Heltidsarbetande, hur gör ni?

jassica

Trådstartare
jag undrar hur ni som arbetar hetltid, gör när det kommer till ridningen. Eftersom det är mörkt redan vid fyra nu(iallafall där jag bor) jag är intresserad hur ni som inte har tillgång till ridhus/ridbana gör. Istortsett hur hinner ni med allt?

Sv: Heltidsarbetande, hur gör ni?

Två starka halogenlampor som vi sätter på varsida om vagnen efter travaren. Lyser upp jättebra. Vid ridning pannlampa på hjälmen.

Nu är jag mammaledig och har det jättebra, men jag hinner iallafall inte rida. Jag åker i väg 1 gång i veckan till ridhus samt så tränar jag i skog och mark på helgen. Det blir allt för mig. När jag jobbade åkte jag hemmifrån 6.30 och kom hem 18.10 så då red jag med pannlampa nästan varje kväll. Jag har 500 meter till stallet men ingen ridbana. Det är riktigt mysigt att rida på ängen i fullmåne!! Men jag kommer ihåg att jag tyckte det var riktigt jobbigt att jobba heltid. Nu hinner jag vara med hästen och barnet, ridningen får komma senare!

Senast ändrad av en moderator:

Jaaha du där trycker du på en öm punkt, bor i samma län så vi har lika mörkt. ;)
Men sanningen att säga så är det väl nu våra hästar kan få lite vila, åtm från 6 dagars jobbet. Hos oss går hästarna i halvdvala nu. Vi har inga tävlingshästar just nu, utan avelston och unghäst. Vi använder helgen för att göra lite nytta i ljuset med unghäst, och den häst som rids går nu några dagar i veckan för att hållas igång. Mörkret är inte hela världen när det finns lite snö, man ser riktigtbra när man är mitt ute i skogen. Det är värre med de hårda vägarna, blir bättre bara det kommer mer av det vita. Vad det gäller stallet och hästar förövrigt så är det en tung period nu, men för att underlätta så mockar jag på morgonen. Gör även iordning hinkmat och väger upp hö, då är det snabbt gjort att släppa in och kunna rida innan jag äter och tar itur med de andra göromålen. Självklart är man nästan dööö när ridning och mat är fixat så mycket tvtittande blir det inte, snarkar mest igenom lite nyheter för att sedan nattfodra och leta på sängen.
Kan tänka mej att den som har tävlingssäsongen framför sej i Januari inte har samma möjligheter till. Men lite vila har väl dom hästarna också rätt till. Där skulle jag satsa på ridhusarbete under helgerna och lite longering el tömkörning vid 1 tillfälle/vecka och markarbete på skogsvägar i väntan på lite snö att pulsa i. Det är ju som jag ser det endast fantasin som sätter gränserna, och egen vilja. :angel:

Har samma problem.. :( Står för första gången utan ridhus och har insett att det inte går att hålla igång hästen. Vill inte rida på stenhårda grusvägar och någon snö är det inte alls säkert att vi får.
Ingen rolig årstid alls!

Vi har vila 5-7 veckor från början av november, just för att det oftast är stenhårda vägar som möjligen är isiga. Ingen snö och becksvart. Det blir vare sig kul för oss eller hästarna.

Slappar och fixar julen (städning, pyssel, shopping), sen skor vi på i början/ mitten av december och börjar rida så vi kan utnyttja julledigheten :)

På med pannlampa och reflexer!

Nu jobbar ju inte jag, men jag går i skolan från 08.00-16.00 ungefär varje dag, kanske slutar tidigare några dagar.

Har hästen utlånad just nu, men när hon var hemma brukade jag åka till stallet direkt efter skolan. På med massa reflexer och sedan ut och rida i mörkret, ganska mysigt faktiskt. Har man pannlampa är ju det bra också.

Läxor, middag, städning osv gör jag när jag kommer hem.

Jag har 4 hästar, 3 hästars om rids och 1 som är dräktig...(Skrittar henne barbacka lite då och då) Jag börjar jobba kl.09.00 och slutar 15.00.

Ibland så rider jag 1 häst på morgonen eller så rids alla 3 på eftermiddagen och då är det mörkt.

Har en ordentligt upplyst ridbanan, som funkar bra att rida på.
Annars blir det uteritt med pannlampa och massor reflexer.

1 - 3 ggr i veckan så åker jag till ridhus och rider där, hopptränare osv.

Hästarna ska får en ordentlig vinter vila 4 - 6 veckor, så då får man lite semester:)

Pannlampa funkar utmärkt!
Men det ska vara en med rejält sken så att man verkligen ser. De är dyra men det är det värt. Då är det värre med alla stenhårda vägar utan snö.
Har visserligen tillgång till ridhus men där kan man ju inte rida varenda dag.

Jag rider 3 dagar i veckan på dagtid, min pensionär går ute hela dagarna för övrigt. Min älsta dotter har tidvis ridit med stark pannlampa, långa glada galopper på djup snö på KÄNDA skogsvägar, i grannens upplysta paddock, långa avkopplande skrittrundor och skrämt rådjuren ! Ärligt talat, själv red jag alltid ute som barn/ungdom på min ponny, ut i mörker och hem i starkt månsken. Men ingen tävlade vintertid då. Njut av att vara ute och "luffsa", hästar är ju inte rädda i mörker normalt sett.:D

Jobbar skift :D 7-16 hade visserligen varit jättehärligt att jobba, men just nu funkar skiftgång väldigt bra. Jag har nu ingen ridbana eller ens upplysta vägar så att rida i mörkret känns "omöjligt". Kan ibland träna småsaker på gårdsplan.

Förr när jag jobbade dagtid så stod hästarna på gård där det fanns upplyst ovalbana/paddock och rundpaddock, plus att området i närheten hade upplysta vägar/cykelbanor och folks trädgårdar lyste upp. Där var det inga problem med ridning efter mörkrets infall.

Jag är helt enkelt ute och rider i beckmörkret de dagar jag inte slutar tidigt... Rider välkända vägar så det funkar hyfsat, värre med underlaget tycker jag! Kör till ridhus ett par gånger i veckan också

Ska snart ha mitt tredje barn, men normalt sett rider jag i ridhus 1-2 ggr/v, tränar på banan (täby) en gång/vecka, eller varannan om de gått löp. Annars är det ridning ute den tid som finns. Är det mörkt så blir det mad pannlampa. Är det stenhårt i backen blir det skritt.

Ibland när barnen varit sjuka har jag ridit 5.30 för att hinna innan maken drar till jobbet, men jag har blivit för lat för det senaste året...:p

Pannlampa (så klart) lite mindre nu med snön. tar väl 40 min att rida till ridhuset här om man vill :angel: tycker de blir lite väl långt! typ 3 dagar i veckan rider jag båda mina, så de gäller att planera in nå bra pass då så man får utt nått även om man inte rider speciellt länge =)

Jag arbetar heltid, men enligt ett rullande schema som innebär att jag ofta har förmiddagen ledig - passar perfekt när man har hästar.

Immer

På med reflexer så både jag och hästen ser ut som julgranar samt rida på upplysta små lugna vägar runtomkring.

Villaområdet i närheten brukar nog få mycket hästbesök under vintern :p

jag jobbar oxå skift vilket innebär att jag är ibland ledig på förmiddagen och då hinner jag rida i vår tillfälliga padokk
annars så går det ju med fullmåne pannlampa en äng och massor av snö när det är mörkt

och som nu ikväll så ska jag våra tre hästar och mina älder barn ut på en skrittur efter landsvägen, jag vart deligared att leda shettisen som snällt följer med brevid sparken *kul att ha barn ibalnd:angel:*

vickis som bor på rätt ställe med en massa snö:bow:

Jag är arbetslös just nu så har ju mycket ledig tid:)
(men inte ett öre över till & göra saker:( )
så jag kan ju åka till stallet när det är ljust, men eftersom min syrra jobbar 85 % & vi brukar åka ut ihop så blir edt ju mörka kvällar med, men då rider vi ju inte alltid.

Det som spelar mest roll tycker jag är vart man är!
Som vi har det nu med långt till stallet & dåligt med lyse någonstans så är det ju inte lika kul.
Innan när vi varit närmare och haft ridhus 1-2 km bort så är det ju inte alls lika jobbigt med mörkret!
Man får ha pannlampa & reflexer. Man blir väl lite mer aktiv om det finns ridhus och mer hästar runtomring än om man är ensam ute i skogen med.

Just nu känns heltidsjobb inte kul pga den mörka årstiden men man brukar ju vänja sig ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
4
· Visningar
402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka