp.nu!

Lycka till!

Med vänlig hälsning
Kimberley

Synd att Just Spicy ska lägga tävlingsskorna på hyllan, annars kanske din hade kunnat vara en av de som gav honom en match :)

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·
Hoppning Vi har en jättetrevlig C-ponny som vi kämpat med i 2 år nu,han har en fantastisk galopp och han tävlas i MSV klasser ,givetvis med...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: skjona
·
I
Ridning Ja som rubriken lyder, så hade/har jag en jätte het ponny. Som alltid varit taggad, och varit svår att rida och få att arbeta korekt...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: Isbiteen__
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka