Helvetes jävla skit bil!

Piek

Trådstartare
Jag har en Saab 900 -97a som bestämmer sig för att bråka i tid och otid.
Just nu går det inte att vrida om nyckeln i tändningslåset alls... Det är kallt ute (runt -20) men bilen startade fint när jag åkte från jobbet även om det hördes att den var kall, måste stänga av den och ta ut nyckeln när jag ska in i garaget och även efter det startade den bra. Kom hem, satte i motorvärmaren och när jag skulle åka igen 30 min senare gick det inte att vrida om nyckeln.
Vad kan vara fel och vad kan det kunna tänkas att kosta att fixa det?
SKITSKITSKIT!!!
 
Jag har en Saab 900 -97a som bestämmer sig för att bråka i tid och otid.
Just nu går det inte att vrida om nyckeln i tändningslåset alls... Det är kallt ute (runt -20) men bilen startade fint när jag åkte från jobbet även om det hördes att den var kall, måste stänga av den och ta ut nyckeln när jag ska in i garaget och även efter det startade den bra. Kom hem, satte i motorvärmaren och när jag skulle åka igen 30 min senare gick det inte att vrida om nyckeln.
Vad kan vara fel och vad kan det kunna tänkas att kosta att fixa det?
SKITSKITSKIT!!!

Är det rattlåset som fastnat kanske?
 
Jag har en Saab 900 -97a som bestämmer sig för att bråka i tid och otid.
Just nu går det inte att vrida om nyckeln i tändningslåset alls... Det är kallt ute (runt -20) men bilen startade fint när jag åkte från jobbet även om det hördes att den var kall, måste stänga av den och ta ut nyckeln när jag ska in i garaget och även efter det startade den bra. Kom hem, satte i motorvärmaren och när jag skulle åka igen 30 min senare gick det inte att vrida om nyckeln.
Vad kan vara fel och vad kan det kunna tänkas att kosta att fixa det?
SKITSKITSKIT!!!

Har du testat att spraya i 5-56 eller liknande? Är nyckeln sliten?

Enda gångerna jag hade lite problem med att dra runt den på gammSaaben var just när det var kallt och pga att nyckeln var sliten.
 
Är det rattlåset som fastnat kanske?
Det har jag faktiskt inte provat :o men hjulen på bilen står rakt kan det vara det ändå?


Har du testat att spraya i 5-56 eller liknande? Är nyckeln sliten?

Enda gångerna jag hade lite problem med att dra runt den på gammSaaben var just när det var kallt och pga att nyckeln var sliten.

Har provat båda nycklarna och det funkar inte med någon :( de har visserligen ett gäng år på nacken bägge två.
5-56 förbjöd min pappa mig att prova, det kunde tydligen gegga till det ordentligt...
 
Jag har en Saab 900 -97a som bestämmer sig för att bråka i tid och otid.
Just nu går det inte att vrida om nyckeln i tändningslåset alls... Det är kallt ute (runt -20) men bilen startade fint när jag åkte från jobbet även om det hördes att den var kall, måste stänga av den och ta ut nyckeln när jag ska in i garaget och även efter det startade den bra. Kom hem, satte i motorvärmaren och när jag skulle åka igen 30 min senare gick det inte att vrida om nyckeln.
Vad kan vara fel och vad kan det kunna tänkas att kosta att fixa det?
SKITSKITSKIT!!!

Jag råkade faktiskt ut för samma problem senast jag var ute med bilen. När jag skulle hem gick det inte att vrida på nyckeln och det var inte rattlåset som satt i. Jag micklade och grejade en stund. Till slut behagade låset släppa och jag kunde starta som vanligt. Mycket märkligt. Jag har aldrig varit med om det förut och har ingen aning om varför det inte fungerade. Hoppas att felet aldrig återkommer. (Men har det hänt en gång så... :grin: )

Hoppas någon har ett vettigare svar att ge.
 
Annars känns ju spontant SAAB+nyckel+problem som om man vill påminna om att backen måste ligga i för att nyckeln ska gå att ta ur - men det är ju tvärt om som ditt problem. Jag skulle joxa lite med växelspaken ändå, medan jag ändå är i farten och kollar rattlåset.
Rör gärna nyckeln åt båda hållen samtidigt som växelspaksjoxet pågår.
 
Om rattlåstet fastnat, försök vrida lite på ratten ändå medan du känner på nyckeln åt båda hållen.

Gick ner och provade och kändes inte som rattlåset satt i. Vred ratten lätt åt båda hållen samtidigt som jag försökte starta hände inget :(

Jag råkade faktiskt ut för samma problem senast jag var ute med bilen. När jag skulle hem gick det inte att vrida på nyckeln och det var inte rattlåset som satt i. Jag micklade och grejade en stund. Till slut behagade låset släppa och jag kunde starta som vanligt. Mycket märkligt. Jag har aldrig varit med om det förut och har ingen aning om varför det inte fungerade. Hoppas att felet aldrig återkommer. (Men har det hänt en gång så... :grin: )

Hoppas någon har ett vettigare svar att ge.
Åh du minns inte precis hur du gjorde när det släppte? :D

Annars känns ju spontant SAAB+nyckel+problem som om man vill påminna om att backen måste ligga i för att nyckeln ska gå att ta ur - men det är ju tvärt om som ditt problem. Jag skulle joxa lite med växelspaken ändå, medan jag ändå är i farten och kollar rattlåset.
Rör gärna nyckeln åt båda hållen samtidigt som växelspaksjoxet pågår.

Backen ligger i och växeln är låst där, går inte att lägga ut backen. Provade röra lite på växelspaken men icke :(
 
[QUOTE="Piek, post: 17315124, member: 102195"
Åh du minns inte precis hur du gjorde när det släppte? :D[/QUOTE]

Nä, tyvärr. Jag bara grejade med nyckeln tills det släppte. Det tog väl någon minut.
 
Jag har en Saab 900 -97a som bestämmer sig för att bråka i tid och otid.
Just nu går det inte att vrida om nyckeln i tändningslåset alls... Det är kallt ute (runt -20) men bilen startade fint när jag åkte från jobbet även om det hördes att den var kall, måste stänga av den och ta ut nyckeln när jag ska in i garaget och även efter det startade den bra. Kom hem, satte i motorvärmaren och när jag skulle åka igen 30 min senare gick det inte att vrida om nyckeln.
Vad kan vara fel och vad kan det kunna tänkas att kosta att fixa det?
SKITSKITSKIT!!!

Ringen (som trycks ned) runt tändningslåset kan ha frusit eller kärvat ihop. Hände mig en gång och då gick inte nyckeln att vrida runt. Testa att trycka ned den.
 
Ringen (som trycks ned) runt tändningslåset kan ha frusit eller kärvat ihop. Hände mig en gång och då gick inte nyckeln att vrida runt. Testa att trycka ned den.

Ja! Det är precis så det är! Törs man alltså trycka ner den med lite våld? Ingen fara att den fastnar där så får jag inte ut nyckeln istället?
 
Jag kan inte sova... Får jag inte till det imorrn lär jag ringa bärgarn men hur sjutton får man ut en bil ur ett garage med två tighta 90 graders svängar när det inte går att vrida på tändningen och backen dessutom ligger i? :(
 
Alltså hata Saab. Låter väldigt bekant, men minns inte hur jag löst problemet. Risken finns ju att strömlöst börjar ge upp. Det löns nog att Google problemet. Det är absolut inte ovanligt..
 
Ringen (som trycks ned) runt tändningslåset kan ha frusit eller kärvat ihop. Hände mig en gång och då gick inte nyckeln att vrida runt. Testa att trycka ned den.
Samma har hänt för mig, men då var det lite grus som fastnat vid kanten på ringen. En stund med dammsugaren och lite rotande runt där löste det den gången.
 
Ja! Det är precis så det är! Törs man alltså trycka ner den med lite våld? Ingen fara att den fastnar där så får jag inte ut nyckeln istället?
Bilen står kallt, men har motorvärmare.
Ta med en hårtork till bilen, och blås på låset för att tina upp om det kommit ned vatten som frusit.
Släpper det - fortsätt blåsa ett tag, för att dunsta bort den fukt som finns. Rör nyckeln fram och tillbaka, då och då, medan du torkar.

Köp sedan en liten låsspray, och smörj upp låset med. Den driver ut fukt också. Gödsla inte med det, bara en liten dusch in i låset, i med nyckeln och vrid fram och tillbaka minst ett tiotal gånger.

"En liten räddare i nöden! Det här är en effektiv spray som både tinar upp lås som frusit, smörjer och förebygger frysta lås." (finns på varje mack som säljer mer än bensin)
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/las-och-listbehandling/lasspray-pa868sv
 
Senast ändrad:
Ringen (som trycks ned) runt tändningslåset kan ha frusit eller kärvat ihop. Hände mig en gång och då gick inte nyckeln att vrida runt. Testa att trycka ned den.

Hade det problemet med vår Saab, nyckeln gick för långt ner, slitet lås, tryck inte nyckeln ända ner ta och lirka lite längre upp.
På en annan Saab var det bottenplattan i låset

:bow::bow::bow::bow:
De här tipsen gjorde att det funkade imorse! Trycka ner ringen och sen lirka med nyckeln när den inte var tryckt i botten. Tusen tack buke är bäst :D

Ringde dock verkstan ändå och de tyckte att det lät som att tändningslåset höll på att ge upp. Blir ett besök dit så de får kolla om det behöver smörjas upp eller om det är att byta skiten... Men nu kan jag förhoppningsvis köra dit istället för att ringa bärgarn :D
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 787
Senast: Draumsyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 158
Senast: wtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp