Hemmaveterinär

asterix_zaphir

Trådstartare
Är de någon som vet om "hemma veterinärena" typ privat praktiserande eller distriktarna får slanga hästarna hemma vid typ kolik?

Sv: Hemmaveterinär

Det är klart, varför skulle de inte få det? De behöver ju dock inte göra det, om det finns invändningar

Hörde att de inte fick de pga att de är så lätt att köra slangen fel.

Om du nu slangar hur vanligt är de att de bara tar ljummet vatten och "sköljer" magen med och inte häller i parafin vid kolik misstanke.

Hade själv distriktarna ute natten mellan den 29/11 och 30/11 och idag hittade jag hästen död i hagen :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Det är inte 'svårare' hamna fel med slangen på klinik jmf med hemma i stallet ju? Men de ska alltid, alltid kolla var de har slangen och vid minsta misstanke ta ut den och göra om. Kan de inte säkert avgöra att slangen ligger rätt ska de avstå sondning.

Men de sondar ju inte med 'understöd' av t ex ultraljud på klinik, så risken för att hamna fel med slangen är lika stor/liten där.

Vid många kolikfall avslöjar lukten att slangen ligger rätt, det kan lukta riktigt vidrigt vid en överfylld magsäck t ex. Men dte finns fler sätt att kolla, och det har de gånger mina slangats alltid 'dubbelkollats' att slangen ligger rätt. Oavsett om det slangats på klinik eller hemma i stallet.

Jättetråkigt din häst dog, men det behöver ju inte alls ha med slangningen att göra, utan på koliken eller andra komplikationer. Varför misstänker du just att slangningen har med det att göra? *nyfiken*

ANg vatten eller vatten med olja, så beror det mycket på koliken. Den ena koliken är ju inte den andra lik, och att slanga ner vätska hjälper hästens vätskebalans lite (även om dropp är bättre). Paraffinolja smörjer tarmen - så det kan 'bara' ges vätska, men det är inte för att 'skölja' magen man gör det.

Är du säker på att det bara användes ljummet vatten, enda gången faktiskt jag fått häst slangad hemma så kom vet in med en vit dunk som fylldes upp med ljummet vatten MEN i dunken fanns redan paraffinolja innan vattnet fylldes på.
Om vet hade slangat fel så hade det inte missats för då hamnar vattnet i lungorna och det hade ni märkt omgående efteråt den hade inte dött utan några synliga symtom över ett dygn senare.
Känns ju som mer troligt att dödsfallet beror på magen iom att den hade kolik ett dygn tidigare.

Jag har varit med om att man slangat med 'bara' vätska, ingen olja. Hästen hade då goda tarmljud, avföring osv men likförbenat koliksymptom (dvs 'ont i magen') och ville inte äta. Rektalisering u.a. Då slangades det med 'bara' vätska, gavs kramplösande osv.

Däremot när man ens misstänkt förstoppning har det slangats med olja + vätska.

Men finns ju ingen jättestor anledning skicka i paraffinolja på en häst vars kolik inte tycks bero på 'stopp', så kan ju vara stor skillnad från kolik och kolik? (Jag har varit hyfsat förskonad så inget jätteunderlag. Men ena ponnyn fick återkommande koliker på ålderns höst, sen har jag haft två förstoppade, den ena 'utan anledning' och den andra kom inte igång efter en narkos. Och så fyra stycken 'atypiska', dvs där det varit 'fart på magen' men hästen ändå haft klara koliksymptom. 2 av de gångerna sondades med bara vätska, de andra två med liiite paraffinolja med. Förstoppningshästarna fick ganska rejält med paraffinolja dock.)

De var just de jag hörde att de slangar med understöd av ultraljud eller en kamera.

Alexandra_W
Nu har jag väl i och för sig inte skirivit heller att min häst dog pga slangingen:confused:
Hästens symtom var: Hängig, ingen avföring, dricker dåligt och en ansträngs andning.
Enligt vet var hästen ej uttorkad.

gylle, jag vet att de ej var parafinolja i vattnet då jag inte har varmtvatten i stallet så jag fick köra hem och hämta ca 25 liter ljummet och jag såg dunken hela tiden.
Om de nu var kolik, varför fick hon inte parafin då i slangen???

Kan ju ha varit att tarmen fastnat mellan njuren o mjälten också, det hände våran häst. Det hade inte någon hemmaveterinär kunnat fixa eftersom de inte har UL/röntgensyn. Vi åkte till klinik vid koliksymtomen och fick bra hjälp där och hade tur att det gick att ordna utan operation.
Blev hästen inte bättre efter veterinärens besök?

Hon svarade på behandlingen och var piggare dagen efter. jag var ute och gick med henne 1 gång i timmen och då ca 10 /gång som vet sa att jag skulle göra.
Och nu i senare eftermiddag var hon "borta"...:cry::cry:
När vet gjorde rektalundersökningen så gjorde de nog ont på min häst för hon ville inte så stilla och de har hon gjort vid tidigare undersökningar men enligt vet sa så kändes hon normal...

De var just de jag hörde att de slangar med understöd av ultraljud eller en kamera.

Jättetråkigt att höra med hästen, beklagar:(

Angående sondning/slagning så är det väldigt sällan man använder ultraljud eller kamera för att "hamna rätt". Det är inte nödvändigt. Du kan hamna två ställen när du sondar - i magsäcken eller i lungorna. Är du i matstrupen (esophagus) och på väg ner i magsäcken kan du faktiskt se slangen röra sig på vänster sida av halsen och när du kommer ner i magsäcken så luktar det surt och du kan heller inte i suga/andas in i slangen. Om du däremot har kommit ner i luftröret kan du fortfarande andas in i slangen och hästen hostar som bara den. Det betyder alltså att det är mycket svårt att undgå att komma rätt, för alla tecken på att man är fel är så tydliga.

Vatten ges för att ge hästen vätska. Enda gången vätska inte ges är om ventrikelskjöljningen är positiv - dvs. att det kommer upp maginnehåll från slangen när man suger i den. Det betyder att maginnehållet inte kan komma vidare pga. att det är ett stort stopp i hästens tarmsystem - oftast en tarmbit som ligger fel.
Om man misstänker en förstoppning ger man olja, annars ger man det inte.

Har du pratat med den aktuella vetten om hästens död? Kanske h*n kunde hjälpa dig att svara på de frågor du har.

Jättetråkigt att höra med hästen, beklagar:(

Angående sondning/slagning så är det väldigt sällan man använder ultraljud eller kamera för att "hamna rätt". Det är inte nödvändigt. Du kan hamna två ställen när du sondar - i magsäcken eller i lungorna. Är du i matstrupen (esophagus) och på väg ner i magsäcken kan du faktiskt se slangen röra sig på vänster sida av halsen och när du kommer ner i magsäcken så luktar det surt och du kan heller inte i suga/andas in i slangen. Om du däremot har kommit ner i luftröret kan du fortfarande andas in i slangen och hästen hostar som bara den. Det betyder alltså att det är mycket svårt att undgå att komma rätt, för alla tecken på att man är fel är så tydliga.

Vatten ges för att ge hästen vätska. Enda gången vätska inte ges är om ventrikelskjöljningen är positiv - dvs. att det kommer upp maginnehåll från slangen när man suger i den. Det betyder att maginnehållet inte kan komma vidare pga. att det är ett stort stopp i hästens tarmsystem - oftast en tarmbit som ligger fel.
Om man misstänker en förstoppning ger man olja, annars ger man det inte.

Har du pratat med den aktuella vetten om hästens död? Kanske h*n kunde hjälpa dig att svara på de frågor du har.

tack för lite mer utförlig förklaring :)
Nej, jag har inte pratat med vet eller försäkringsbolag än då jag hittade henne nu vid halv 6 ikväll så jag får ta allt sådan imorgon.

Oj, var det så sent som vid halv 6 idag du hittade henne:( Lider verkligen med dig... Men låter förnuftigt att du tar tag i allt viktigt (försäkring, vet osv.) imorgon, när huvudet kanske är lite klarare.

:(

Hon svarade på behandlingen och var piggare dagen efter. jag var ute och gick med henne 1 gång i timmen och då ca 10 /gång som vet sa att jag skulle göra.
Och nu i senare eftermiddag var hon "borta"...:cry::cry:
När vet gjorde rektalundersökningen så gjorde de nog ont på min häst för hon ville inte så stilla och de har hon gjort vid tidigare undersökningar men enligt vet sa så kändes hon normal...

Det finns ju även en risk att vet har råkat skada tarmen när han rektaliserade med tanke på att hästen inte ville stå still dock borde han ju då haft blod på handsken när han drog ut handen, punkterad tarm slutar oftast illa har dock varit förskonad från det och vet inte vilka symtom en sådan häst uppvisar, rektalisering är ju alltid en risk på den biten och det händer ju att det går illa då och då speciellt om inte hästen står still.

Om inte jag ringer så skulle min syster ringa runt. Risken är bara att jag börjar stor gråta när jag pratar om min häst. Just nu känns de för jävligt och tårarna bara sprutar :cry:

Hon stod stilla ända tills vet var in en bit typ halva armen då ville min häst inte stå still mer men lugnade sig lite igen sedan.
Om tarmen är perforerad, hur lång tid kan de ta och visa sig?

tack för lite mer utförlig förklaring :)
Nej, jag har inte pratat med vet eller försäkringsbolag än då jag hittade henne nu vid halv 6 ikväll så jag får ta allt sådan imorgon.

När såg du att hon levde senast?

Tråkigt med din häst, men man måste inse att det kanske var koliken som kom tillbaka med besked, och inte att veterinären gjorde nåt fel 2 dygn tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Tjatter Hjälp mig buke! Ni vet sån där gummisprut-grej som man får med tex när man köper öronrengöring? Vad heter den? Jag har en blå hemma men...
Svar
16
· Visningar
567
Senast: Sel
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden