Har läst på lite.
I sidan på låskistan ska det finnas ett 2mm hål (mot passagerarsidan), som man trycker in en spärr i. Då frigörs låskolven, och man kan få loss och upp den om det skulle behövas. Använd i så fall en svetstråd eller liknande.
Detta är redan känt av buset, med en lös låskolv kan man tjuvkoppla bilen.
Att låsen kapsejsar är vanligare på SAAB än medelbilen av samma ålder. Därför är det vanligt att SAAB-lås renoveras.
Dock verkar det också som om det räcker långt med att smörja upp låsen ordentligt. De som inte har råkat ut för problemet rekommenderas att göra detta i förebyggande syfte.
Så - om det nu gällt min bil, så hade jag nöjt mig med
1) hårtork,
2) låsspray och
3) låsmotion medelst nyckel - och även i upp/ned riktning för den här yttre ringen.
plus att varit observant på den minsta lust i låset att framöver kärva det minsta.