Hemmagjorda julklappar?

Sv: Hemmagjorda julklappar?

*kl*

Kapar tråden lite ;)
Förslag på vad man kan lägga i julkorgar? Våra föräldrar o farföräldrar ska få varsin o sen ger vi till nån välgörenhet också istället för vanliga julklappar i år. Vi köpte små flaskor på rusta som vi tänkte sätta nån etikett på o fylla med olja o lägga i nåt kul (förslag?). Sen har vi köpt tryfflar o glögg. Lite små marmelader o kex ska i sen men mer då?
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

*kl*

Häromåret knåpade jag ihop en egen ostbricka till mina föräldrar (syster med sambo fick också en).
Hade en bricka, la dit ostar som jag tyckte lät goda och lite udda, köpte lite trevliga kex och sen flaska gott rödvin. Dom blev jätteglada och nöjda så det ser jag lite halvt som vinnande koncept. :)
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

KL

Jag broderar en tavla till min syster, sedan vet jag inte riktigt. Ljus i koppar var intressant, får kolla in på loppisarna i dagarna. :)
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jag håller på att sticka raggsockor till brorsbarnen, i glada färger och mjukt akrylgarn. :)

Ska göra egna smaksatta oljor och ge bort. (Efter att jag googlade mig till att det är safe så länge man kokar oljan först.) :d

Tänkte också göra ett par ljuslampetter av drivved till äldre bror med fru.

Sedan vet jag inte riktigt, bakar stora pepparkakshjärtan varje år som jag dekorerar med kristyr och godis till alla i släkten, brukar vara populära. Samt att jag bakar massa julgodis och ge bort i strutar och cellofanpåsar.

Sen gör jag ju smycken, så det blir säker att några i familjen får något sådant också. ^^
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jag har läst att oljor som kokas kan börja smaka beskt men har ingen aning om det stämmer.
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Det är väl olivolja som blir det? Vanlig raps eller majsolja funkar ju att upphettas i vanliga fall utan att bli besk?
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jo men koka är ju vid typ 300 grader, det kommer man ju inte i närheten av vid upphettning typ stekning. Men det blir nog bra om receptet säger det :) Var försiktig när du kokar bara!
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Som någon annan nämnde i tråden så är egna tvålar ganska enkelt att göra om man köper färdig tvålmassa. Olika dofter som man tillsätter och sen olika färger och former. Vissa blandades det i rosenblad, rivet citronskal eller andra blommor i. Blev faktiskt över förväntan.
Annars är jag mycket för att göra eget godis. Melontryffel, pepparkakstryffel, kola som man slår in i finare papper och lägger i en finare burk, ja inom bakvärlden finns det massor!

//Qbaby
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Förra året köpte jag efter tips i Baktråden fina små skedar på second hand och exakt hur minns jag inte men gjorde så att det var mörk choklad på dom. Så att om man doppade skedarna i varm mjölk det varm choklad :)
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

*kl*

Vad många bra tips!! :bow: Nu är inspirationen mycket större än tiden!

Hur går det för er alla? Har ni börjat?

Jag har hittills producerat varsitt förkläde åt barnen samt några virkade frukter till yngste barnet. Till honom håller jag nu på med lite virkade bakverk också - han är tokig i att "laga mat".
Det är alles så här långt!

Men jag har köp senapsfrön i alla fall, för att göra senap ;) och under veckan står panduro på schemat för att köpa lite ljusveke!
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Så här blev några av tehuvorna och grytvantarna i årets produktion:

05c75304659111e3b8440e21d5f50a9b_8.jpg
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jättefina te huvor! Har Är det fyra delar som är lika stora som man syr ihop om man ska förklara så kasst? :D
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Japp!
De är formade som husgavlar!

Sen syr jag fast fodret på insidan och tillsist så syr jag ihop huvorna, nederkanten gör jag lite olika med beroende på om det är ludd eller inte, ibland så syr jag ihop alla fyra sidor utom den sista så det är en öppning och sen så syr jag dit nederkanten och till sist så sår jag då ihop sista sidan. Jag lämnar alltid lite öppet i toppen så jag kan sy dit "hängaren" en av mina huvor satte jag en "tofs" på så det ser ut som en riktig mössa ...
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Vad har man tehuvor till?

Som Bettysmatte säger så är det att hålla teét varmt en längre tid i tekannan. Jag tycker teét i min nya porslinskanna håller sig varmt i ungefär 30 minuter, men med en huva på så kan det nog hållas varmt i 1-1½ timme! :)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 801
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp