Hemmabygd spånvagn - tips sökes!

Camilla_H

Trådstartare
Jag har lessnat på att åka och hämta spån i säckar till min grisiga häst så nu funderar jag på att bygga mig en spånvagn. Min idé är att ta en gammal, men fungerande, släpvagn och bygga på väggar och tak på den.

Men är det någon här som har byggt en och kan ge lite tips på vad man bör göra och inte?

/Camilla

Sv: Hemmabygd spånvagn - tips sökes!

Jag och en kompis var och tittade på en häst för ett par månader sen, dom hade en transport som spånkärra. De hade köpt en ny transport och renoverat den gamla för att tex hämta hö och spån med.
Det som var himla smart med hans renovering som jag tycker du ska fundera på är taket. Han hade satt gångjärn på ena sidan och flaklås på andra, så han kunde väldigt enkelt tippa över taket på ena sidan och sen kunde man tippa i spån med skopa, det brukar de ju göra om man hämtar på en såg. Enkelt och väldigt smidigt för den som är bekväm av sig.

Har inga andra tips än att taket ska vara avtagbart eller sitta så man enkelt kan fylla på vagnen.
Lycka till! och berätta gärna hur du byggde den sen!

Enklaste är att köpa spånbalar. ;) :D

Men du kanske har tillgång till billigt eller tom gratis lösspån?

Bygg om draget på en spanmålskärra till bil-drag.
Spika ihop en ram av grov 4-kantslist som passar utvändigt och skruva fast plåttak på den. Vi fäster "taket" med spännband när kärran är fylld, men det går säkert att fixa en bättre lösning.
Fördelen med en spanmålskärra är att golvet lutar mot små luckor. Det är bara att ställa skottkärran under en lucka och öppna.

löst spån? låter mkt osmidigt. är det inte värt sina slantar att köpa bal..? lättare att förvara, köra och hantera.

Nä, det är verkligen inte värt slantarna med spånbalar. Här tar de 70 kr per bal och min häst, som gärna går omkring i boxen på nätterna och dessutom skiter ÖVERALLT, kan inte stå på kutter för jag får spåna typ två balar i veckan, det blir över 500 i månaden och för de pengarna får jag 100 säckar råspån... Dessutom är balarna tunga och otympliga att bära.

Andra i mitt stall har spånbalar och det fungerar utmärkt eftersom de har renliga hästar men min är garanterat kandidat till skitaktigaste hästen... INGEN vill mocka åt mig om jag måste åka bort eller så. Det tar mig minst 20 minuter att mocka varje dag. :(

/Camilla

Kom på en sak, fråga på bensinmackar som har uthyrnings släp, de kanske har någon gammal de ska byta ut du kan få köpa till ett vettigt pris!

Är ju värt att kolla på iaf.

Vart köper du spånbalar ifrån?
Vi köper från Jemtlamell och får dom för 43.-/bal, hemkört & allt.

Camilla_H skrev:
Hm, undra var man får tag i en spannmålskärra?

/Camilla
Hör med bönderna i trakten. Ofta har dom koll på vad andra har i sina gömmor. Eller sätt ut en köpesannons i lokalblaskan.
Bönderna går mot större och större kärror så det brukar finnas gott om 5-6 kubiks kärror som blivit stående.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
857
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 601
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18