Hemma från Turkiet

Smurfoff

Trådstartare
Nu är jag och hunden hemma från Turkiet, där vi spenderade 6 veckor. och alla ni som sa det var plågsamt för hunden osv... Träffade MÅNGA därnere, speciellt i Alanya som tog med sina hundar från Europa på semester och har aldrig haft några problem. Vi gick till stranden varje morgon innan det blev allt för varmt. Sen åkte vi till hästranchen då hade jag henne inne dem första dagarna med aircondition men sen började hon även vara ute på dagarna, och hon låg i solen i 40 graders värme och sov!! Duschade henne flera ggr om dagen med kallvatten men hon hade INGA problem med värmen, blev hon varm la hon sig i skuggan, drack mkt vatten osv. Hon trivdes superbra och fick träffa mycket människor så hon har även blivit mer social.

Men en sak jag tyckte var lite märkligt. När jag kom in i Turkiet så visste hon inte vad hon skulle titta på i passet, hon frågade mig? Så jag förklarade för henne att hon hade blodprov osv..

Sen när vi åkte hem till Danmark var jag lite nervös att de skulle bli problem men ja visste jag hade allt och friskintyg fixade jag men INGEN tittade i hennes pass?? Bara när jag checkade in så tog dem en kopia men dem tittade inte så hon hade all vaccin osv.. Tycker jag var konstigt att dem inte är mer noga..

Så ni som sa de var djurplågeri att ta med hunden till ett varmt land,. jag tycker det är mer plågeri att lämna kvar hunden hemma i Sverige och låta henne va ensam hela dagarna. Hon trivdes super. Och ang sjukdomar så fick hon avmaskningsmedel av vet samt parasit. och har ej träffat andra hundar så hon är frisk som en nötkärna.

Sv: Hemma från Turkiet

Fast i din förra tråd lät det inte som hunden trivdes så bra. Därav reaktionerna, ingen föreslog heller att hunden skulle lämnas ensam i Sverige.

Vi var först i Alanya och bodde i lägenhet och allt var nytt för henne. Hon klarade inte av att lämnas ensam alls. Sen när vi åkte till hästranchen gick det mycket bättre!

Alternativen är inte att ta med eller lämna ensam. Du kan även lämna hunden hos hundvakt, eller, tro det eller ej, stanna hemma med din hund.

Skönt att ni kom hem i lugn och ro.

Skönt att allt gick bra för er. Minns också tråden då hunden var väldigt stressad över det nya.

För mig vore det inte ett alternativ att ta med hunden för så lite som 6 veckor, skillnad om det är 1 år. Men vi är alla olika.

Så bra att resten av resan flöt på smärtfritt :). Jag hade lätt kunnat tänka mig att ta med mig hunden utomlands, även om turkiet inte hade varit mitt förstahandsval. Men jag räknar kallt med att hunden i så fall inte går att lämna helt ensam de första dagarna, även om det funkar i sverige. Det är så mycket som är annorlunda i ett nytt land, så jag tycker inte det är så konstigt att din hund reagerade som den gjorde. Men skönt att det löste sig som sagt :)

Skönt att allt gick bra för er. Minns också tråden då hunden var väldigt stressad över det nya.

För mig vore det inte ett alternativ att ta med hunden för så lite som 6 veckor, skillnad om det är 1 år. Men vi är alla olika.

Fast hunden bryr sig ju inte om 6 veckor eller 1 år. Är ju samma procedur oavsett hur lång tid man är borta.

Hon trivdes bra och hon var jätteduktig och lugn när vi flög, hon flög med mig i kabinen. Sen träffade jag Många som hade lägenhet härnere och alltid hade med sina hundar hit utan problem. 3 veckor åt gången osv.

Jag tycker inte det är plågsamt att låta hunden får åka med dig överallt. Min hund tyckte det var spännande och hon blev mycket mer framåt mot främmande människor än vad hon var innan. Var bara när hon blev ensam som hon inte trivdes och då lät jag henne vara ute på dagarna istället så hon kunde få vara med folk.

Så nej jag ångrar inte jag tog med henne :) Det var en erfarenhet!

Hon trivdes bra och hon var jätteduktig och lugn när vi flög, hon flög med mig i kabinen. Sen träffade jag Många som hade lägenhet härnere och alltid hade med sina hundar hit utan problem. 3 veckor åt gången osv.

Jag tycker inte det är plågsamt att låta hunden får åka med dig överallt. Min hund tyckte det var spännande och hon blev mycket mer framåt mot främmande människor än vad hon var innan. Var bara när hon blev ensam som hon inte trivdes och då lät jag henne vara ute på dagarna istället så hon kunde få vara med folk.

Så nej jag ångrar inte jag tog med henne :) Det var en erfarenhet!

Jag har valpköpare som tar med sina hundar. Några har varit runt i europa i sommar, några har varit i Kroatien.
Jag fattar inte varför det vara besvärligt för hunden, de har ju haft en toppentid tillsammans. Precis som de har hemma. :D Hunden tänker inte att oj, nu är jag i Turkiet, nu blir allt annorlunda...

Har en arbetskamrat som har hus i bosnien och de tar med sin hund dit varje sommar :) funkar hur bra som helst. Det är väl jättetrevligt om man kan ta med hunden överallt. Själv hade jag kog inte gjort det, men det är mest för att min hund inte gillar värme, annars ser jag inga hinder. Kul att det gick så bra för er!

Fast hunden bryr sig ju inte om 6 veckor eller 1 år. Är ju samma procedur oavsett hur lång tid man är borta.

Fast jag ser det som att det ju (uppenbarligen från TS tidigare tråd) kan ta tid för hunden att acklimatisera sig. Om det tar 1-2 veckor så förlorar man ju mer tid om man bara är borta 6 veckor istället för 1 år. Därav är det hur jag resonerar.

Fast jag ser det som att det ju (uppenbarligen från TS tidigare tråd) kan ta tid för hunden att acklimatisera sig. Om det tar 1-2 veckor så förlorar man ju mer tid om man bara är borta 6 veckor istället för 1 år. Därav är det hur jag resonerar.
Fast vad då acklimatisera sig?

En hund är ju normalt van vid att inte bara vara hemma. Mina hundar hänger med när sambon och jag åker till mina föräldrar, till hans föräldrar, till kompisar över helgen, etc, etc, etc.

Åker vi utomlands är hundarna dock hos mina föräldrar eftersom jag vill vara fri och ledig på semestern utan att behöva tänka på hundarna.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar