Herregud, TV-underhållning när den är som sämst?

Alexandra_W

Trådstartare
Finns det redan en sådan här tråd ber jag om ursäkt, inte hittat ngn dock.

Men snubblade över den här
http://www.djurskyddet.se/se/press/...vt-utnyttjar-hemlosa-hundar-for-underhallning

HUR resonerar eg producenterna? Att ta 6 hundar från dåliga, otrygga förhållanden, kasta in dem i en okänd familj och sen varje vecka rösta bort en tills efter 6 v familjen valt sin slutliga 'nya familjemedlem'?

Dels är ju en vecka på tok för liten tid, och 'flocken' i den mån hundarna hinner bilda/har bildat en flock innan blir ju enormt störd av att en medlem - i olika plats på rangskalan - försvinner per vecka?

Hoppas vid gud det inte är några barn iblandade, men gissar att det under 'familj' döljer sig just barn också =/

Visst, hundarna får säkert hem, de som bli utröstade har ju varit på TV och adopteras säkert *cynisk* Men ändå..

Sv: Herregud, TV-underhållning när den är som sämst?

Jag reagerade också när jag läste om programmet. Undrar hur man ska kunna se hundarnas verkliga personlighet och beteende om dom ska trängas bland 5 andra, förmodligen främmande, hundar. Och alla vet ju att det kan ta tid för en hund att acklimatiseras i det nya hemmet, att vissa saker kanske är jobbiga eller t.o.m bättre i början men när hunden börjar känna sig hemma så kan saker förändras. Förstår inte alls varför hundarna ska behöva flyttas runt på det viset. Eller varför man ska "rösta ut" hundarna. Det känns helt sjukt för mig.

Det är bra att dom vill hjälpa hundar att finna hem, men det där känns verkligen mest för att få tittarsiffror och inte alls för att just hjälpa hundarna.

Hoppas de lyckas stoppa det eller iaf ändra programidén!
Som jag förstod det när jag läste en notis i ngn annan tidning (som jag inte hittar nu) så skulle det komma en hund i veckan, dvs 6 hundar under 6 v men bara en hund i taget, men verkar som jag fattat fel! Synd, för med det upplägget hade det kanske blivit bra, iaf mkt bättre!

KL tror jag

”Under veckan minskar antalet hundar när familjen, dag för dag, väljer vilka av hundarna som de vill lära känna bättre. I slutet av veckan gör familjen det slutgiltiga valet. Då ska de välja den hund som kommer att bli deras nya familjemedlem.”

På denna text låter det som om det kommer börja med ett antal hundar för att sedan plockas bort en om dagen.

*kl*

Det går rykten om att allas våran Fredrik Hundcoachen Steen ska vara med i programmet som hundcoach men jag har ingen aning om det är sant eller inte!

Någon typ av hundkunnande kan ju vara bra att ha med. Speciellt om dom ska ha 6 omplaceringshundar i samma hem.

Men WHAT?! Ska de placera ett gäng omplaceringshundar i samma hem? bara sådär? Vad sjutton är det för hundägare som går med på något sådant?

Kanske skulle fungera med lugna, trygga hundar som är vana vid att vara på hunddagis eller liknande, men det känns som om det är uppgjort för trassel i alla andra situationer..

Ska bli spännande att se det där programmet... Jag är skeptisk. :cool:

KL tror jag

”Under veckan minskar antalet hundar när familjen, dag för dag, väljer vilka av hundarna som de vill lära känna bättre. I slutet av veckan gör familjen det slutgiltiga valet. Då ska de välja den hund som kommer att bli deras nya familjemedlem.”

På denna text låter det som om det kommer börja med ett antal hundar för att sedan plockas bort en om dagen.

Herregud, dag för dag är ju ännu värre än vecka för vecka som jag fattat det =(

De ska alltså på 1 - 6 dagar lära känna hundarna nog för att välja sin nya familjemedlem? Yeah right, känns som ett ruskigt övertänkt införskaffande av hund =/

Känns som om man borde bojkotta programmet.. Men jag är sjukt lockad att se vad det är för något, och vilken hundexpert som är med.. :cool:

De låter familjer som inte har råd eller tid :grin: att söka efter hund få en chans att hitta rätt hund.
Det finns en protestgrupp på Facebook.
Producenterna har svarat på blocketannons(er) också.

Senast ändrad:

Men vad är det för nötter som hittar på tv-program egentligen?
Har människor i jakt på tittarsiffror inga gränser? Hundar som ska röstas ut (och inte verkar komma från de bästa förutsättningarna direkt), låsa in ett gäng barn i ett hus...vad är nästa grej? Folket får rösta om vilken fånge som ska få bli frisläppt och slippa straff?

Det enda jag kan tänka mig skulle kunna komma ur detta är kanske att folk som tittar blir intresserade av någon av hundarna så att de kan få nya hem. Men det skulle väl bara bli en 'ointressant' bieffekt för producenterna. I övrigt låter det helt sjukt.

*KL*

En vän till mig har tydligen varit med vid inspelningen av första programmet. Hon skrev till mig på facebookchaten att hundarna INTE bor hemma hos familjen som ska välja hund, så det kanske inte är så illa som det först lät.
Tyvärr loggade hon ut direkt efter att hon skrivit det, så jag har inte mer info om någonting än så.

Nu börjar det låta lite intressant. Snoka mer! XD

Ja, Red_Chili visade mig en länk från SKK där det stod att dom var positiva. MEN, om det är så som R_C skrev nu senast så kanske det inte är total flopp ändå.

*KL*

Vad händer med de hundar som "röstas ut" då? Om nu producenterna ringer på blocketannonser m.m. Sätts de ut där igen då?

*KL*

Här är någon slags samlad protestsida mot programmet, med lite texter och så.
http://hundifamiljen.weebly.com/

Och jag läste i facebookgruppen att hundarna bor på pensionat. (Hur sant det är vet jag med andra ord inte.) Men då är dom ju fortfarande flyttade hemifrån, sover på ett ställe, tillbringar dagarna på ett annat osv. Undrar fortfarande hur detta på något vis skulle hjälpa en familj att lära känna hunden och hunden att lära känna familjen.

Ja, att utse sin nya familjemedlem bland flera andra hundar (samtidigt), på bara 6 dagar och om de dessutom inte ens har hundarna hemma? Känns inte direkt som ett tillförlitligt/bra sätt att välja ut hund på.

Även om man bortser från lämpligheten (eller avsaknad av) i att flytta runt en massa omplaceringar och para ihop de med varandra alltså.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka