Hemmagjorda julklappar?

Sv: Hemmagjorda julklappar?

Fast det måste ju bli absolut billigast i längden att köpa en stor säck vete från en foderaffär? Jag har planer på lite allt möjligt nämligen, bl.a. att tillverka ett par ryggvärmare åt häst...:) Men vad bör man ha för sorts tyg? Ett lite tunnare bomullstyg?

Det här undrar jag med, är också sugen på att göra vetevärmare :)
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

+ alla andra, tack för tips!!!

Snaps (då julkryddad) och glögg gjorde jag också för några år sedan - uppskattat! Det kanske jag skall ta och göra i år igen... Åtminstone glögg. Vi har en massa äppelmust i frysen, kanske skall ta och göra en äppelglögg?

Vad mycket fint alla gör, har fått flera bra idéer att spinna vidare på.

Jag har påbörjat en mössa och ett förkläde, får se om de blir som förhoppat. De ser lovande ut i alla fall :)

Egen senap skall jag absolut prova! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jag tror att det går bra med fodervete - det har en kompis använt sig av och enligt henne så fungerar det utmärkt :)
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Mina vantar efter eget recept;)

%7B64973A28-CD16-4A3B-9A22-41F8ADACDE70%7D.jpg

Galet söta!! Hur gjorde du mudden?
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Något hemmagjort till sonen jag skulle vilja ha är en sångpåse med figurer i nått miljövänligt material. :)

Vad är en sångpåse? Är det en påse med t ex ett lamm och så sjunger man bä bä vita lamm?

En sådan vill jag också ha i så fall (alternativt fick jag precis en julklappsidé till vår dotter...)

Sonen får hemsydd mat till köket/affären i år. Råkade impulsköpa ett startset för att tova idag (gömde det i skåpet för att inte maken skulle se! :D) så jag kanske kan tova något till dottern.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jag ska gjuta ljus i olika små formar. Någon kopp, någon liten mjölkkanna, någon liten form osv osv :)

Inspirationen är tagen från UnderbaraClara som gjort samma sak:
2001290_520_386.jpg


Hoppas mitt resultat blir lika bra!
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Åh, vilken bra idé! Det skall jag också ta och göra!

Får bli en tur till Loppisen i stan idag, med andra ord! :)

Tack för tipset :)
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Kl

Förra året så gjorde jag choklad praliner till några intet ont anade släktingar :p, i år så blir det nog bara praliner till godis bordet.

Men en mössa till tekannan och ett förkläde kan man nog sy, har mycket tyg som bara ligger.
Men vad för vaddering kan man ha på te hättan?
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Varsegod! Hoppas du hittar massa fint att göra ljus av på loppisen :)

Ljusgjutmassa hittar du på panduro om du inte vill smälta ner ljusstumpar :D
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jag har slaktat lite olika urväxta kläder till foder åt tehuvan.
Senaste var ett par dagisbrallor (såna tckbyxor) som offrades.
Även urvuxna täckjackor och en feltvättat ylletröja har använts iår
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

+ bettysmatte

Jag har läst att linnetyg rekommenderas, misstänker att det har något att göra med att det skulle tåla micro bättre.
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Hoppas verkligen att 100% bomull funkar också, för det har jag köpt idag...

Har knåpat ihop två stycken idag. En till oss människor som gick på två röda sekunder att få ihop. Maken sitter just nu med den över axlarna och påstår att den är grymt skön :). Sedan gjorde jag en hästvariant också, som tog lite längre tid att göra. Den var inte särskilt svår, men det krävdes en hel del sömmar för att få till det hela. Och jag som inte är särskilt van vid symaskinen fick kämpa lite! Men den blev bra :). Planerar att göra en söt doppresent också, för jag har sett riktigt gulliga vetevärmare till bebisar där "fodralen" är sydda som diverse djur.
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

en sån fick min minsta, en liten hundvetevärmare i teddytyg (inget linnetyg). där är lavendel i den också. min mellanson har lånat den och älskar den!
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Kl.

Idag har jag gjort klart en hel del julklappar. I år blev det egen tvål med vanilj doft, egen snaps med saffran och vanilj smak samt fudge.
Köpte två fina glas skålar samt två vinglas som jag la fudgen i, skrev egna etiketter med innehåll och satt fast de med guldigt snöre i skålarna o glasen. Sedan har jag köpt selofan (stavning?) som jag lindat in skålarna och glasen i och satt silverglittrigt snöre i toppen som fäste. La de sedan i pressentpåsar som jag satt din egna kort på. Enkelt, billigt och ser proffsigt ut :)

Nu ska jag försöka komma på lite mer saker som passar grabbar (i åldrarna 25-75 år). Några förslag? Kanske ska baka vaniljbullar till min farfar då han älskar dessa, men till resten då?
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

Jag har alltid ambitionen med hemgjorda julklappar men det sluter oftast med sista-minutenköp ändå. I år funderar jag på ätbara saker, men vi har julklappsbyte med de flesta nån vecka före jul så är det någon som har tips på ätbara presenter som inte kräver kylskåpsförvaring?
 
Sv: Hemmagjorda julklappar?

All form av sylt/marmelad etc kanske, om du ser till att sterilisera burkarna innan alt använda paraffin eller atamon?

Samma med saft.

Annars snaps/glögg, kanske?

Kakor? Senap?

Jag kommer att göra senap och marmelad tror jag, förutom äppelglögg :-)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 801
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp