Hemma med valpen!

U

Unichorn

Hej alla!

Nu börjar det dra ihop sig till valpköp. Men hur länge anser ni att man behöver vara hemma helt med valpen? Hur gjorde ni själva? Sist vi köpte hund hade vi en hundgalen granne som var hemma, men nu finns det ingen sån liten ängel...

:bump:

Sv: Hemma med valpen!

Jag skulle nog säga att vid ca 8 månaders ålder borde man kunna lämna den ett par timmar åt gången. Innan det bara kortare stunder. Självklart måste man ha tränat på detta innan också.

Om du tänkt lämna hunden själv mer än max 4 h/dag när den är vuxen så råder jag dig att inte köpa hund alls. Hunden är ett flockdjur och skall inte lämnas ensam hela dagarna.

Jag vet att hunden är ett flockdjur och att man inte ska lämna dem för länge! Varför förutsätter du att jag ska göra nåt sånt? Och att man måste träna den innan den är helt ensam det är väl en självklarhet! Varför förutsätter du överhuvudtaget att jag inte vet nåt bara för att jag ställer en enkel fråga?

Men som många andra hundägare har jag dock ett jobb att gå till och undrar därför hur andra har löst det problemet och hur länge? Hur gjorde du själv föresten? Är du alltid hemma och har aldrig träffat folk som har hund och jobbar eller? Menar inte att vara otrevlig men blir lite irriterad när man får sådana svar... Hoppas du tar det på rätt sätt i alla fall.

Fråga alla du möter som kommer med en hund så kommer du upptäcka att massor med folk har vanliga jobb men olika lösningar på hundpassningen :idea:

Själv så har jag precis skaffat hund. Men jag valde en lite äldre hund för jag kände att jag inte hade möjlighet att ta hand om en liten valp. Jag bor nära jobbet och åker hem till vovve på lunchen de veckor barnen är hos pappa. Mina barnveckor kommer barnen hem tidigt och rastar och sällskapar vovve. Det verkar vara en vanlig lösning.

Om du tänkt lämna hunden själv mer än max 4 h/dag när den är vuxen så råder jag dig att inte köpa hund alls. Hunden är ett flockdjur och skall inte lämnas ensam hela dagarna.

Men 4h/dag är långt ifrån 'ensam hela dagarna', det är knappt en halv dag.:smirk:

Mina två vuxna hundar har klarat sig alldeles utmärkt att vara själva hemma betydligt längre än så!
(men då under nödvändiga omständigheter)

Dom lever och mår bra idag;).

Jag vet att hunden är ett flockdjur och att man inte ska lämna dem för länge! Varför förutsätter du att jag ska göra nåt sånt? Och att man måste träna den innan den är helt ensam det är väl en självklarhet! Varför förutsätter du överhuvudtaget att jag inte vet nåt bara för att jag ställer en enkel fråga?

Men som många andra hundägare har jag dock ett jobb att gå till och undrar därför hur andra har löst det problemet och hur länge? Hur gjorde du själv föresten? Är du alltid hemma och har aldrig träffat folk som har hund och jobbar eller? Menar inte att vara otrevlig men blir lite irriterad när man får sådana svar... Hoppas du tar det på rätt sätt i alla fall.

Ja, du tar det i alla fall INTE pa ratt satt!! Jag skrev OM du tankt kamna hunden. Ar det att forutsatta att du ska gora det???

Eftersom du fragade sa antog jag att du kanske trodde man kunde lamna hunden sjalv hela dagen. Varfor inte skriva ut det redan i huvudinla1gget da att du vet dessa saker? Ska man vara tankelasare ocksa eller?

Eftersom du skrev att det tidigare fanns en granne som tog valpen men ingen nu sa kan man latt fa uppfattningen att hunden ska vara sjalv hemma. var tydlig sjalv sa slipper du spekulerande svar.

tagga ner din otrevliga attityd om du vill ha trevliga svar!

Tack for mig.

Men 4h/dag är långt ifrån 'ensam hela dagarna', det är knappt en halv dag.:smirk:

Mina två vuxna hundar har klarat sig alldeles utmärkt att vara själva hemma betydligt längre än så!
(men då under nödvändiga omständigheter)

Dom lever och mår bra idag;).

Som du kan se sa skrev jag MER an 4 h per dag..... och sedan vet val du ocksa att enstaka ganger ar nagot helt annat an pa daglig basis.

Ja, du tar det i alla fall INTE pa ratt satt!! Jag skrev OM du tankt kamna hunden. Ar det att forutsatta att du ska gora det???

Eftersom du fragade sa antog jag att du kanske trodde man kunde lamna hunden sjalv hela dagen. Varfor inte skriva ut det redan i huvudinla1gget da att du vet dessa saker? Ska man vara tankelasare ocksa eller?

Eftersom du skrev att det tidigare fanns en granne som tog valpen men ingen nu sa kan man latt fa uppfattningen att hunden ska vara sjalv hemma. var tydlig sjalv sa slipper du spekulerande svar.

tagga ner din otrevliga attityd om du vill ha trevliga svar!

Tack for mig.

Jag frågade inte om jag borde köpa hund eller inte, jag frågade hur länge ni tycker att man borde vara HELT HEMMA med valpen och hur andra har gjort. Jag har aldrig sagt att det kommer bli problem på dagarna efter det att man varit helt hemma med den.

Behöver jag skriva allt jag vet om hundar eller räcker det med att du i mitt första inlägg kan utläsa att jag redan har haft en hund? Som jag för övrigt har kvar, men som bor med min mor nu, om du nu vill veta det också. jag har aldrig frågat hur länge om dagarna de kan vara ensamma, jag frågade hur länge man bör vara HELT hemma, som sagt. Ska jag ta det igen?

Spekulerande svar slipper man även om folk håller sig till det man faktiskt fårgar...

När jag berättade om grannen syftade jag på att hon kom och var med valpen tills dess att den kunde klara sig själv, men nu är det 11 år sen så jag minns inte hur länge det var.

Men 5h/dag är rekommendationen av vad jag vet/läst/fått höra etc.

Men det är en disskution som inte hör hemma i denna tråd.

TS: Dagmatte/husse kanske vore något?
Personligen skulle jag inte lämna min hund längre stunder förens den fyllt minst 1 år, om ens då. Och med längre stunder menar jag vad en vuxen hund bör klara av,dvs ca 5h/dag.

Min valp är nu snart 4 månader och han kan lätt vara ensam 1h, längre än så har jag inte prövat. Men å andra sidan är jag hemma hela tiden nu så jag har inte det problemet med jobb och dyl.:p

Hej Basilika!

Det är ju förstådds en bra lösning, att faktiskt inte köpa just en valp. Ska se hur det går att lösa allt, men du faktiskt en riktigt bra :idea:

Hej Nikkis!

Ja lite flexibel får även en hundägare vara ;)

Men hur gjorde du när du fick hem dina då?

Såg inte ditt svar innan jag svarade..!

har tänkt på dagmatte lite smått också, men känns lite fel just i början när de inte är rumsrena eller nåt.. hmm..

Såg inte ditt svar innan jag svarade..!

har tänkt på dagmatte lite smått också, men känns lite fel just i början när de inte är rumsrena eller nåt.. hmm..

Du kan ju vara helt hemma med valpen de första... tja säg 1-2 månaderna (helst längre Om det är möjligt!?) sen kan du ha en bra dagmatte/husse tills dess att hunden kan vara hemma helt själv längre stunder, eller ha dagmatte/husse livet ut!:idea:;)

Tiden går så otroligt fort, jag kan själv knappt fatta att jag haft valpis i 7 veckor nu!!:p
Och han blev rumsren i ett nafs, har väl råkat kisse inne knappa 10 gånger under tiden vi haft honom, och nr2 har han inte ens gjort inne!

Men, det är olika från valp till valp givetvis.
Jag har den lyxen som tagit sabbatsår från skola/jobb och har därför all tid i världen, och jag slutade upp med hästarna delvis för valpens skull, då jag kände att jag Vill vara med han så mkt som möjligt nu när han är liten.

Ja det är som Zoya säger, man kan inte förutsätta att valpen kan lämnas ordentligt före 8mån-1år ...

Så du behöver ju en lösning som du kan känna dig nöjd med ( både för valpen och för din skull )

Jag har själv aldrig haft det problemet, första hunden blev en "kontorsvalp" efter 1½ månad hemma och med andra hunden så pluggade både jag och sambon så vi löste det ..

Nu ska jag ( vi ) hämta en valp i morgon :D och denna gång har vi löst det som så : Jag pluggar heltid ( alltså borta på dagarna ) och sambon jobbar heltid men kvällsskift ..

Så vi kommer inte se varandra alls på veckorna ( mer än i dörren ;) )

Men dagmatte/daghusse är väl den "bästa" lösningen för dig, försök dock vara hemma så länge som möjligt!

Hej alla!

Tack för alla svar! Vi får se hur vi pusslar ihop det i slutändan, har några frivilliga familjemedlemmar nu som kan tänka sig att hjälpa till den första tiden + att vi kommer att kunna ordna våra scheman så att nån nästan alltid är hemma eller att hunden kan följa med i alla fall.

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 764
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 445
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
841
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka