Hemmabyggda boxar??!!

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Jag vet inte om jag la denna tråd rätt men annars kanske moderator kan lägga den rätt?!
Nu ska vi bygga boxar här hemma. Tror det är betydligt billigare än att köpa exempelvis "cityboxen", men jag vill ha BILDER!!! på hemma gjorda boxar! Som liksom vägledning till snygga hemma boxar :)

Snälla hjälp till och kasta in era bilder och dela med er av ert stall! gärna berätta oxå vilket material ni använt!:d

Ha det gott!

Sv: Hemmabyggda boxar??!!

Jag personligen tycker att det är snyggast att ha tjocka plankor som boxväggar... Gillar inte skivor...
Ska själv bygga om mitt stall till sommaren...

Boxgallren i mitt stall är gjorda av hyllkonsoller... Som pappa svetsat på plattjärn som sen skruvas ner i boxväggen... Öh ja så var det nog:crazy:
Har själv ingenaning om vad ombyggnaden går på för jag får plankor av ett sågverk...:banana: Men jag valde iallafall de tjockasre plankorna de hade...

Annars har jag sett stall med tjocka skivor... Som går att köpa på typ vilken trähandel som hellst.. Då ser det ju mer ut som en "köpbox" om det är det man vill ha...:)

Jag har tyvärr ingen bra bild på mina boxväggar... Men men...

Ingen ide att "snåla" på tjockleken. Det blir stor påfrestning på inredningen...De tuggar och sparkar och så vidare.
Väl värt att planera in är oxå att det är lätt att byta ut ett par brädor som gått illa åt...

Hera skrev:
Ingen ide att "snåla" på tjockleken. Det blir stor påfrestning på inredningen...De tuggar och sparkar och så vidare.
Väl värt att planera in är oxå att det är lätt att byta ut ett par brädor som gått illa åt...

Min bror (snickare :D ) hjälpte mig att bygga box. Han fasade (heter det, va?) spår i stolparna vid sidorna och sedan kunde vi bara föra ner brädorna till boxväggen i dessa. Det blev stadigt och fint, men samtidigt superlätt att montera ner om man vill byta ut en/flera brädor, städa, måla och dylikt. Kan rekommenderas!!

Box2.jpg

Box1.jpg

Ekorre.jpg

Box3.jpg

Mitt förra stall som vi byggde själva med hjälp av snickare

Jättegulligt med bilden i bakgrunden ju! Fint. Det känns mer levande. Stall kan ju annars bli lite tråkiga när de är tomma. :)

Ok.. tack för era svar! ja vi måste nog ta hjälp av vår vän som är snickare till att få till boxarna. Vi har nämligen inget innertak just i den delen där jag vill ha boxarna utan det är öppet upp till taket så vi behöver nog sätta dit nån form av balkar på vissa stället för att få ramen på boxarna stadiga..

Nån här som oxå har väldigt högt till taket? Som kan berätta hur ni gjort?

Asså, vi fick ju begagnat plank från grisboxar, jättestarkt plank. Sen köpte vi jättestora och tjocka "stödstolpar" som vi sedan satte lister på som vi sedan tryckte ner bräderna emellan så det går att reglera höjden på boxväggarna och byta ut plankorna om de går sönder. Vi skall måla om det i sommar, iallafall väggarna, och fixa bättre lyse.

Vi har svetsat egna ramar av rostfritt fyrkantsjärn. I dessa fästs plyfa-skivor, och mellan boxarna är det liggande galler med rostfritt fyrkantsjärn i överkant och vanliga runda rör i mitten. Skjutdörrar i framkant.

Allt är väldigt lätt att hålla rent och efter dryga 3 års användning så är det inte alltför hårt åtgånget.

Rekommenderar som vanligt boken som har massor med tips:
http://www.jbt.slu.se/publicering/misc_pub/hastbok.htm

Hej!

Du får gärna ta dig en titt i mitt stall när du kan!
Min pappa fixade allt trä till stallet jättebilligt på sågverket i småland där han bor.

Kram
Scilla

Här är några bilder på vårt stall där min man gjort ALL inredning själv. Vi är ganska nöjda:banana:

Casablancakommithem002.jpg

Casablancakommithem001.jpg

ang skrev:
Vi har svetsat egna ramar av rostfritt fyrkantsjärn. I dessa fästs plyfa-skivor, och mellan boxarna är det liggande galler med rostfritt fyrkantsjärn i överkant och vanliga runda rör i mitten. Skjutdörrar i framkant.

Du har ingen bild så man kan få se hur det ser ut med liggande galler? Har aldrig sett det men börjar bli så nyfiken.. ;)

Har tyvärr ingen bild på gallret, men valde liggande för att det blir ljusare då man kan ha större öppningar i det jämfört med stående. Vi har ju islandshästar, och har därför valt att bara ha galler uppemot 1,60-höjd så att de inte kan busa i stallet.

Är det många boxar, så blir det inte samma "väggkänsla" i vissa vinklar med liggande, men jag tror att det är vanligast i t ex USA.

Så här säger måttrekommendationerna:
Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för:
stående galler < 25 mm eller 65-85 mm
liggande galler < 85 mm eller 160-200 mm eller > 450 mm

Det var inget dåligt stall. Jätte snyggt. Sak visa min make hur jag vill ha det i vårt kommande stall.;)

Hej!

kan jag få din karl när du e klar med han???:angel:

/ lavinia, som också vill ha ett så fint stall

Ja me tror jag ka behöva låna han:D

Hi hi skämt o sido! KALASFINT stall!

Ha,ha:rofl: Mm i bland är han bra att ha. fast det tar ju tid att bygga när allt ska bli så bra:crazy: så sadelkammaren är fortf bara halvfärdig...men som sagt - det blir ju bra:banana: Han har en brorsa förstås...:rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 468
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 515
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?