Hempfling? Någon som är intresserad av hans filosofi?

gadriel

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha någon att bolla lite med som också vill rida och hantera hästar efter hans filosofi :)

Om någon har någon bra sida om det så deka gärna med er, Hempflings egen sida är fortfaranade under konstruktion :(

Jag gillar hans hanteringsbit och följe den i den mån jag kan men jag är inte förtjust i ridbiten, hans höftrörlser går emot det jag tror på (innerhöft bakåt i svängen)

Tycker också hanteringen verkar väldigt sund och logisk.
Hur rider du nu? Anv'änder du dej ngt av hans ridbit? Jag gillar det hrä med att rida på hängande tyglar och rida med sätet istället men det kanske är svårt att få det att fungera bra?

hej :bow:

jag tror att det absolut viktigaste han säger ang ridning är :idea:tyngdpunkten. att få ryttarens och hästens tyngdpunkt på samma ställe är en förutsättning för optimal :banana: balans. och det han förklarar om fjädringen i hästens framben respektive bakben.

det är ungefär som att bygga torn av klossar med olika form...för att få det stabilt måste man centrera tyngdpunkten på kloss nr1 :banana:med tyngdpunkten på kloss nr2. :angel:
naturens fysiska lagar kan vi inte lura, bara ögats uppfattning :cool: om det yttre.

mvh rymdentusiasten :bump: "hempflingsentusiasten"

Det tror jag också är väldigt viktigt, och att man verkligen kan följa med mjukt i hästens rörelse. Tror också att många ryttare är alldeles för stela för att egentligen ha möjlighet att göra det, jag tyckte jag var hyffsat rörlig tills jag började med yoga, då insåg jag hur stel man verkligen är.

Jag har läst hans bok och håller med i mångt och mycket. Grunden i hans hantering och ridning är mycket bra men sedan finns det alltid detaljer som jag inte överenstämmer med. :)

Jag har hanterat min häst efter Hempflings metod men har långt ifrån Hempflings känsla. Det ligger en viss talang och känsla i att kunna läsa och "dominera" hästar på hans sätt. Min hingst kan göra de flesta övningarna som står i hans bok om vi är i ett ridhus utan yttre störningsmoment. Men att leda en hingst med bara ett rep runt halsen förbi en flock av lösa hästar/hingstar vågar jag mig inte på!

Jag gillar hans grundliga filosofi och den andliga aspekten i arbetet det märks att han är en konstnär och artist.

Men att leda en hingst med bara ett rep runt halsen förbi en flock av lösa hästar/hingstar vågar jag mig inte på!

I filmen som han har gjort så ledde han en hingst på det sättet förbi ett brunstande sto och den lydde honom totalt ändå...

Jag tycker att det han har skrivit i sina böcker är mycket intresant och att det stämmer väldigt bra om man tänker efter logiskt hur det borde vara. Det där som Djurjouren sa med höften har jag inte tänkt på, måste nog leta upp boken och tänka lite till på det. :D

När jag red in min unghäst gjorde jag markarbetet nästan helt enligt Hempflings bok - det fungerade mycket bra.

Ridningen är mer en "blandning" mellan det jag lärt av olika instruktörer och böcker. Har nog dock Hempflings filosofi "i bakhuvudet" även när jag rider.

Åh! Jag dör av lycka att någon mer än jag följer hans filosofi! :bow:
Han är grunden till hela min tanke om hästhantering. Dansa med hästar är min bibel. :D

Har tyvärr ingen bra sida att tipsa om. Har letat men än så länge utan resultat. De finns kanske några tyska sidor. Men det språket behärskar jag tyvärr inte. Har du adressen till sidan som är under uppbyggnad? Skulle vara väldigt trevligt om du ville dela med dig av den. :)

för mig är han en mycket stor man!

tveksam till det där med höften

hmm men han låser ju inte höften i det läget utan är rörlig.. vet ej

mvh rymdentusiasten :bump:

kul att höra att fler är positiva till den filosofin! tränar själv mycket efter den men har av andra bara hört att det är drabbel och att han bara kan hantera och rida två hästar på det sättet -janosh och skimmelhingsen. tyvärr tror jag inte alla hästar kan ridas i den formen på hängande tygel..inte min iaf :(

Vi får väl göra en hemsida ihop sen och samla ihop de som rider efter hans filosofi :idea: ;)

Jag har ju ingen häst än att praktisera på men ev ska jag ha en foderponny i sommar och då ska jag träna på den :)

Jag tycker det finns mycket vettigt som jag har tagit till mig i både hantering och ridning, när jag läste boken för andra gången kom jag på var jag fått vissa saker ifrån... En aha upplevelse för mig var att man kunde röra bäckent i sidled under trav och inte bara försöka sitta i studsen. När jag lyckas med det "flyter" jag på/med hästen (men oj så lätt jag blir störd). Mer lång tygel vid ridningen har det också blivit - både pga Hempfling och inspiration från western.

Under tre års tid hade jag förmånen att ha stallplats hos en av Sveriges skickligaste "Hempfling-tolkare". Själva hanteringsbiten var inga större problem för mej. Ridningen var dock lite svår att fatta till att börja med, inbiten dressyrfantast som jag var.
Idag rider jag akademiskt, det gör även min f d stallägare. :) Vi känner båda att AR "går hand-i-hand" med Hempflings lära.

Immer

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 042
Senast: gammalek
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar