asterix_zaphir
Trådstartare
Är de någon som vet om "hemma veterinärena" typ privat praktiserande eller distriktarna får slanga hästarna hemma vid typ kolik?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De var just de jag hörde att de slangar med understöd av ultraljud eller en kamera.
Jättetråkigt att höra med hästen, beklagar
Angående sondning/slagning så är det väldigt sällan man använder ultraljud eller kamera för att "hamna rätt". Det är inte nödvändigt. Du kan hamna två ställen när du sondar - i magsäcken eller i lungorna. Är du i matstrupen (esophagus) och på väg ner i magsäcken kan du faktiskt se slangen röra sig på vänster sida av halsen och när du kommer ner i magsäcken så luktar det surt och du kan heller inte i suga/andas in i slangen. Om du däremot har kommit ner i luftröret kan du fortfarande andas in i slangen och hästen hostar som bara den. Det betyder alltså att det är mycket svårt att undgå att komma rätt, för alla tecken på att man är fel är så tydliga.
Vatten ges för att ge hästen vätska. Enda gången vätska inte ges är om ventrikelskjöljningen är positiv - dvs. att det kommer upp maginnehåll från slangen när man suger i den. Det betyder att maginnehållet inte kan komma vidare pga. att det är ett stort stopp i hästens tarmsystem - oftast en tarmbit som ligger fel.
Om man misstänker en förstoppning ger man olja, annars ger man det inte.
Har du pratat med den aktuella vetten om hästens död? Kanske h*n kunde hjälpa dig att svara på de frågor du har.
Hon svarade på behandlingen och var piggare dagen efter. jag var ute och gick med henne 1 gång i timmen och då ca 10 /gång som vet sa att jag skulle göra.
Och nu i senare eftermiddag var hon "borta"...
När vet gjorde rektalundersökningen så gjorde de nog ont på min häst för hon ville inte så stilla och de har hon gjort vid tidigare undersökningar men enligt vet sa så kändes hon normal...
tack för lite mer utförlig förklaring
Nej, jag har inte pratat med vet eller försäkringsbolag än då jag hittade henne nu vid halv 6 ikväll så jag får ta allt sådan imorgon.