Hestekraft -höga värden!

M

missan

Har just börjat ge min häst hestekraft och sitter och läser innehållsförteckningen, om jag fattar rätt så innehåller det ca 12MJ och 130 (!) smrp. Jämför tex med kraffts lucern (som jag alltid använt som proteinhöjare) som har 105 smrp/kg.

Hestekraft är ju alltså superhögvärdigt! Eller är det jag som läst fel?

Och det där med att återförsäljaren påstod -ordagrant- att "hestekraft innehåller ingen energi alls" (hur nu ett foder inte kan innehålla någon energi alls.... ) stämmer ju knappast.

Undrar också över majsen i HK, i senaste ridsport stop det att poppat majs är att föredra, när jag läser HKs innehållsförteckning fattar jag inte om om allt eller bara en del av majsen är poppad?

Sv: Hestekraft -höga värden!

Jag tycker att det är ett kanonfoder- hästarna oxå- även den mest kräsna.

De år jag behövt fodra upp pga ett dåligt hö har jag användt antingen lucern eller HK, beroende på hur mycket jag behöver höja kvoten. Supergott tycker mina hästar. Jag vill inte ge havre så jag tycker HK är ett mycket bra alternativ mot andra sorters müsli med ex halmhack som tillägg. HK är ju havrefritt med lucernhack.
Majskornen som finns i brukade min förra häst stå och suga på en stund.:d

:bow::bow::bow::bow: min häst blir gööör fin av hk. Hon blir fin i hullet och behåller sina muskler hela vintern.:bow::bump::banana::banana:

Visst blir dem.:love:

Jag ger Extra-varianten med mer E-vitamin för att det fattas i övrig kost.

Och min kräsna gammelman vägrar äta HK! Det dög i 2 år, men en morgon fick han för sig att det smakade blä...;)
Fibergi Låg dög i 2 mån. Krafts Müsli dög inte alls, vägrade ens provsmaka på det.
Nä, för honom ska det vara "ren" mat. Lusernstrå, havre, korn, betfor och vetekli.:d

Min ena åt endast krafft som liten- inte ens en morot.
numera äter hon rätt bra, men ratar luzern.

den andra är en riktig slasktratt;)

Min herre ratar även lusernpellets och all annan sorts pellets. Edel Avel kan slinka ner - om den är torr.:d Även några Edel Lusern-pelletsar oxå, men bara om den är torr och utblandad i lusernstrået.
Vägrar äta om man blandar den torra maten med den blötta. Havre, korn och lusern ska vara torrt. Betfor och vetekli blött. Kan även vägra äta om man häller maten i fel ordning i krubban, blöttmaten ska vara underst, sedan torrmaten...;) Kan även matvägra om man har råkat blandat i för mkt "pulver" i maten.
Är kbltravare, 27 år i år. :love:
Blev fin på HK, men den passar inte herrn. Sen är den svår att få tag på, här omkring.

Vägrar äta om man blandar den torra maten med den blötta. Havre, korn och lusern ska vara torrt. Betfor och vetekli blött. Kan även vägra äta om man häller maten i fel ordning i krubban, blöttmaten ska vara underst, sedan torrmaten... Kan även matvägra om man har råkat blandat i för mkt "pulver" i maten.
Det känner vi igen- skitjobbigt.

nu är den dock lite tjock o får så lite. Den har t o m gnäggat efter maten:rofl:

min gammling är likadan. maten ska serveras var för sig, inte ihopblandad. dock går det att äta betfor och kli för tillfället men stackars den som blandar det med lusernpelletsen!! lusernhacket har också egen plats. han har två hinkar och en krubba med mat - trerätters!!:d

Min herre är svårfödd, så han behöver få i sig all sin mat. :(
Han brukar sniffa på maten, kanske äta lite av havren och kornet (om jag har blandat fel), sedan står han och gnäggar vid boxdörren efter ny, rätt blandat käk...:D

Precis som min herre då. Är i samma ålder som din, 27 år ung i år?:love:
Helst ska han ha flera krubbor för maten. En för blöttmaten, en för torrmaten (korn och havre), en för lusernstrå och sedan 2 höpåsar för allt hö (fri tillgång till kvällen). ;)Så nu har han en krubba (lös upphängd transportkrubba) för lusernet, 2 höpåsar och en krubba för blöttmat och torrmat. Jag lägger blöttmaten först i krubban, sedan torrmaten ovanpå. På morgonen får han enbart torrmat, eftersom de andra hästägarna i mitt stall gör "fel" hela tiden...
Han äter för det mesta snällt upp sin blöttmat som består av betfor, vetekli, miner, nypon, bryggerijäst, flexijoint, kiselgur, biotin, profeed, tokosel och timjan. Men kan som sagt rata det om man lägger det i fel ordning i krubban.;)
Har funderat på att pröva Granngårdens nya müsli. Min kompis pållar äter det, har blivit fina på det. Fick "låna" 5 dl som smakprov - det slank ner.:banana:Men om jag köper hem en säck, kommer han säkert att rata det direkt.:(
Är även sugen på att göra ett försök med HK igen. Men var finns det ÅF av det här omkring?

Fast protein är ju inte energi..
Det är ju 2 olika saker.

Energi blir amn som de låter energisk av för att orka saker för mkt energi och för lite motion får en överenergisk häst samt fet.

Protein behövs för att bygga muskler och andra saker!

Jag har haft hestekraft men gillar inte att det är fuktigt då de lätt vart muggligt och började lukta illa:crazy:

Märkte ingen skillnad på hästen heller på de hon hade innan(eggermans)
Hästar som vägrar äta saker äter till slut om man inte ger sig.. släng inte in någe hö på kvällen utan bara kraftfodret.. en hungrig häst äter:grin:

Bortskämda hästar som ratar foder efter foder är de värsta jag vet för hästar är inga finsmakare de äter samma sak (gräs) livet ut! Så de ligger inte i deras natur att tröttna bara så där på ett foder!

Vi människor kan göra de.. skulle vara lite tjatigt och bara äta fisk och potatis livet ut!

Men vi är ju människor och inga hästar=):D

Min herre är mkt svårfödd, så det funkar inte. Då vägrar han äta helt.
Han är kräsen herre, har alltid varit det. Även i yngre dagar.

En stooor svårfödd häst får man lirka med.
hästar som behöver m y c k e t mat blir lätt kräsna. lättfödda blir glada över varenda korn- även om det smakar nada

*KL*

Hestekraft är ett högenergifoder, så vad försäljaren dillade om kan ju diskuteras. Det som gör HK så väldans trevligt i mina ögon är att det inte bara är högenergi, utan har en suveränt bra proteinkvot med.

Svårfödda här står alltid på HK, även kräsna äter det. Dock så har jag haft en som tyckte det var skitäckligt som liten, hon var som nån skrev en sån som var extremt kräsen redan som föl (åt krafft pluss grön och betfor och thats it, inte nåt annat gick ner. Hon lärde sig aldrig äta äpplen, det var päckel ansåg hon, men i övrigt blev hon lite mindre svårflirtad med åren). Dock nåt år senare gick HK ner. Alla andra, kräsna som okräsna, jag haft brukar käka det.

Ponnyn brukar få en näve av den poppade majsen ur HK, mest luft men skramlar i krubban. Mycket uppskattat =)

HK är som synes mitt absoluta favoritfoder till svårfödda, dessutom är det havrefritt :love:

Ang 'blanda rätt' så skrattade jag när jag läste. Har en sån där petig jag med. Betfor måste blandas in mycket, mycket noga med övrig mat, det måste vara exakt jämn fördelning av betfor och musli, hur lite betfor det än är. Annars äter han lite och lämnar resten.

Herrn är kbltravare, 27 år, 158 hög, väger nu 620 kg, i normalhull. Blir inte ens tjock på sommarbete, hur kraftig det än är. Får stödfodra hela sommaren med luser, havre, korn, vetekli och betfor. :(Promenadrids mest, 3-4 gg i veckan. "Tränar" i ridhus 1gg i veckan.
Höet i stallet är tyvärr skitdåligt, med en kvot på 2.83:eek: (protein 19.4). Får ej köpa eget, ingår i hyran. Och stallägaren skitet fullständigt i analyser och foderstater...:(
Så han har fått stått på mkt mat denna vår. Har en dunderkänslig mage oxå.
Han ratar maten om det blir för mkt för hans smak oxå. Står då och gapar efter ny mat, helst enbart havre, som han älskar. Men enbart havre räcker inte för honom.:(
Hans flickvän (de är bara 2 just nu i stallet) blir glad, för hon får alla rester efter honom...:d Hon får inget kraftfoder alls, men hon behöver inget. Är överviktig och skulle behöva gå ner minst 50-60 kg. Ser dräktig ut, med tvillingar:eek: Rids ej, kanske en gång i kvartalet typ. Är helt frisk, förutom övervikten då, bara 13 år, arabsto.

Min herre åt ju HK i början, i 2 år. Bara torrt, blandat med havren.
Är det fblherren som är petig med maten?
Min herre är ett fullblod i kallblodsförpackning. Både i huvudet och när det gäller maten.:D
Min kompis har oxå ett rent fbl (12 år, 168 hög). Han äter det mesta som hamnar i hans krubba, även "äcklig" mat som HK, müslifoder, vitlök mm. Tror det är inget han nobbar, vad jag vet. :confused:

För långt att åka för mig. Och kommer jag hem med en säker är jag hundra på att det inte passar herrn nu heller.;)
Blir billigare och lättare för mig att ge K lusernstrå. Helhavre, kornkross, betfor och vetekli från Johan Hansson här i Uppsala.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka