Hemmablind? hjälp!

S

Superbiddi

Man blir så lätt hemmablind när man ser sin häst varje dag.
Så jag skulle vilja veta hur ni ser på den här hästen.
Hull och muskelmässigt.
Så får vi se om vi ser samma saker.
(hästen hatar att vara med på kort så han gör sig inte så bild skön ;) )
9432245.jpg
[/url][/IMG

9432246.jpg
[/url][/IMG]

Sv: Hemmablind? hjälp!

Lite kantig över kors och manke, skulle vilja se lite mer "muskelutfyllnad" där. Vad används hästen till, hur ser träningen ut?

Proteinbrist och muskelfattig överlinje

Man blir så lätt hemmablind när man ser sin häst varje dag.
Så jag skulle vilja veta hur ni ser på den här hästen.
Hull och muskelmässigt.
Så får vi se om vi ser samma saker.
(hästen hatar att vara med på kort så han gör sig inte så bild skön ;) )
9432245.jpg
[/url][/IMG

9432246.jpg
[/url][/IMG]

hullet är där nock för lite av, tycker jag . sedan lite mer muskler skulle ju inte skada ;)
de ska helst inte se så "beinga" ut, uppe vid korset och så..

Vi är på samma spår. Tycker också att han saknar muskler över rygg och rumpa. Även en del på halsen.
Kan ni gissa ålder?

Senast ändrad av en moderator:

Han används som promenad häst. Mest lullande i skog.

Hur då mer fläsk? Man varken ser eller känner revbenen.

Hullet skulle behöva ökas, och jag skulle nog tippa på att protein halten i nuvarande foderstat inte är så bra! anledningen: han har nästan inget på baken,knappt fett alls..(benen ska inte synas så mkt, även om dom är muskelfattiga, så ska överlinjen ändå inte vara så kantig).. men har magen där. vid protein brist blir dom gärna bukiga, tappar mkt över baken, och hela överlinjen..Så kolla över fodertstaten.

Hur gammal är herren?( som för övrigt är väldigt söt):)

det behöver man inte göra, speciellt som jag skrev vid proteinbrist kan dom se "bra" ut över magen, men man måste se till helheten, då dom blir bukiga vid den bristen!

"ser" kanske är fel ord.
Men jag tänkte om du tränar nästintill dagligen(5-6 dagar i veckan) och hästen ser ut så i hullet så kan det vara proteinbrist.

det hade min dam och en kompis valack, och när vi "gjorde vid"/räkna på foderstat så var det proteionbrist...:crazy:

Han ligger på en kvot på 10 på foderstaten. Och jag får inte i honom mer. De flesta "normala" hästar ligger runt 6-7. Så hanb ligger ju en bra bit över ändå.

Helt ärligt så ser han hemsk ut på överlinjen.

Kan ni gissa hans ålder?

vart stod det att han reds 5-6 gånger i veckan?
Se som sagt han ligger på en kvot på 10. Och jag får inte i honom mer.

Ja, det låter konstigt, men han kanske kräver mer då? Eller så kräver han en helt annan träning än den han får idag..mer jobb från marken kanske? Jag tycker själv att det ser ut som ett klockrent proteinbrist fall..men man e ju inte fullärd;)

Nej han har väl helt enkelt proteinbrist men tycker att det är jäkligt konstigt då han ligger som sagt på 10. Han tömkörs även en hel del med.

nej nej det stod ingenstans, bara en gissning:crazy:

En kvot på 10 ahh oki, då förstår jag inte. nåt obalans melan några mineraler :confused:

Avmaskad? Kollat tänderna?

hmm..skumt som sagt..hur mkt är han tömkörd? o som som Love_energi skrev, kanske nån obalans nån annanstans, för nåt e det ju som inte stämmer..hur mkt rids han, vad äter han för övrigt foder?

ibland är det dumt att gissa sig fram när gissningen är långt i från det rätta.

obalas kan det vara då jag inte har analys på alla mineraler.
Tänderna är kollade för knappt en månad sen och inga större problem. Avmaskning är på gång. men träckprov först.

Men hur mkt rids han då? o hur gammal e han..jag e så dålig på att gissa sånt..så jag skippar det, så väl när dte gäller männskor som hästar..blir bara fel ändå;)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 553
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 309
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka