Helvetes jävla skit bil!

Ja! Det är precis så det är! Törs man alltså trycka ner den med lite våld? Ingen fara att den fastnar där så får jag inte ut nyckeln istället?

Kör med hårtork och låsolja som Jeffery skriver så är risken att den fastnar minimal. Jag hade ingen hårtork utan stod på en parkeringen och skulle hem så då var det bara våld som gällde. Det gick det med.
 
Nu till nästa fråga... Har någon en aning om vad det kan tänkas kosta om det är så illa att hela tändningslåset måste bytas? Gubben på verkstan svarade mest med "det kan jag inte svara på utan att ha kollat på det..." på alla mina frågor.
 
Nu till nästa fråga... Har någon en aning om vad det kan tänkas kosta om det är så illa att hela tändningslåset måste bytas? Gubben på verkstan svarade mest med "det kan jag inte svara på utan att ha kollat på det..." på alla mina frågor.

Jag kollade på bildelsbasen och ett begagnat verkar gå på ca en tusenlapp (i gott skick). Frågan är hur krångligt det är att byta men jag gissar på att det är arbetet som kommer att bli den stora kostnaden.
 
Nu till nästa fråga... Har någon en aning om vad det kan tänkas kosta om det är så illa att hela tändningslåset måste bytas? Gubben på verkstan svarade mest med "det kan jag inte svara på utan att ha kollat på det..." på alla mina frågor.
Grejen är ju att om verkstan har lite klen cashflow efter helgerna, så ökar sannolikheten för att låset behöver bytas - och att det tar nån timme mer än vanligt, och att man passar på att byta vevstaksutkastaren när man ändå öppnat mittkonsolen.
 
Har läst på lite.
I sidan på låskistan ska det finnas ett 2mm hål (mot passagerarsidan), som man trycker in en spärr i. Då frigörs låskolven, och man kan få loss och upp den om det skulle behövas. Använd i så fall en svetstråd eller liknande.
Detta är redan känt av buset, med en lös låskolv kan man tjuvkoppla bilen.

Att låsen kapsejsar är vanligare på SAAB än medelbilen av samma ålder. Därför är det vanligt att SAAB-lås renoveras.

Dock verkar det också som om det räcker långt med att smörja upp låsen ordentligt. De som inte har råkat ut för problemet rekommenderas att göra detta i förebyggande syfte.

Så - om det nu gällt min bil, så hade jag nöjt mig med
1) hårtork,
2) låsspray och
3) låsmotion medelst nyckel - och även i upp/ned riktning för den här yttre ringen.
plus att varit observant på den minsta lust i låset att framöver kärva det minsta.
 
Tändningslås på äldre saabar är hopplösa. Byt det fort medan det fortfarande finns en chans att lyckas vrida om nyckeln, det blir mycket knepigare om det verkligen fastnat. Det är väldigt enkelt att byta själv, förutsatt att det går att vrida om nyckeln. Själv plockade jag bort hela skiten och startade min förra 9000 med skruvmejsel bra länge innan jag fick tag i ett nytt. :o
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 158
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp