hemma kär häst

C

countess88

Hästen jag har är väldigt hemma kär och i hagen boxen stallet gårdsplanen är hon lugn på men kommer man utanför den gränsen börjar hon på att stressa är stirrig spänd mm så nu undrar jag om jag kan få några tips mm hur jag ska hantera det hur jag ska agera , hon är också en sån häst att nöär hon blir tött springer hon på mer

Sv: hemma kär häst

Rider du själv eller med sällskap? Vad händer om du promenerar med henne eller om någon leder när du rider?

oj glömde att skriva att det är när jag leder henne , hon har börjat lugna sig nu efter samma sväng i en månad , hon är samma även om mdet är med en till häst

Jag tror att mycket sitter i ryttarens tänk, om du vet att hästen kan bli stirrig ute kanske du själv tänker på det? För mig brukar det i alla fall gå mycket bättre om jag anstränger mig för att "tänka rätt", men det är svårt ibland.
Om hon är lugnare när du leder henne kanske det kan hjälpa att göra mer lekar och övningar som gör att hon litar mer på dig även när ni är utanför hemområdet.

hon är mer stressad när jag leder henne , jo jag vet men oftast bryr jag mig inte om att hon stressar , det är bara det att jag endå inte vill att hon ska streassa

Om vi kallar det område där hon känner sig trygg, för trygghetszonen=tz.
När du leder henne går du ut av tz, så snart hon stressar går du tillbaka i tz.
Kom ihåg att notera var tzgränsen är! då går du runt i tz tills hon är helt lugn.
Gå ut igen men vid minsta täcken på stress går du tillbaka till tz.
Varje gång noterar du dig var tzgränsen är.
Du blir förvånad över så snabbt tz växer och snart kan du leda/rida hästen överallt.
Den stora vinst är att hästen lär sig lita på dig, den lär sig att du alltid hjälper den. Du blir en trygg ledare som den vågar följa över allt.
Lycka till.

Miljöträning miljöträning miljöträning. Gå en liten bit dag ett. Lite längre nästa dag osv..Varje dag,inte bara ibland. Träna träna träna!

Min häst går inte så långt om människan är osäker. Är människan trygg går han var som helst, även om han är rädd eller obehaglig till mods.

Markträna mycket, jobba på kommunikationen med din häst. För oss har det gjort en enorm skillnad. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar