BuenoBull

Trådstartare
Igår åkte vi ut till stallet för att ta in hästarna som vanligt. När vi hade mockat färdigt, portinerat ut mat och så vidare tog vi en fika vid hagarna som en mysig avslutning på kvällen. Förvånad blev jag när en ägare till ett sto släppte ut sin häst utanför hage utan grimskaft eller grimma!! :eek: Då vart jag paff och sa att hon måste sätta på hästen grimma och grimskaft. Till svar fick jag att hon är så gammal och hon orkar inte springa iväg. Nugjorde hon lyckligtvis inte det men tänk vad som skulle kunna ha hänt!

Sv: Herregud!

Låt mig säga såhär: var iallafall glad för att du personligen inte har något ansvar för vad som kunde ha hänt....

Jag har haft hand om en unghäst som alltid fick gå lös eftersom hon inte gick ifrån mig utan följde med som en hund och min gamla fjording var ofta på "fel sida" staketet men det var bara att vissla på dom så kom dom direkt om jag inte såg var dom var. Dom rymde aldrig.

Det beror ju på vad man har för häst också, och hur man hanterar den. Dumt att svara att den inte orkar springa iväg tycker ja.. lät ju lite knepigt, alla hästar orkar springa iväg om de blir rädda. Och om de inte kan göra de så måste det ju vara ett riktigt allvarligt fel. :mad:

Vissa hästar funkar faktiskt att ha lösa. Såklart kan det ju hända att de blir rädda och sticker men det är ju ägarens/den som släppte ut hästens ansvar.

Min fjording släpptes alltid lös på gårdsplanen när jag kvällsmockade, han brukade tugga på gräset som växte vid stallknuten och plocka tappade höstrån, den här gången fick en tutning mig att kika ut ur stallet och han har då stoppat en bil på vägen. Bilen var likadan som grannens som alltid bjöd Luff på Läkerol genom sidorutan när vi var ute o red och Luff förväntade sig en godis. Folket i bilen var smått sura och 15-åriga jag skämdes. Idag skulle jag aldrig göra något så idiotiskt.

Att ha en häst lös är lite att leka med elden tycker jag. Men man kännr sin egen häst bäst så lite får vara osagt om den saken. Det var ju tur att hästen inte "orkade" springa iväg för då hade någ ägaren blivit ganska förvånad ;)

Jag har haft hästar lösa på gården i många år, och pappa många år efter det. Så jag förfasas inte sådär extremt mycket över företeelsen i fråga. Fast argumentet att hästen inte orkade springa iväg var lite väl goddag yxskaft.

Men det går utan problem att ha hästar lösa OM de är förberedda och tränade för det och OM det är rätt sorts häst..

Ska jag förfasa er? Min valack brukade få gå lös på gården lite nu och då där jag bodde förr. Vi flyttade 1/1 2001.

Igår var jag där igen (det är min pappas gård) och hade då med mig hästen. Som jag släppte av från transporten lös ut på gården. Inga kompisar i närheten etc. Han knallade runt, kollade in så allt var sig likt, knallade sen ut i hagen som han glatt galopperade runt, rullade, åt och ställde sig sen på favoritviloplatsen och solade. Kom när jag visslade när vi skulle åka hem.

Tvååringen har fått gå lös härhemma lite med, under uppsikt. Jag vänjer dem gärna med att gå lösa, det minskar nämligen markant risken att de ska sticka OM de otillåtet skulle ta sig ur hagen någon gång.

Det är tyvärr inte helt ovanligt att folk har sina hästar lösa eftersom "han är så snäll och går inte iväg/följer efter mig". Det är ju helt ok om det bara är hemma vid det egna stallet, men det är inte så kul att komma ridande och möta en lös häst som man inte känner och inte vet hur den reagerar, och en olycka vid ett sånt tillfälle är ju så onödigt!

Hade en gammal travarvalack som alltid gick lös till o från hagen.Det gick hur bra som helst,bara man känner hästen noga,han var mäkta stolt över förtroendet o det var jag också.

mvhR :bump: :bump:

Jag har mina hästar lösa under "kontrollerade" former ibland bara för att vänja dom. Med resultatet att när jag glömt låsa grinden och den blåst upp så var det "no big deal", hästarna tog ett varv på gården, kollade läget och kom direkt då jag visslade.

Men så bor jag ensligt, flera km från vägen och skulle inte lämna dem utan uppsikt lös.

Jenny

Min häst kan gå lös efter mig. Men jag brukar sätta på grimma och sen går han bakom mig utan att jag håller i honom.

Jag blir så trött.....Finns det inget annat att fundera över? Typiskt oerfaret hästfolk att hänga upp sig över en grimma. Tänk om hästen skulle fastnat i ett träd el. staket istället. Då hade det kunnat hända saker. Det finns hästar som lever under fruktansväda förhållanden, hjälp dem istället.....

Jag hade med mig min fjording på en laghoppning på den lokala ryttarföreningen, där jag också skulle ansvara att ljudanläggningen funkade, eftersom den var min och jag hyrde ut den. När vi hade hoppat första rundan tog jag av sadel och träns, och satte på grimman, samt band upp hästen vid en staketstolpe. Naturligtvis ledsnade hon efter en stund, knöt upp grimskaftet, gick till kiosken och tiggde godis och när hon hade fått en kexchoklad :d gick hon bak kiosken i skuggan och la sig och tittade på tävlingen. Jag såg inte var hon tog vägen för jag försökte få liv i en trilskande bandspelare,men domaren såg det så hon kunde tala om var min häst höll hus. :p

Jo, det är viss skillnad om man bor en bit från vägen. Stallet ifråga där hästen blev lössläppt ligger precis BREDVID vägen. Tyckte hursomhelst att det var hur dumt som helst. Tycker heller inte att man kan säga att ens häst gör inte si och ens häst gör inte så, för det kan man aldrig veta. Hästar har bättre syn och hörsel och blir lättare skrämda än oss människor.

Jag har min häst lös varje dag (fast med grimma :smirk: ) en stund utanför stallet så hon får äta gräs, (går i tråkigt sandhage) medans jag mockar och gör maten.

Det tycker hon är jättegööötttt :)

Har aldrig hänt något, hon har aldrig sprungit iväg och jag tror inte att hon skulle göra det heller när alla hästkompisarna står i hagen precis bredvid...

Hej

Jag har oxså hamnat i disskution med en hemma i vårt stall som gjorde samma sak.
Vi är ett kollektiv stall, ca 10 hästar där vi hjälps åt med allt.

Medans jag (som hade insläppet) började plocka in hästarna så ställde hon sin häst på gräsmattan och gick därifrån. Typ 5 meter från där jag leder in hästar, och ca 10 meter från vår bilparkering.

Jag är absolut ingen snobb, men jag har en i mina ögon en fin bil som jag inte vill ha en häst i sidan på. Och jag vill inte heller tappa någon av de andras hästar när jag leder in dem pga, att dom blir stökiga då det går en lös häst på gräsmattan. Vems är ansvaret om det händer något då??

Talade tydligt om för henne vad jag tyckte, men hon ryckte på axlarna och sa att hennes häst var så snäll så...

SUCK!

Varför skulle den bli skrämd?
Hur är hästarna där ute egentligen? Blir dom skrämda och får panik av allt och inget? Hur bär hästägarna sig åt, som "gör" sådana hästar?
Tre av våra fyra går lösa ute ur hagen lite då och då (lärda så) medan den fjärde gärna knallar över till sin älsklingsvalack i granngården, om hon får chansen.
Även vi har slarvat med grinden någon gång, älgen har rivit ner staketet etc. Det enda som hänt, är att hästarna har strosat runt gården och undersökt den och omgivningen.
För oss är det en naturlig och säker hästhållning.

LIA

Även om det låter mysigt o trevligt med några hästar strosandes runt på gräsmattan, känns det oxå lite oansvarigt o onödigt, för det finns ju alltid en risk att de blir skrämda eller lite busiga och är de då flera, så kan de ju dra en repa o hetsa upp varandra?

Själv har jag tillräckligt stora hagar för att de ska kunna röra sig o ha det bra... Fast jag låter ibland åringen gå själv in från hagen, hon följer ju med sin flock..
Men är alldeles för rädd om mina hästar för att släppa dem lösa i flock på gräsmattan?

Ja, det håller jag med om, bodde jag vid vägen skulle jag inte ha hästarna lösa alls. Ett flyktdjur är ett flyktdjur...

Jenny

Det är det där med "rädda", jag inte greppar. Javisst förstår jag ordet, men inte tankebanorna. Jag kan bli rädd, hunden kan bli det, hästarna kan bli det osv. Men varför skulle just hästarna reagera så oplanerat och överdrivet? Låt oss hålla oss över "flyktdjur" nu. (Försökte lägga in en blink här, men datorn konstrar och gubbarna syns inte).
Busa till det kan dom för all del göra, när dom får samma idé och alla ska först fram. Men det är gräsmattan som lider då. Mestadels är det bara en eller två som lufsar omkring på gården, följer med in i olika bodar och kollar vad man gör osv. Mysigt som du säger, men framför allt bra social träning. Även vi har "stora" hagar, så det är inte orsaken till frihetshanterandet utan, förutom myset, miljöträning.
Jag har sett vad som händer när hästar, som aldrig fått var utanför hagen på egen hand, slipper ut. Det är inte kul!

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila