Hemorrojder hos häst, vad gör man?

N

Nina85

Har en kort fråga!
Idag när jag och min väninna var ute och red så säger hon plötsligt när min häst går och skiter
- men gud har hon hemorrojder?

Tydligen så hade det åkt ur en rödaktig klump stor som en tolle. Den hade dock åkt in igen och så var det ingenting med det.

Lika många funderingar som man har, lika många svar får man från olika håll.

Så jag vill mest bara veta om någon här haft en häst med hemorrojder? Och har ni bara låtit det vara eller vad gör man?

För sålänge den inte spricker så är det ju ingen fara! Fast när den spricker så kan det blöda och så gör det ont? Eller är jag fel ute?

Tacksam för svar /

Sv: Hemorrojder hos häst, vad gör man?

Nej det är ett helt normalt sätt för hästen att skita på bokstavligt talat.:D

Haha amen vad fan! Aldrig ens sett något sådant.

kl

Föl med till exempel rotavirus kan faktist få hemorrojder.
Vilket kan låta konstigt då dom igentligen har diarré.

Men det finns en salva man kan använda, som jag nu inte minns vad den hette, men skulle förvaras kallt.
Och det hjälper jättebra :)

AM

Oj kan dem?
Men man ser ingenting. Jag har kollar r*ven på henne hela eftermiddagen. Så jag vet inte ens vart jag skulle smörja!
Tydligen kom denna konstiga sak direkt efter hon bajsat och sen åkte den in igen.

Man kanske kan använda den salvan som människor har för sina Hemorrojder! Xyloproct. Den ska ju med förvaras kallt!

Men vad gör man annars? låter de vara? Hennes avföring är perfekt, så hon är ju inte direkt hård i magen eller dylikt. Stora mjuka tollar kommer ur henne.

Men min väninna måste ju ha varit full i sådana fall! haha eller hur? Fan borde man inte märka om ens häst har hemorrojder lixom? Jag har ju själv inte sett det men hon lät ju helt i chock när hon såg det och försökte förklara hur det såg ut.

Jag funderar själv på ifall det kan ha varit som så att när hon har bajsat så gör hon samma sak som hon gör när hon brunstar. Ni vet de öppnar och stänger, öppnar och stänger fattar ni?

Jag skulle dock inte bli förvånad. Aldrig haft skadade hästar innan eller sjuka på något vis men denna hästen har jag genomgått en hel del med så varför inte lite hemorrojder på köpet :P hehe herregud!

Det är rätt vanligt att de "trycker ut" sådär. Men är du orolig så kolla upp det. Är din kompis van vid att se hästar bajsa? Annars kan jag tänka mig att man reagerar. Det är ju inte alla hästar som gör så, och inte alltid. Så det är ju inte jättekonstigt om hon inte sett det innan. Man brukar ju inte kolla så himla noga när de skiter liksom :angel:

Jag är inne på ditt spår, men man blir ju fundersam!

Ha ha ha nej jag tror fän inte hon har sett en häst skita.

Hästen är ju precis som vanligt i övrigt.

Jag hoppas och tror att hon menar att hon såg när hästen "tryckte ut" efteråt när hon hade bajsat.

Vet första gången jag såg det så reagera jag också så det kanske är så!

Men som sagt på min vän lät det ju som det var något helt hysteriskt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 025
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI