Helt utslagen av migrän

Jag har fått nån sorts koll på min migrän tror jag. Just med noga regelbundet intag av kaffe. Ska jag ut på nån grej (fest, föreläsning, biltur) har jag med mig godis och energidricka, och jag har upplevt att det hjälper nästan lika bra som treo om jag dricker energidryck och äter godis genast vid första symtom. Ganska intressant.

Jag har ju ingen aning om det faktiskt är koffeinet som hjälper, men inte fan vågar jag sluta nu! (hej placebo)

Men gud så skönt! Det var inte en dag för tidigt för din del.

Jag hade en förbättring i början av sommaren, när jag började kombinera två förebyggare: Saroten + betablockerare. Ingen av dem hade fungerat var för sig, men tillsammans verkade de funka.

Nu har jag haft några sämre veckor men eventuellt är en liten förbättring på gång igen.
 
Diklofenak har jag provat och det funkar inte alls på mig.... Men det är väl så att man får prova sig fram! Skönt för dom som hittat SIN lindring! :)
Har du provat de andra NSAID-preparaten som brukar användas mot migrän?

Jag vet ju personligen att det är just Diklofenak som hjälper bäst mot min ledvärk också, trots läkarnas ihärdiga försök att byta ut det. Det är väldigt individuellt vilket preparat som funkar bäst. Det verkar ju också vara just kombinationen med Panodil (NSAID+paracetamol är ju en känd kombination) och energidrickan som gör att det fungerar för mig. Och, som sagt, toppat med Zomig om jag har mer än en "känning" (vilket turligt nog är sällan numera)
 
Nu har jag haft några sämre veckor men eventuellt är en liten förbättring på gång igen.

Du åt väl GI ett tag? Märkte du någon förbättring/försämring just på migrän som du kan relatera till just kosten? Jag tänker just att eftersom flera talar om energidryck som hjälp och det är ju ett motsatsförhållande till GI-kost.
 
Du åt väl GI ett tag? Märkte du någon förbättring/försämring just på migrän som du kan relatera till just kosten? Jag tänker just att eftersom flera talar om energidryck som hjälp och det är ju ett motsatsförhållande till GI-kost.
I teorin äter jag GI hela tiden :angel:

Nej, jag har aldrig märkt någon skillnad beroende på vad jag äter. Åt strikt iso rätt länge vilket innebär bra kolhydrater, ingen gluten m m. Men ingen förändring.
 
Aha. Då är inte blodsockret relevant för dig i just migränfrågan då. Då kvarstår frågan - koffein? Jag har hört att för mycket kaffe är en trigger för somliga - det motsäger ju energidryckstrenden i den här tråden!
 
Du åt väl GI ett tag? Märkte du någon förbättring/försämring just på migrän som du kan relatera till just kosten? Jag tänker just att eftersom flera talar om energidryck som hjälp och det är ju ett motsatsförhållande till GI-kost.
Alltså, jag får väl erkänna att jag inte är jättepåläst men jag har för mig att man brukar säga att man ska undvika socker för att minska migränrisken. Och då är ju energidrickan egentligen helt fel. (men ändå funkar det för mig och humlan flyger trots att den inte kan...)
 
Alltså, jag får väl erkänna att jag inte är jättepåläst men jag har för mig att man brukar säga att man ska undvika socker för att minska migränrisken. Och då är ju energidrickan egentligen helt fel. (men ändå funkar det för mig och humlan flyger trots att den inte kan...)
Ja det var just därför jag frågade mandalaki eftersom jag vet att hen haft GI-kost. (eller i teorin; har..:angel:)
 
Det är väl ganska så invecklat. Alla har olika triggers, varav HÖGA doser koffein kan vara en. Dock kan mindre doser, regelbundet intagna eventuellt förebygga anfall.

Fast ingen verkar ju veta .
 
Om jag har ruggig migrän men inte mår illa så är köttfärssås, spaghetti och ett stort glas kall riktig Cola en lifesaver.

Var för sig fungerar inte alls lika bra.

I övrigt får jag inte migrän av koffein och weekendmigränen är sällsynt numer. Får däremot huvudvärk om jag sover längre än vanligt men inte av sömnbrist.
 
Fast ingen verkar ju veta .

Det är det som är så fashinerande med medicin - vi kan åka till månen, vi vet hur jorden såg ut för 8 miljoner år sedan i detalj, men vi vet väldigt lite om hur vi själva fungerar och varför - i jämförelse. Medicinsk vetenskap och framgång och KUNNANDE är _fantastiskt_ stort och omfattande, och ändå har vi åkommor som många är drabbade av, som gör tillvaron bedrövlig för så många - som vi inte vet så mycket om varför vi får och hur vi bäst ska hantera det. Då individuella lösningar funkar på vissa, och på andra inte.
 
Åååh hur kan du ens tänka på mat (och köttfärs av alla saker) vid migrän.:yuck: Jag klarar verkligen INGA lukter vid minsta migränkänning. Värst är matlukt.
 
Min syster brukar kunna mota bort sin migrän med intag av vanlig coca-cola.... oxå full med socker (som många inte tåler...)
 
Aha. Då är inte blodsockret relevant för dig i just migränfrågan då. Då kvarstår frågan - koffein? Jag har hört att för mycket kaffe är en trigger för somliga - det motsäger ju energidryckstrenden i den här tråden!
Jodå, du är rätt ute, blodsockret ÄR faktiskt relevant - men det räcker att jag äter regelbundet. VAD jag äter tycks inte påverka för mig, däremot.

Koffein har jag aldrig prövat att vara utan, har aldrig känt någon koppling där.

Mina triggers verkar vara hormoner, oro och spänningshuvudvärk (som jag tror kommer från ögonen, håller på att joxa med olika glasögon osv). Men vad jag äter och dricker verkar ha mindre betydelse.
 
Åååh hur kan du ens tänka på mat (och köttfärs av alla saker) vid migrän.:yuck: Jag klarar verkligen INGA lukter vid minsta migränkänning. Värst är matlukt.

Samma här. Jag har mest ont av lukter, näst mest av ljud, först därefter kommer ljus. Fast alla säger Ojdå, då får du gå och lägga dig i ett mörkt rum när jag är på gång att få migrän.

Satt på jobbet med fullt utbruten migrän en gång, hade inte hunnit ta mig hem, när en kollega kom in med korv och mos som hon köpt. Jag höll på att spy i en papperskorg och när hon hade ätit klart fick jag be henne slänga papperet så långt bort från oss som möjligt. Hon tyckte jag var löjligt kinkig men det var fullständigt vidrigt.
 
Jag har mest ont av lukter, näst mest av ljud, först därefter kommer ljus. Fast alla säger Ojdå, då får du gå och lägga dig i ett mörkt rum när jag är på gång att få migrän.

En kollega säger "snälla trä en säck över huvudet på mig och lägg mig i bagaget på bilen och bär mig varsamt in i mitt mörklagda sovrum. Jag behöver inga intyck alls, tål inga flerstegs-reaktioner - jag behöver bara få plana ut.."
 
En kollega säger "snälla trä en säck över huvudet på mig och lägg mig i bagaget på bilen och bär mig varsamt in i mitt mörklagda sovrum. Jag behöver inga intyck alls, tål inga flerstegs-reaktioner - jag behöver bara få plana ut.."

Ja, inga sinnesintryck, så brukar jag också formulera det. Jag stänger av alla telefonsignaler när jag är dålig men kollar av mobilen ett par gånger om dagen ifall någon velat mig något. Men mer än så klarar jag inte, om någon har sökt mig är det asjobbigt att ens ta ställning till om jag ska svara med ett sms för då måste jag fokusera tanken lite. Och det klarar jag inte.

Det är egentligen helt sjukt hur allmänpåverkad man blir under ett migränanfall.
 
Jag vet att kollegan sagt när vi pratar om det, att hon tror att det är ett error i hjärnan som sorterar intryck hos de som får migrän. Att nej hon hon behöver inte ta ett glas vatten, nej hon behöver inte ta något att äta, nej hon behöver inte lägga sig och läsa någon bra bok, nej hon behöver inte lyssna på avkopplingsmusik, nej hon behöver inte ta en varm dusch, nej hon behöver inte goda råd, hon behöver inte ett jävla något. Då kan det gå över.
 
Jag vet att kollegan sagt när vi pratar om det, att hon tror att det är ett error i hjärnan som sorterar intryck hos de som får migrän. Att nej hon hon behöver inte ta ett glas vatten, nej hon behöver inte ta något att äta, nej hon behöver inte lägga sig och läsa någon bra bok, nej hon behöver inte lyssna på avkopplingsmusik, nej hon behöver inte ta en varm dusch, nej hon behöver inte goda råd, hon behöver inte ett jävla något. Då kan det gå över.
Påminner lite om det som jag brukar kalla att jag fattar helt fel beslut. Jag kan få för mig att en skön promenad skulle få det att lätta i skallen - och sedan håller jag på att dö när jag är så långt hemifrån som möjligt. Och på jobbet har det många gånger hänt att folk milt uppmanat mig att gå hem och jag har fräst Det behövs inte alls, JAG JOBBAR. Och sen stupar jag nästan. Helt klart massivt error i hjärnan på mer än sinnesintryck.

Error i hjärnan låter som en bra beskrivning. Minsta sinnesintryck av typ ett sms utan signal uppfattar man som om någon just körde över ens skalle med traktor.
 
Det som fungerar bäst för mig är 3 pronaxen tillsammans med kaffe eller Cola när jag mår som sämst. Oftast tar det bort det värsta och sen kan jag lägga mig i ett kallt, mörkt och tyst rum (för mig är kylan viktigast), ibland med en kall handduk över pannan.

Men det absolut viktigaste för att något ska fungera är att ta medicinen i tid och framförallt sova. Jag mår så mycket bättre om jag lyckas somna innan själva illamåendet och smärtan kommer (jag får synrubbningar innan det värsta bryter ut, så har jag inte lagt mig då är det liksom sista chansen) och blir inte påverkad lika länge efteråt.

Jag hoppas du hittar något som underlättar och lindrar när du mår som sämst, migrän är verkligen ett gissel. :(
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Givetvis har jag ett annat nick, de som känner igen mig behöver inte outa mig här. Jag har en helt fruktansvärd arbetssituation...
Svar
13
· Visningar
1 778
Senast: napoleon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp