Henra transporter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 048
F

Fladde

Jag vill veta allt ni vet om Henra transporterna?
Bra som dåligt.

Tacksam för svar :bow: :bow:

Sv: Henra transporter

Jag ser bara fördelar med Henra. :)
Hästarna står bra, de ligger bra efter bilen, de är suveränt välgjorda, man kan få nästan vad som helst om man frågar efter det. Rymliga, ljusa och luftiga, bra fjädring osv.

Jag är supernöjd med min Henra!

Positivt;

* Skrammelfri
* Ljus
* Bra ventilation
* Stabil
* Mkt trevliga återförsäljare/ bra kundvård även efter köp

Negativt;

* Dämparna på bakluckan (som gör att man kan stänga och öppna luckan med en hand, jättelätt) gick sönder på min, men det är tydligen rätt ovanligt. Man får tänka på att inte stampa ner luckan i marken utan hålla ner den hela vägen.

* Lite glapp i elen (men vilken transport är inte det...)

Jag kom på något apropå kundvård efter avslutad affär, det känns tryggt att Henra funnits i Sverige många år till skillnad mot vissa andra utländska märken som kommer och går. :crazy:

Släpen är säkert lika bra som de flesta andra. Personligen tycker jag inte alls om utseendet, men det är ju bara en smaksak.

Märket har inte slagit häromkring (än i alla fall). Det som slår mej när jag ser deras hemsida är att de verkar erbjuda samma saker som många konkurrenter, men framställer det som om det var ngt speciellt just för Henra. Men men, det gör ju en del andra märken också. Jämför med andra EU-släp (t.ex. Böckmann, Saris, Rausch, Christ) om du är intresserad av den typen av släp.

Du har ju tidigare framhävt klart och tydligt att du aldrig ens tittat på en Henra i verkligheten så jag förstår inte riktigt varför du är i denna tråden. :crazy: Det är stor skillnad på släp och släp, och kvalitet vs. lågpris.

"lite glapp i elen" beror ju på hur noga man är med sladden, om man låter den hänga kvar eller om man har löstagbar som man håller ren, sköter man grejerna blir det inte glappt!

Jag är noga med sladden... har en bilelektriker till far som ser till att allt sköts. Men det enda som varit glapp är lampan i transporten så det kan ju vara nåt knas just med den.

Drar man direkt i sladden och inte i själva kontakten när man drar ut den så har man ju oxå lätt fixat ett elfel. :p

Var ute och åkte med min nya Henra-05 Amazone idag med pållen i första gången.

Jag säger bara fasiken vad bra det kändes :banana: :banana:
Sen att de råkade göra en felbeställning så jag fick mitt frontfönster och komfortaxlar för halva priset, gjorde ju inte saken bättre :angel:

Jag har fått bra service och möjligheter att tänka igenom mitt val noga!!

En extra bonus var ju att efter avslutat träningspass så skrittar jag alltid av länge, men min pålle brukar eftersvettas en del och kan vara svettig vid ljumskarna när jag kommer hem,men så var fallet INTE idag, och jag hoppas förståss att det beror på god ventilering i släpet.

(Det jag trodde han skulle reagera på var mellanväggen som är genomskinlig i det där plastmaterialet, men det bekom honom inget, han var mest störd över att den luktade så nytt.)

roslagen skrev:
Du har ju tidigare framhävt klart och tydligt att du aldrig ens tittat på en Henra i verkligheten så jag förstår inte riktigt varför du är i denna tråden. :crazy: Det är stor skillnad på släp och släp, och kvalitet vs. lågpris.

Läs mitt inlägg igen och förklara vad du menar.

FÖRKLARA sedan utförligt vad som är kvalitet.

Senast ändrad av en moderator:

Om du inte förstår skillnaden mellan kvalitet vs. mindre bra kvalitet så kan jag inte hjälpa dig.

Om man har en stor häst och enbart B-körkort och vill ha boggie är Henra Amazone enhästars ett bra alternativ. Vi kollade runt en hel del och det var bara Henra som fungerade för oss. Amazonen är ovanligt stor inuti så en stor häst på över 170 cm får gott om plats. Höjden är 235 cm och längden 306 cm. Vår bil får bara dra 1370 kg med B-körkort och Henra Amazone ger en lastvikt på 670 kg om totalvikten är 1350 kg.
Jag uppskattar också den direktgjutna mattan som är lätt att spola av och det praktiska foderbordet.

Om du upplever att det "är stor skillnad på släp och släp" så kan det ju inte vara så svårt att motivera dessa.

Vilka skillnader kvalitetsmässigt är det mellan t.ex. Böckmann och Henra??? Hur har du fått tillräcklig kunskap för att kunna säga så?

Ia4 skrev:
Om man har en stor häst och enbart B-körkort och vill ha boggie är Henra Amazone enhästars ett bra alternativ. Vi kollade runt en hel del och det var bara Henra som fungerade för oss. Amazonen är ovanligt stor inuti så en stor häst på över 170 cm får gott om plats. Höjden är 235 cm och längden 306 cm. Vår bil får bara dra 1370 kg med B-körkort och Henra Amazone ger en lastvikt på 670 kg om totalvikten är 1350 kg.
.

hm , stämmer det?
min nyinköpta Henra-05 väger ca 820 kg jag får dra 1450 så min lastvikt är 620

Jag tror du missat att hon talar om en enhästars ;)

*Väntar fortfarande på Roslagens förklaring till varför Henras variant av likartade lösningar har högre kvalitet än Böckmanns*

Fladde: Som jag redan sagt tror jag inte att Henra är sämre än konkurenterna, men lösningar och konstruktion är definitivt likartade med flera andra EU-släp. Mitt tips är fortfarande att kolla och jämföra med andra märken, så hittar du säkert det släp du tror mest på. Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: warg
·
Utrustning Hej Har problem med kondens i taket på transporten. Tänkte att det kunde avhjälpas med en takventilation, liknande sådan som finns...
Svar
6
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 152
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden