Hemmaveterinär

Sv: Hemmaveterinär

För att man tydligen inte alltid ger paraffin vid kolik? Kolik betyder ju bara "ont i magen" och kan vara hur mycket som helst. Om din häst inte var förstoppad ansågs nog inte olja behövas. Hemskt tråkigt med din häst, jag skulle obducera om jag var i din sits. Fastade hästen efter koliken? Haf hört från två veterinärer på kort tid att häst med kolik ska fasta typ ett halvt dygn och sen få lite lite grovfoder ofta? någon annan som hört detta?

Fastade hästen efter koliken? Haf hört från två veterinärer på kort tid att häst med kolik ska fasta typ ett halvt dygn och sen få lite lite grovfoder ofta? någon annan som hört detta?

Jepp, jag också. Vet i varje fall en klinik som har som standard att efter att en kolik har börjat lösa sig att hästen först får något att äta när den har negativ ventrikelsköljning 3 ggr i rad (med 4-5 timmars mellanrum) - dvs att där inte kommer upp maginnehåll i sonden. Det betyder ju att där är passage i tarmsystemet och om det är det 3 ggr i rad så kan hästen få lite att äta.

Oftast gäller detta dock de lite svårare kolikerna och de som har blivit opererade.

För att man tydligen inte alltid ger paraffin vid kolik? Kolik betyder ju bara "ont i magen" och kan vara hur mycket som helst. Om din häst inte var förstoppad ansågs nog inte olja behövas. Hemskt tråkigt med din häst, jag skulle obducera om jag var i din sits. Fastade hästen efter koliken? Haf hört från två veterinärer på kort tid att häst med kolik ska fasta typ ett halvt dygn och sen få lite lite grovfoder ofta? någon annan som hört detta?

Jag hade gjort de om jag hade haft de 10000 kr de kostar för en obduction.

Hon stod stilla ända tills vet var in en bit typ halva armen då ville min häst inte stå still mer men lugnade sig lite igen sedan.
Om tarmen är perforerad, hur lång tid kan de ta och visa sig?

Att perforera en tarm vid en rektalundersökning är rätt så svårt att göra om man inte är väldigt oförsiktig. Och då menar jag VÄLDIGT oförsiktig. Har vart med om en veterinär som råkat skada tarmslemhinnan lite, men att perforera tarmarna, det är svårt.
Om hästen hade haft det så hade kraftig kolik uppstått direkt efter rektalundersökningen, hästen hade kastat sig fram och tillbaka och inte kunnat lugnas. Hästen hade dött rätt så snabbt (någon timme).

Jag tror att din häst kan ha haft tarmvred, dvs att tunntarmarna hade trasslat in sig i varandra. Detta kan ge mycket kraftig kolik, men också koliker som är lite svårdiagnostiserade. Hästens tillstånd går upp och ner och den kan gå från att ha det helt ok, till att bli jättedålig väldigt snabbt. Ibland kan man märka det rektalt som att några tunntarmar är kraftigt dilaterade, men andra gånger så märker man inget. Så det är en väldigt tricky kolik.
Detta tillstånd kan antingen behandlas genom att operera, eller genom att avvakta, sonda hästen, ge den smärtstillande och kramplösande osv. för att se om trasslet löser sig själv (vilket händer ibland).

Igen, beklagar:(

blindtarmsinstjälpning måste man väl också öppna?

TS. Det är beklagligt det som hände, men leta syndabock i veterinären kommer inte få dig att må bättre.

blindtarmsinstjälpning måste man väl också öppna?

TS. Det är beklagligt det som hände, men leta syndabock i veterinären kommer inte få dig att må bättre.

Ja det måste man, samma sak med tunntarmsinstjälpning, skrev jag något annat, eller felformulerade mig? Där är många tillstånd som orsakas av kolik där hästen måste opereras.

Det är inte 'svårare' hamna fel med slangen på klinik jmf med hemma i stallet ju? Men de ska alltid, alltid kolla var de har slangen och vid minsta misstanke ta ut den och göra om. Kan de inte säkert avgöra att slangen ligger rätt ska de avstå sondning.

Men de sondar ju inte med 'understöd' av t ex ultraljud på klinik, så risken för att hamna fel med slangen är lika stor/liten där.

Vid många kolikfall avslöjar lukten att slangen ligger rätt, det kan lukta riktigt vidrigt vid en överfylld magsäck t ex. Men dte finns fler sätt att kolla, och det har de gånger mina slangats alltid 'dubbelkollats' att slangen ligger rätt. Oavsett om det slangats på klinik eller hemma i stallet.

Jättetråkigt din häst dog, men det behöver ju inte alls ha med slangningen att göra, utan på koliken eller andra komplikationer. Varför misstänker du just att slangningen har med det att göra? *nyfiken*

ANg vatten eller vatten med olja, så beror det mycket på koliken. Den ena koliken är ju inte den andra lik, och att slanga ner vätska hjälper hästens vätskebalans lite (även om dropp är bättre). Paraffinolja smörjer tarmen - så det kan 'bara' ges vätska, men det är inte för att 'skölja' magen man gör det.

Raderat******

Jag vet ett några fall med tarmvred som kommit och gått, och låtit ungefär som det du genomlidit med din häst. Lite fram och tillbaka, för att plötsligt slå till med hastigt förlopp.

ok de är säkert så de varit här också. Hon har nog dött snabbt för de finns inte många sprätt märken i marken där hon låg:cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Tjatter Hjälp mig buke! Ni vet sån där gummisprut-grej som man får med tex när man köper öronrengöring? Vad heter den? Jag har en blå hemma men...
Svar
16
· Visningar
567
Senast: Sel
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden