Helt slut efter galoppen - jag då, inte hästen

Mussea

Trådstartare
På hästar som inte har någon direkt framåtbjudning eller är någorlunda "självgående" klarar inte jag att hålla galoppen på :o. Efter 2 varv i ridhuset är jag totalt slut och mer ansträngd än om jag själv hade joggat samma längd. Vad gör jag för fel!? :arghh:

Är det konditionen som brister?
Jag tror att jag försöker få fram hästen med kroppen - typ gunga eller något; jag vet inte riktigt. Förut hade jag i alla fall stora problem med det, att jag vid fattningen "sköt iväg hästen" liksom med överkroppen. De problemen försvann när jag hade bäste dressyrkompisen - en angloarab där man bara kunde tänka galopp, så fattade han och kunde hålla på hur länge som helst. Den hästen är tyvärr borta nu och saknaden är så stor :(. En bit av rid-glädjen försvann med denna fina häst.

Hur gör ni för att hålla galoppen där drivet saknas?

Vad kan jag göra för att bli en bättre ryttare? Konditionsträning, styrketräning? Rider lektion en gång/v.

Förstår att det kan vara svårt att säga vad felet är när ni inte sett mig rida, men lite generella tips kanske?

Mussea /som fortfarande känner sig helkass efter förra veckans lektion

Sv: Helt slut efter galoppen - jag då, inte hästen

Jag funderar lite på om du kommer ihåg att andas i galoppen när du blir helt slut efter bara två varv?
Men eftersom du bara rider en gång i veckan så kan det ju vara kondisen det tryter på också. Ut och spring och/eller införskaffa en balansplatta i sådana fall. Balansplattan kan man stå på framför teven i evigheter och plötsligt inse att man tränat sig i genom hela Sveriges Mästerkock. :D

Saknas driv i hästen så försöker jag hitta det. Liksom överför överdrivet mycket framåt-energi till hästen och busar till det. Min egen häst som ibland kan bli lite loj för skänkeln om jag slarvar med ridningen lite för länge, får jag fart i genom att göra snabba övergångar mellan alla gångarter inkl. halt. :) Nu kan ju det vara lite svårt att genomföra på lektion då ridläraren bestämmer vad man ska göra.

Tack för svar & tips! =) Absolut kan det vara så att jag glömmer att andas. Jag kanske får lära mig någon andningsteknik?

Balansplatta har jag testat en gång, och jag kunde knappt komma upp, än mindre stå kvar :o. Jag är rätt dålig på balansbollen med.

Jag rider lektion 1 g/v, men jag har 2 egna hästar. Den ena håller på att sättas igång så nu promenerar vi lite för hand. Den andre rider jag mest än så länge i skogen, men tanken är att vi ska börja träna mer aktivt i paddocken sedan. Då måste jag få upp energin lite för att orka. Framåtbjudningen är tyvärr inte lika stor i paddocken som ute.

Tack!

Senast ändrad:

Det är inte så att du på en framåt häst låter hästen göra jobbet, och på en lite trögare häst sitter och förväntar dig att du får kämpa dig blå?

Tänkte som så att äver trögare hästar behöver få släppas fram och en rulla på, är man där och gungar och driver så får den ju ingen chans att rulla på och resultatet blir att du klämmer dig blå på en häst som helst vill lägga av så grejandet slutar.

Jag tror att det är teknik som saknas. Man ska inte behöva bli helt slut av att galoppera ett par varv. Kan du inte prata med din ridlärare? Han/hon borde ju se vad du gör för fel. :)

Jag tror att det är teknik som saknas. Man ska inte behöva bli helt slut av att galoppera ett par varv. Kan du inte prata med din ridlärare? Han/hon borde ju se vad du gör för fel. :)

Håller med.
Om man jobbar för mycket där uppe så kan dessutom en trög häst bli trögare. Bättre att växla gångart och tempo mer för att trigga igång hästen snarare än att försöka släpa den runt fortare.

Hoppas ridläraren kan hjälpa!

(men självklart är det inte utan ansträngning att rida, jag kan bli asvarm av att rida ponnyn fast han är pigg och jag inte behöver driva)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 077
Senast: Nahar
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur